Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hej.

Det är svampangrepp. Saprolegnia. Svampen är som mest verksam i temperaturer runt 8-12 grader. De senaste årens långdragna höstar med lågvatten gör att mycket fisk samlas på få ställen. Kring lektider bråkar dom rejält och skador uppkommer. Svampen angriper direkt. Om inte temperaturen dippar snart kan vi nog vänta oss ett utbrott likt många norrlandsälvar har med drivor av död fisk.

Sen kan knappt fisken i Hammarby sjöstad leka. Dom vandrar upp mot Nackaån och där finns ett par hundra meter leksträcka. Den stora delen av dessa fiskar står och "skenleker" under någon bro istället. Varje år sätts det ut fisk runt sjöstan och city så majoriteten av fisken är odlad i detta område.

Edit: Saprolegnian är verksam i sötvatten och när fisken vandrar ut i havet igen så dör svampen. Problemet i city är att allt vatten är utsötat + att fisken verkar ha en benägenhet att leva där hela livet.
    Senast ändrad av karki; 2016-10-17, 07:15.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jacce Visa inlägg
      Hallå öringproffs.
      Jag brukar fiska med vicke och sandgrävlingen. Får fisk ibland. Men oftast inte.
      Tror ni man behöver komplettera med t.ex mindre beten för de dagar öringen är trög?

Har ni några ideér ?
      Hej på dig.
      Om öringen är trög på dina drag så testa en Bombarda, 1,5-2m tafs och en tubfluga Bombarda är väldigt effektivt på havsöring. Finns Tubflugor som ser exakt ut som en strömming när den går i vattnet
      Detta fiske bedriver jag oftast när jag fiskar efter Havsöringen men jag använder även mycket Vicke och andra HÖ-drag

Sketfiske på dig
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

• Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
        Det är svampangrepp. Saprolegnia. Svampen är som mest verksam i temperaturer runt 8-12 grader. De senaste årens långdragna höstar med lågvatten gör att mycket fisk samlas på få ställen. Kring lektider bråkar dom rejält och skador uppkommer. Svampen angriper direkt. Om inte temperaturen dippar snart kan vi nog vänta oss ett utbrott likt många norrlandsälvar har med drivor av död fisk. ....
        Usch det låter verkligen inte bra. Ytvattentemperaturen i innerskärgården är nu 9 grader. Förhoppningsvis dippar den tillräckligt fort för att angreppet ska hejdas. Lufttemperaturen är nu lägre än normalt och på väg ner. Den minskar med 1-2 grader per vecka. Tyvärr är havsvattenståndet extremt lågt i Stockholm, mer än en halvmeter lägre än normalt, och det sjunker dessutom dag för dag.

Fisktrappan upp från Sickla kanal till dammen och Nackaån är näsan helt torrlagd - se bilden (Hur roterar man bilder här i FS?) - och fisken kan inte vandra upp i ån för att leka. I frustration leker de (eller skenleker, som du mycket riktigt påpekar) därför istället i strandkanten i kanalen, dvs. på fel typ av botten (eller gör de det för att de sätts ut i just i Sickla kanal? Man kan undra varför de sätter ut öringsmolt där de inte kan leka på riktigt). Om några romkorn till äventyrs befruktas överlever de nog inte vintern.
        Click image for larger version

Name:	20161014_155647.jpg
Views:	1
Size:	510,7 KB
ID:	1783079
        Gråt inte...
        båten ligger i vassen still
        full med gäddor och braxar
        full med ålar och laxar
        (Alice Tegnér)

Kommentera

• Så lågt vatten som det är nu i Norrtäljeån har jag aldrig, vid tid för havsöringleken. tidigare sett under mina trettio år här. Vi får nog snart dansa regndans...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
            Usch det låter verkligen inte bra. Ytvattentemperaturen i innerskärgården är nu 9 grader. Förhoppningsvis dippar den tillräckligt fort för att angreppet ska hejdas. Lufttemperaturen är nu lägre än normalt och på väg ner. Den minskar med 1-2 grader per vecka. Tyvärr är havsvattenståndet extremt lågt i Stockholm, mer än en halvmeter lägre än normalt, och det sjunker dessutom dag för dag.

Fisktrappan upp från Sickla kanal till dammen och Nackaån är näsan helt torrlagd - se bilden (Hur roterar man bilder här i FS?) - och fisken kan inte vandra upp i ån för att leka. I frustration leker de (eller skenleker, som du mycket riktigt påpekar) därför istället i strandkanten i kanalen, dvs. på fel typ av botten (eller gör de det för att de sätts ut i just i Sickla kanal? Man kan undra varför de sätter ut öringsmolt där de inte kan leka på riktigt). Om några romkorn till äventyrs befruktas överlever de nog inte vintern.
            [ATTACH=CONFIG]90519[/ATTACH]
            Temperaturen runt city var för en vecka sedan 12 grader så det kommer vara ett par veckor till med svamp.
            Dom väljer ett närliggande vattendrag där dom sattes ut. Finns många exempel i Stockholm där fisken leker under broar, kanaler och sund i skärgårn. Det blir som sagt inget av leken. Fisken planteras ut för fiske och guidverksamhetet.
            http://www.silverbums.com

Kommentera

• Mer om Saprolegniainfekterade öringar:

Jag mejlade till länsfiskerikonsulenten H C Andersson om den Saprolegniainfekterade öringen som jag såg i Sickla. Han skrev följande, delvis lugnande, svar till mig:

”Det här är första rapporten i år. Men förra året kom en del rapporter. Att det är en enstaka lekfisk som är infekterad behöver inte indikera något ”fel”. Särskilt med tanke på att Sickla är en relativt konstruerad miljö samt att det fortfarande är ganska varmt i vattnet. Men om det blir många infekterade fiskar ska det uppmärksammas. Angripen fisk har under senaste två åren varit ett ökande problem på lax i exempelvis Torneälven samt även i andra norrländska vattendrag. Det man som allmänhet kan göra är att hålla koll och rapporter till exempelvis mig”.
              Gråt inte...
              full med ålar och laxar
              (Alice Tegnér)

Kommentera

• Man har sett dom i Bällstaån i Sundbyberg med, undra om det inte är svampangreppet man ser på rygg här med på videon en person lagt ut.
                Vet dock inte vad en "laxöring" är

Kommentera

• Jo, det är det nog. De ser ut och uppför sig som den infekterade öring som jag såg. Det verkar som om de drar sig undan.
                  Och så noterar jag att gamla Bälsta River ser precis lika skitig ut som när jag växte upp och lekte kring Bälsta bro.
                  Gråt inte...
                  full med ålar och laxar
                  (Alice Tegnér)

Kommentera

• Här finns lite mer info om det H C förmodligen skriver om Torneälven:
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	2016-10-22.jpg
Views:	1
Size:	13,0 KB
ID:	1783094

Skeppsholmen igår. Ytterligare angripen fisk. Slö och oskygg.
                      Senast ändrad av Grand brochet; 2016-10-23, 10:40.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 757 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar