Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av umegurra Visa inlägg
    Grattis silverbågen =) Förstör ni inte för många när ni säger och visar på bild var ni va? Kommer väl alla stå där...

Är ny i storstan men inte på öring. Har fiskat (alldeles för länge) på norrlandskusten. Har hittat några (bra) platser här nu. Har bara fått småttingar än(som hemma) men till våren kanske man kan få något stort. Hoppas! Står ni alltid på landbacken och kastar? Vad är bäst stora eller småbeten?

Ni verkar duktiga på C&r tyvärr är de inte så hemma... där kollar de konstigt på en =/
    Silverbågen verkar inte vara on-line så jag får väl svara istället. Lustigt nog så snackade jag och S idag om just det där med att HÖ-fiskarna i 08-området verkar vara närmast paranoida när det gäller fångstplatser. Han och jag tycker att man borde kunna vara litet mera öppen. Kapellskär är, för övrigt, knappast något statshemlighet (och dessutom verkar det nappa rätt dåligt där).

Den enda fisk vi (S) fick idag tog på ett litet bete (en streamer fiskad på bombarda). Hur pass konsekvent S är när det gäller C&R vet jag inte men han sätter i alla fall tillbaka fisk under minimimåttet...
    Senast ändrad av lausvik; 2013-01-13, 10:25.

Kommentera

• När man fiskar Öring så blir man ju inte förvånad när man kammar noll. Inte heller direkt besviken. Det är så det är att fiska Öring. Sen i julas har jag varit ute sex gånger , de tre första turerna kammade vi noll. Den fjärde turen en sprall som klev av omgående. Femte och sjätte turen gick bättre, sammanlagt fyra upp och många följare och kontakter. Sammantaget mycket slit för ett fåtal fiskar.

Ibland blir fångsten fisk under måttet. Det kan ju kännas lite tråkigt men med tanke på hur det är att fiska Öring så blir känslan ändå tillfredsställande och det ju viktigt rent "mentalergonomiskt". Vågar påstå att det räddar hela turen.

Igår va vi ute och rekade två platser. Båda två visade sig vara perfekta Öringbiotoper enligt mitt sätt att se det. Man kunde känna lukten av dom. Det kommer bli spännande att testa i framtiden. Faktiskt så gjorde vi inte ett enda kast,vi hade inte ens grejorna med oss. Är lite imponerad av vår grymma självdisciplin eller ska man säga idioti (skillnaden är hårfin).
      m v h
      Bb
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Grattis silverbågen =) Förstör ni inte för många när ni säger och visar på bild var ni va? Kommer väl alla stå där...

Är ny i storstan men inte på öring. Har fiskat (alldeles för länge) på norrlandskusten. Har hittat några (bra) platser här nu. Har bara fått småttingar än(som hemma) men till våren kanske man kan få något stort. Hoppas! Står ni alltid på landbacken och kastar? Vad är bäst stora eller småbeten?

Ni verkar duktiga på C&r tyvärr är de inte så hemma... där kollar de konstigt på en =/
        Oj, känner att det kan bli ett långt svar på ditt inlägg...såg att Lausvik delvis svarat men jag återkommer efter dagens fiske....har inte bestämt mig för om det blir flytringen och flugspöt eller Bombarda från strandkanten...eller om det blir en tur till Blidö, Furusundsleden eller Trälhavet....

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
          Oj, känner att det kan bli ett långt svar på ditt inlägg... jag återkommer efter dagens fiske...
          Spännande.

Kommentera

• Eftersom Slverbågen tydligen är ute och fiskar (medan jag idag håller mig hemma och försöker bli kvitt någon slags virus som gör att jag inte känner mig riktigt hundra) så kliver jag (igen) in i diskussionen om det där med att hålla fångstplatser hemliga. Jag tycker att det är oerhört tråkigt att det ska vara ett sådant hemlighetsmakeri och jag har svårt att se att det är befogat. Havsöringfisket skulle, det är i alla fall min övertygelse, utvecklas på ett mer positivt sätt om vi var mer öppna och generösa. Och de ställen vi känner till är ju knappast sådana att det bara är, om man får reda på dem, åka dit och plocka fisk.

De som inte är seriösa havsöringfiskare utan bara är ute efter att göra en quick&dirty skulle förmodligen ge upp rätt snabbt på de flesta av mina favoritställen för även på dessa är fiket som det brukar vara när det handlar om kustspinn efter havsöring, dvs att det går många kast (för att inte säga pass) på varje fångad fisk och jag tror faktiskt inte att dessa ställen skulle förstöraas, fiskas ut eller drabbas av olidlig trängsel om de blev mer allmänt kända. Och ju fler ställen som är kända desto mer sprids fiskarna ut.

