Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• För mycket salt i maten kanske.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Snajg3l Visa inlägg
      Gårdagens pass: en tappad, en som missdae draget(?!) och ett kraftigt pet..
      Dagens försök, inte skymten av fisk! Inga gäddor iaf

Ser ibland "Norra" användas om norra skärgården, var börjar den?
      Eftersom det mesta ses ur ett 08-perspektiv så handlar det om norr resp söder om Stockholm.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockh...3%A4rg%C3%A5rd

Kommentera

• Ursprungligen postat av Snajg3l Visa inlägg
        Gårdagens pass: en tappad, en som missdae draget(?!) och ett kraftigt pet..
        Dagens försök, inte skymten av fisk! Inga gäddor iaf

Ser ibland "Norra" användas om norra skärgården, var börjar den?
        Allt är topphemligt för vissa dom tror nog fisken kommer försvinna om dom skulle våga ange nån position dom fått fisk på så vad du än gör våga inte fråga.
        Och helst om du hittar nåt eget ställe och nån kommer dit se till att jaga bort dom....

Kommentera

• Då kanske du missat den här länken som flera personer i forumet har som footer i sina meddelanden, inte så hemligt således:

Kommentera

• Ingen som varit i Brandalsund?
            Tänkte om det var lönt att ta en tripp dit till helgen
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

• Ingen som fiskar havsöring i stockholmsskärgården får fisk varje tur. Det är nog väldigt få som får fisk oftare än vad de blir utan. Det finns heller inga "ställen" som alltid levererar. Havsöringfiske handlar om kunskap (och det är knappast kärnfysik vi talar om utan ganska enkla tumregler om öringens biotoper och födoval, vädrets, vindens och vattentemperaturens påverkan) och om tålamod. Tålamodet är nog den svåraste biten. På stället där man haft x antal bompass på raken befinner sig plötsligt ett stim med hungriga öringar. Det är inte så att vi som hållit på med det här länge är ogina och snålhåller på hemliga ställen där vi alltid får fisk utan snarare att vi uppfattar det där med att "jaga koordinater" som en smula korkat och jobbigt att behöva läsa/höra. Själv brukar jag inte hemlighålla vare sig var jag får eller inte får fisk (men jag fiskar ofta en timmes eller längre bilresa från Stockholm).

Kommentera

• Ska jag ge upp försöken att få havsöring i Sickla kanal?

Det verkar stört omöjligt att få nån öring, även när de bevisligen finns i området och hoppar uppför fisktrappan bredvid slussen uppströms. Såg fyra stycken igår i olika storlekar; den minsta ca 0,5 kg, den största uppåt en 4-5 kg.

Är det för varmt i vattnet (11 grader)? Är jag för tidigt ute på säsongen, eller försent (öring har siktats i trappan i minst en dryg vecka nu).
                Äter de inte när de vandrar för att leka? (Jag trodde att bara var lax som fastade på väg upp.)

Jag och olika fiskepolare har fiskat förväntansfullt i Sickla 6 gånger under de tre senaste höstarna utan ens ett hugg. Sett öringar har jag däremot gjort ett par gånger. Jag har heller inte sett nån annan få öring där heller, även om man ibland får höra att nån ”fick förra veckan”. I år rann det faktiskt vatten i trappan till skillnad från 2015 och 2016, så förutsättningarna borde ha varit bättre. Men inte ett livstecken i kanalen.

Se mitt "fantastiskt" tydliga bildbevis:
                Click image for larger version

Name:	20141023_Havsöring Sickla sluss (2).jpg
Views:	1
Size:	45,0 KB
ID:	1785827
                Senast ändrad av Gössermann; 2017-10-23, 10:48.
                Gråt inte...
                båten ligger i vassen still
                full med gäddor och braxar
                full med ålar och laxar
                (Alice Tegnér)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
                  Det verkar stört omöjligt att få nån öring, även när de bevisligen finns i området och hoppar uppför fisktrappan bredvid slussen uppströms. Såg fyra stycken igår i olika storlekar; den minsta ca 0,5 kg, den största uppåt en 4-5 kg.

Är det för varmt i vattnet (11 grader)? Är jag för tidigt ute på säsongen, eller försent (öring har siktats i trappan i minst en dryg vecka nu).
                  Äter de inte när de vandrar för att leka? (Jag trodde att bara var lax som fastade på väg upp.)

Jag och olika fiskepolare har fiskat förväntansfullt i Sickla 6 gånger under de tre senaste höstarna utan ens ett hugg. Sett öringar har jag däremot gjort ett par gånger. Jag har heller inte sett nån annan få öring där heller, även om man ibland får höra att nån ”fick förra veckan”. I år rann det faktiskt vatten i trappan till skillnad från 2015 och 2016, så förutsättningarna borde ha varit bättre. Men inte ett livstecken i kanalen.

Se mitt "fantastiskt" tydliga bildbevis:
                  [ATTACH=CONFIG]97292[/ATTACH]
                  Jag fiskade från november till april,inte varje helg men inte långt ifrån. Hade ett hugg. HÖ är inget för de som ogillar bompass.

Kommentera

• Känns lite skumt att rikta in sig på lekvandrande fisk, har ni inga fredningstider uppe i norr?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
                      Känns lite skumt att rikta in sig på lekvandrande fisk, har ni inga fredningstider uppe i norr?
                      Vad är det annat än lekvandrande fisk som folk fiskar efter när de fiskar HÖ på hösten, till exempel i Norrström? Det är på hösten de vandrar in mot kusten för att leka i diverse åar. Är höstfiske efter HÖ förbjudet i Malmötrakten?

Sickla kanal är en del av Strömmen/Östersjön och inte fredad. Dessutom sätts det ut öring i Sickla, så det är inte vild öring som man fiskar efter här. Syftet med utsättningarna av odlad öring är i fösta hand att förse sportfiskare med fisk att fiska efter.
                      Senast ändrad av Gössermann; 2017-10-25, 10:48.
                      Gråt inte...
                      båten ligger i vassen still
                      full med gäddor och braxar
                      full med ålar och laxar
                      (Alice Tegnér)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 757 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar