Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tycker det är synd att du moddade din profil T....inte för egen del men kanske för de som ev funderade på att ta upp denna givande gren av sportfisket...

Länken och arbetet bakom den sammanställningen tycker jag att du skall ha en stor eloge för...

Gillar initiativ som såna som du och bl.a Old Firehand himself står bakom...att sprida kunskap och erfarenhet till andra...lovvärt...
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
      Tycker det är synd att du moddade din profil T....inte för egen del men kanske för de som ev funderade på att ta upp denna givande gren av sportfisket...
      Tack, tack!
      Ja, ja vet att du behöver ingen vägledning när det gäller "hot spots" för silvertorpeder. Det känns som att jag kommer att behöva be dig om tips, när jag ska ut i vår!

//T

PS: Här sitter jag igen och skriver mer än vad jag egentligen vill. Jag som hade beslutat mig för att "stå lite mer i bakgrunden"...
      Senast ändrad av tonyex; 2013-01-14, 12:31.

Kommentera

• Intressanta texter.

Att dela med sig av ställen, men inte sina bästa måste anses vara tråkig attytid i detta sammanhang?

Sen verkar det som den kunskap som ingående delas ut på internet är, låt mig säga, meningslös. Om man inte skriver ut fiskeplatsen?

Jag måste säga att det känns riktigt tråkigt, då menar jag verkligen tråkigt. Att jag med andra anses ha en ogynnande och tråkig attytid till öringfisket i skärgårn. Bara för jag tycker man ska vara försiktig med att outa ett spot. På internet.

Trots alla färska tips om hur öringen tas för stunden så anses det inte vara något värt? Eller har jag misstolkat något? Platsen saknas ju.

Kärki
        Senast ändrad av karki; 2013-01-14, 13:11.
        http://www.silverbums.com

Kommentera

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Tack, tack!
          Ja, ja vet att du behöver ingen vägledning när det gäller "hot spots" för silvertorpeder. Det känns som att jag kommer att behöva be dig om tips, när jag ska ut i vår!
          Själv har jag rekat sjökort/flygfoton och det är ett, något avsides beläget men hyfsat stort, område som ser riktigt lovande ut. Vore perfekt för en heldagsövning framåt våren. Typ fyra gubbar i en bil. Säg till om du är intresserad. Detsamma gäller Silvrbågen och harlequine. När vi utvärderat stället kan vi ju skriva om det här.

Kommentera

• Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
            Trots alla färska tips om hur öringen tas för stunden så anses det inte vara något värt? Eller har jag misstolkat något? Platsen saknas ju.
            Visst är tipsen värda något, men det verkar litet kluvet att snålhålla på lokalangivelserna. Som jag skrivit tidigare borde man kunna lämna relativt grova upplysningar (tex Kapellskär) men inte nödvändigtvis ange exakt vilken grusgrop eller sten som fisken tagits vid. Kusten är, som Silverbågen, skrev mer än tillräckligt lång och vi är trots allt inte så många som ägnar oss åt att jaga havsöring.

Kommentera

• Sen kan jag tillägga att jag delar med mig av spots till folk, som jag inte känner så bra.

Ett exempel är i höstas när jag stöter på en purfärsk flugfiskare i kustbandet. Han hade jagat sin första flugöring som en tok. 7bompass var han uppe i. Vi samtalar och byter tankar om flugval.

Det slutar med att jag ger honom ett exakt tips om spot. Jag kunde verkligen se glöden i ögonen på snubben.

Två veckor senare får jag ett glatt mail om att han knäckt koden med en bild på en blank 52a och tackade som tusan för tipset. Han hade även hittat ett nytt spot i anslutning till mitt som han gärna delade med sig av, till mig.

Mitt sätt att dela med mig av ställen till obekanta personer. Mitt sätt att lindra risken till folkstorm på spotet.

Kärki
              Senast ändrad av karki; 2013-01-14, 13:25.
              http://www.silverbums.com

Kommentera

Att dela med sig av ställen, men inte sina bästa måste anses vara tråkig attytid i detta sammanhang?
                Om du menar "mina" platser på "min" karta, då ska du inte ha några åsikter alls om den.
                För det första: det är "min" karta och för det andra: Visst , du skriver jättefina artiklar om havsöringsfisket och tar fina fiskar och tar fina bilder, men du nämnder inga platser alls. Så jag tycker att jag gör det jag kan. Ni är ute året runt, får ni veta lite av mina heta platser, då kommer ni att fiska sönder de. Vänta nu, är det inte så som du(ni) tänker?