Jag tror inte att de som är ute efter att utan större egen insats få fisk ägnar sig åt öringspinn. Det finna andra (populära) fiskeformer som antagligen attraherar dem betydligt mer. Ismete, trolling, vertikalfiske och jerkfiske efter gädda, för att bara ta några exempel.

Ett känt ställe för öringspinn är Kapellskär, men trots att det är väl känt så är det sällan (ens i helgerna) något större tryck där. I går såg jag och Silverbåge en annan fiskare och det har varit likadant alla gånger jag varit där i vinter. Har jag inte varit ensam så har jag bara sett enstaka fiskebröder (och det har absolut inte stört mig att behöva dela vattnet med dem, tvärtom).

När jag konfronteras med attityder som sådana som framgår av länkarna nedan blir jag nedstämd. istället för att svartsjukt bevaka våra hemliga platser borde vi dela med oss. Det är i alla fall min uppfattning.

http://http://silvertorpeder.blogspot.se/2012/08/klassiska-landfiskevatten-runt-stockholm.html#more

http://shs08.se/lamna-rapport/#comments

Kommentera

• Det är knepigt det där med att tipsa om ställen. En gång tipsade jag om ett bra Gäddställe. Jag gav en exakt beskrivning om platsen. När jag vid ett senare tillfälle möter honom med sin kompis där och ser att det ligger ett tiotal romstinna Gäddor på stranden så kände ja att det va ett misstag att tipsa honom om platsen. Klart att man ska ta hem fisk och äta om man vill, men det här vart för mycket för mig.

Om jag däremot ger ett tips som att på Torö är det bra Öringfiske så tycker jag att det är helt okej. Det är så jag brukar göra. Får man tipset att Torö är bra för Öring så är det ju bara att kolla Eniro (sjökort/karta) så kommer man ju snabbt underfund med vilka platser som kan tänkas vara bra. Skulle det vara så att man inte riktigt vet hur ett bra ställe ska se ut så finns det ju hur mycket som helst att läsa om det.
              Det här är vad jag känner att jag kan bidra med när det gäller att tipsa om platser. Om någon annan vill tipsa om platser med exakt position så gärna för mig. Det är inget som jag stör mig på.
              m v h
              Bb

Kommentera

• Absolut bör man tipsa om ställen. Men man ska vara försiktig med att droppa platser öppet på nätet. Även om allt står redan.
                Min åsikt är att exakta platser delar man med sig av till bra fiskekompisar.

Ett dropp av en plats här inne innebär dropp av platsen till flera hundra personer, kanske fler.
                Lausvik och Silverbågen, ni är ju kanske inte ensama uppe hos er? Hur tror ni det känns för dem som kanske har jobbat hårt under en längre tid med att lära sig öringfisket på kanske ovan nämnda plats med omnejd när det offentligt görs bra reklam om ett öringspot, vilket i sig kommer medföra mer folk till platsen. Mindre chans i att landa den svåra öringen. Dels för att den blir störd.

Sen kanske det inte är så kul när det börjar skräpas ner på platser. Engångsgrillar, gamla plastpåsar med räkskal med mera. Mer folk medför just det, hur bra miljömedvetna vi än må vara.

Ni kan tycka att det är paranoia? Eller kanske egoism? Något jag tycker är mer egoistiskt är när få personer får för sig att det är helt lugnt att droppa exakta platser. Droppar ni er plats droppar ni även någon annans.

Lausvik: Vad är dåligt attityd i SHS länken? Du får gärna klistra in de orden här på FS.

Bara mina ord och tankar kring det det här med att droppa platser. Ni får fortsätta göra som ni vill. Jag kommer i alla fall inte namnge exakta platser, på nätet.
                / Kärki
                Senast ändrad av karki; 2013-01-13, 15:27.
                http://www.silverbums.com

Kommentera

Stockholms Skärgård, som sträcker sig från Arholma i norr till Landsort i söder motsvarande en sträcka på ca 150 km och från Stockholm City i väster och till Svenska högarna i öster motsvarande en sträcka på ca 40 km…. en skärgård som består av ca 30-35 tusen öar….vad det betyder i sammanlagd kuststräcka vågar jag inte drömma om

I princip hela skärgården har potential att leverera havsöring….utsättningar har gjorts och görs på en rad platser… (vill man veta var så finns denna information publicerad)

Jag vet inte exakt hur många sportfiskare som bedriver ett riktat fiske efter HÖ i sthlms skärgård men jag tror att de är färre än man tror….Sthlms havsöringssällskap bildades strax före jul och har till dags dato lyckats locka drygt 100-talet medlemmar..…vet inte om detta ger en fingervisning om hur stort intresset är eller hur många som praktiskt bedriver riktat havsöringsfiske….om en gissning om att det kanske är var 10:e som är intresserad som hittat dit håller….ja, då inser man att det finns mycket skärgård att täcka av för var och av dessa…..

När jag själv för ett och ett halvt år sedan på hösten 2011 bestämde mig för att se om jag kunde få en havsöring på spö så hade jag i princip inte en susning om detta fiske.

Min far berättade att han hade en kollega som på 70/80-talet brukade åka ut till Stendörren och få havsöring men han trodde att det brukade vara på våren….eftersom det ligger nära sommarstället i Trosa-trakten så blev första försöket där….resultatlöst dock.

Vad gör man då….ja är man hyggligt möblerad och bekant med fenomen som internet och Google så börjar man där…

Där kunde jag läsa om vid vilka tider fisken var lovlig och när chansen var störst att komma i kontakt med den… vidare lärde jag mig om begrepp som leopardbottnar och södervända vikar etc etc…..tips om olika fisketekniker…spinn…bombarda…fluga…mete med räka eller strömming

Men vart kunde man fiska öringen då?.....just ja….Google…..knappade in Havsöring + Åkersberga (eftersom det är där jag bor..)….och vips så kom det fram massa gamla FS och Edgetrådar som visade att jag tydligen hade bott här i över 10 utan att veta att jag hade ett gäng heta spots på mindre än 10 minuters avstånd hemifrån…

Började nöta på hemmaplan….tog med spöt på eftermiddagens hundpromenad som nu allt oftare hamnade nere vid havet…och till slut efter att först sett vakande fisk…sedan haft efterföjare…så pang en dag satt den första öringen på kroken..

Googlade vidare och hittade nya listor på tips om tänkbara platser (Strömstararnas hemsida, Regal Sportfiske, Laxfiske.nu m.m.) och på den vägen var det. Nya platser att besöka, nya metoder skulle testas och nya kit inhandlas.

Har sedan dom där stapplande första stegen som silverjägare fiskat en hel del riktat HÖ-fiske….skulle gissa betydligt mer än de flesta som har vanliga jobb och familjer som skall prioriteras och därmed inkräktar på möjligheterna att komma ut…..har betat av platser från Torö, Nynäs, Muskö och Gålö i södra delarna av skärgården till Singö, Väddö o Rådmansö i de norra delarna och däremellan hemmavattnen kring Åkersberga och Vaxholm, Grinda och Ljusterö…

Och jag kan säga att trots att majoriteten av de platser jag har besökt är sådana som jag har kunnat läsa mig till som ”heta havsöringsställen” så skulle jag utan att överdriva säga att i en övervägande majoritet (kanske 8-9 ggr av 10) så har jag i princip varit ensam (allstå fiskare med fokus på HÖ) på de platser jag har besökt….det är ju inte direkt så att man blir omkullsprungen eller riskerar att trassla in linor och drag med någon annan…

Några gånger har dock mötena med andra fiskare bjudit på ett trevligt avbrott, en kort pratstund och utbyte av lite tankar och erfarenheter och i något enstaka fall har det t.o.m. lett till att man hittat en ny fiskekompis som man har fortsatt att hålla kontakten med.

I mina ögon är det positivt om så många som möjlighet får upp ögonen och förhoppningsvis fångas av den utmaning som havsöringsfisket innebär…jag tror att det på sikt leder till en ökad medvetenhet och ett ökat intresse att engagera sig i fiskvårdande aktiviteter som på sikt kommer att gynna utvecklingen av HÖ-fisket.

Skärgården är så stor, och på ett unikt sätt tillgänglig genom det fria handredskapsfisket, att det känns närmast löjligt att hålla på och mörka platser i tron att det kommer att leda till att drivor av andra fiskare kommer att trängas på ”mina spots” och plocka upp ”mina öringar” som bara jag skall få chans att drilla…..

Jag höll på allvar att studsa högt första gången jag hörde kommentarer som ”du tänker dig väl för innan du lägger upp den där bilden på Fejjan…..” Vadå?.....”ja du har väl stängt av geotaggningen så att ingen kan lista ut vart bilden är tagen…..” Ridå!!!

Har också under mitt nätfiske stött på flera tillfällen där bloggare och forummedlemmar möts av alltifrån syrliga kommentarer till rätt ut sagt hotfulla anklagelser om att om inte platsangivelserna försvinner så skall man få se på annat….

Personligen tycker jag att det är en trist inställning och attityd som jag inte delar…..jag respekterar den som inte vill dela med sig av sina kunskaper …..det får stå för dom…. men jag köper inte att man hackar på den som väljer att dela med sig...

När det gäller C&R så har jag förstått att det är en het potatis som det finns alla möjliga åsikter om.