Om du syftade på någonting annat, då får du helt enkelt glömma det jag skrev innan.
                Ursprungligen postat av karki Visa inlägg

Sen verkar det som den kunskap som ingående delas ut på internet är, låt mig säga, meningslös. Om man inte skriver ut fiskeplatsen?
                Jag förstår lite hur du tänker. Att beskriva en fiskeplats och inte lämna ut några gsp koordinater om den är en intressant ide såklart.
                Varje fiskeplats har sina egna hemligheter beroende på årstid, vind, vattentemperatur osv. Jag har inte tid att skriva en fiskehandbok om havsöringsfiske i skärgård. Så duktig är jag inte, men jag nöjer mig med att kunna lämna ut några ställen som under vissa förutsättningar kan vara heta, dock inte alltid.

Du står för att sprida kunskapen om havsöringsfisket och det är bara och tacka dig för det, jag står för någonting annat. Men vi behöver inte vara fiender bara för det. Vi har olika mål i livet helt enkelt. Jag tror att jag gör något bra med det jag gör och du verkar inte tycka så. Då har jag bara en sak kvar att säga: Tråkigt att vi kan inte förstå varandra.

Häls /T
                Senast ändrad av tonyex; 2013-01-14, 13:53.

Kommentera

Sen kan jag tillägga att jag delar med mig av spots till folk, som jag inte känner så bra.

Ett exempel är i höstas när jag stöter på en purfärsk flugfiskare i kustbandet. Han hade jagat sin första flugöring som en tok. 7bompass var han uppe i. Vi samtalar och byter tankar om flugval.

Det slutar med att jag ger honom ett exakt tips om spot. Jag kunde verkligen se glöden i ögonen på snubben.

Två veckor senare får jag ett glatt mail om att han knäckt koden med en bild på en blank 52a och tackade som tusan för tipset. Han hade även hittat ett nytt spot i anslutning till mitt som han gärna delade med sig av, till mig.

Mitt sätt att dela med mig av ställen till obekanta personer. Mitt sätt att lindra risken till folkstorm på spotet.

Kärki
                  Fair enough, men man kan ju inte låta bli att undra var dina ställen ligger eftersom risken för invasion tydligen är så överhängande. Min erfarenhet är annars att platser som ligger nära tätbefolkade områden så gott som alltid är mer eller mindre allmänt kända och att det i stort sett bara är några få hard core-havsöringsfiskare som skulle ge sig till att åka dit om man tipsar om en otillgänglig plats långt ute på, säg, Fogdö.

Kommentera

• Att tipsa eller inte torde vara var och ens val, annars skriv i generella termer, dvs hur och hur i förhållande till årstid, vattentemp etc vad som hänt osv, resten finns nog där om man tänker efter, dock är jag inte avundsjuk, vid båtfiske (bonntrolling) under annan tid tog man avsevärt större steg att lära sej fiskens beteende eller iaf få viss insikt vad den sysslade med, att tjäna ihop erfarenheten gående från land i dessa dagar, går nog iaf om man är riktigt begåvad och snappar upp, läser på, iaf vattentemp är mycket viktigt, på våren varmt och kanske mindre till lagom vågrörelse, hösten kallare och busigare väder, om rätt eller fel, vill inte säga något tvärsäkert men detta har sjunkit in med åren, en svår fisk för att inte säga den absolut svåraste av dem alla, iaf när mängden minskar.

Skulle oxå vilja säga, väljer du kun flugfiske då äkta flugfiske, förvänta dej inte att fisken ska ställa upp i alla lägen, visst kan de hugga men du begränsar dina möjligheter oerhört läs noga, dock i riktigt kallt vatten på absolut rätt ställe kan det vara grymt men mycket ska klaffa, tvärsäker var och en gör sina egna val men man bör vara flexibel.
                    Båt, oerhörd skillnad, öringsfiske är ofta run and gun, dvs finns de där och är huggvilliga tar de omgående, annars bara vidare till nästa ställe iaf min erfarenhet, ta det för vad det är värt och inget annat.
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2013-01-14, 14:02.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      ... Vore perfekt för en heldagsövning framåt våren....
                      Vi kan börja med att ta en fika på "vår fav. uteservering". Jag får väl hojta till när det bli dags för det.
                      //T

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      386 159 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      470 visningar
                      0 gillar