Själv är jag ingen C&R-fundamentalist…..jag gillar att äta fisk och tycker att självfångat smakar extra bra….men det betyder samtidigt att jag bara tar upp den fisk som jag vet kommer att tillagas….är frysen full så åker allt tillbaka….och behandlas i samband med detta på ett sätt som skall minimera risken för skada på fisken.
                  När det gäller C&R och HÖ så tycker jag att de etiska reglerna som Stockholms Havsöringssällskap slagit fast kan fungera som ett bra rättesnöre och den som vill få en känsla som för hur jag ser på det kan kolla följande länk:

För mig är det självklart att all fisk under måttet åker tillbaka…samtidigt skulle jag inte klandra utan möjligen informera och upplysa den fiskare som i glädjen av att fångat sin första havsöring och av okunskap väljer att ta hem och tillaga denna trots att lagstadgat mått ej uppnåtts…
                  Senast ändrad av Silverbågen; 2013-01-13, 18:16. Anledning: korrigering av antal

Kommentera

• ....forts...

Skall jag ta hem en HÖ till pannan (dom få gånger chansen erbjuds) så väljer jag numera enbart att ta upp odlad fisk….den vilda får efter ökad insikt alltid gå tillbaka (kan ha missat det i glädjen av någon av de första fiskarna jag fick..)
                    Detta är mitt sätt att se på det och jag delar gärna med mig av mitt synsätt även om jag respekterar att det finns andra som ser saken på ett annat sätt.
                    Ja detta var alltså mitt något långa och omständiga sätt att säga..
                    nej, jag tror inte att vi förstör för andra fiskare när vi nämner namnet på en plats där vi efter flera försök lyckas landa en liten 35-centimeters sprallis……skulle snarare säga tvärtom…. Hoppas det bidrar till att fler blir sugna på att sticka ut och nöta i minusgrader och bli så bitna av detta fiske att de till slut … genom påverkan av beslutsfattare eller genom egna insatser bidrar till åtgärder som på lång sikt kommer att främja detta fiske
                    Med ökat intresse och ökad insikt så blir det också självklart att frågor som etik, fiskevård, hållbart fiske, c&r etc får ett större genomslag även detta till gagn för fisket

Kommentera

• Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
                      Absolut bör man tipsa om ställen. Men man ska vara försiktig med att droppa platser öppet på nätet. Även om allt står redan.
                      Min åsikt är att exakta platser delar man med sig av till bra fiskekompisar.

Ett dropp av en plats här inne innebär dropp av platsen till flera hundra personer, kanske fler.
                      Lausvik och Silverbågen, ni är ju kanske inte ensama uppe hos er? Hur tror ni det känns för dem som kanske har jobbat hårt under en längre tid med att lära sig öringfisket på kanske ovan nämnda plats med omnejd när det offentligt görs bra reklam om ett öringspot, vilket i sig kommer medföra mer folk till platsen. Mindre chans i att landa den svåra öringen. Dels för att den blir störd.

Sen kanske det inte är så kul när det börjar skräpas ner på platser. Engångsgrillar, gamla plastpåsar med räkskal med mera. Mer folk medför just det, hur bra miljömedvetna vi än må vara.

Ni kan tycka att det är paranoia? Eller kanske egoism? Något jag tycker är mer egoistiskt är när få personer får för sig att det är helt lugnt att droppa exakta platser. Droppar ni er plats droppar ni även någon annans.

Lausvik: Vad är dåligt attityd i SHS länken? Du får gärna klistra in de orden här på FS.

Bara mina ord och tankar kring det det här med att droppa platser. Ni får fortsätta göra som ni vill. Jag kommer i alla fall inte namnge exakta platser, på nätet.
                      / Kärki
                      John!

Satt och skrev på mitt svar på den tidigare frågan och tror att jag rätt utförligt redovisade hur jag ser på saken redan där.

Håller med dig om att exakta platser delar man helst med de man känner förtroende för.....

Men att säga Kapellskär, Åkersberga eller Torö ser jag på ungefär samma sätt som att säga Grinda eller Sandhamn eller Ljusterö

Inget konstigt att det finns chans att få fisk i dessa områden.

Jag tror som sagt inte heller att risken är särskilt stor att ett omnämnade om ett område eller en plats kommer att leda till invasioner av horder av hungriga silverjägare som kommer att skräpa ner och förstöra fisket för andra.....om så var fallet borde det ju redan ha skett eftersom dom här namnen redan finns publicerade en massa gånger i sammanhanget...

Jag tror som sagt också att det finns en poäng i om det skulle bli fler som brann för det här fisket....där tycker jag förövrigt att du är en utmärkt pionjär och intresseskapare som genom bloggande och initiativ till startande av SHS starkt bidragit till att öka intresset för detta fisket....många plus för det

/Silverbågen
                      Senast ändrad av Silverbågen; 2013-01-13, 16:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 757 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar