Var ute i söndags i södra delarna. Lätt regn, SV 8-10m/s. Trodde jag hade fastnat i en sten och knyckte till lite med spöet för att komma loss - 5 m ut från där jag står hoppar en fet öring precis där draget är - då inser jag att det inte var en sten jag kände utan ett diskret hugg. Såååå nära, men ändå så långt ifrån. Surt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöringsrapporter i Stockholm
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggHoppas du inte blivit sne på mig för att jag kom med några påpekanden, kan bara vara bra att veta liksom ;-)
Åter igen...Grattis till fångsten av öringen, kanon att den var röd i köttet och smakade bra!
F.ö. enligt min mening är det inte alltid som blänkare är superkäk. Ett exempel : tog några hyggliga borrar en dag tillredde dem fileade och käkade med sonen. Gott! Dagen efter tog jag en blänkare i samma vatten och tillredde på exakt samma sätt. Redan vid första tuggan sa sonen, den här var inte lika god...Jag höll med..Men smaken är annars som baken delad :-)
Skitfiske..H...
Hmmm..Orkar ni med några mathistorier till? Berättade för en arbetskamrat att jag släppte tillbaks typ 8 av 10 öringar även ibland blänkare. Han ville gärna ha en så lite motvilligt bonkade jag en blänkare på 50 cm + som jag fick några dagar senare. Han gravade den och gav mig en bit av den, smakade av en bit..och utan att han såg det kastade jag resten, inte gott. Felgravad?
Men jag har blivit bjuden av kompisar under Hö-fiske, vid flera tillfällen på rökt uppblänkt fisk på smörgås, helt ok...
Om så så har man varken humor eller insikt.... lovar absolut bästa hälsningar vet du varje gång Hemi!I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av hejgo Visa inläggDå är utvärderingen av uppblänkarn klar.
Konstigt nog så är den helt ok som matfisk och gravningen blev som det ska vara i smak och färgen ser ni själva..
Kommer ändå att vara noggrannare med vilka jag sparar...[ATTACH=CONFIG]76498[/ATTACH]
Fenomenalt röd i köttet! Det blir en delikatess som gravad trots alla miljögifter alla snackar om.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av hejgo Visa inläggJa,tror nog att i summan av allt gift man får sej till livs gör dom få öringar jag lyckas lura ingen större skillnad,hahaha
Är nog värre för dej...!
Häls
Kommentera
-
Ursprungligen postat av hejgo Visa inläggDå är utvärderingen av uppblänkarn klar.
Konstigt nog så är den helt ok som matfisk och gravningen blev som det ska vara i smak och färgen ser ni själva..
Kommer ändå att vara noggrannare med vilka jag sparar...[ATTACH=CONFIG]76498[/ATTACH]
Vad det gäller C&r tycker jag själv att man bara bonkar goda matfiskar man själv och närmaste äter upp med aptit. Dessutom vad det gäller fiskar med fett kött (Laxfiskar, strömming osv)..från östersjön och de stora sjöarna, ansamlar de mer dioxin, cancerframkallande ..minst sagt trist.Ska inte ätas för ofta..gravida kvinnor eller i barnafödande åldrar t.e.x endast 3/år..
Vad det gäller Hö tycker jag att matfiskar i lämplig storlek är ok..men endast om de har stukad ryggfena, odlade som smolt..som din t.e.x ;-)
Kul med fångsten och det goda käket!Senast ändrad av Hemi; 2015-02-25, 02:21.
Kommentera
-
Öringen var väldans röd i köttet och nästan ännu rödare efter gravningen men nog verkar kameran förstärka lite också,ska kika lite på det..
Hade jag vetat/förstått att detta va en uppblänkare hade den inte bonkats!
Har iofs inga betänkligheter att bonka nån fisk här o där men då ska dom vara i topp kvalité
och så ska det vara tomt hemma i kylen.
Fast som sagt så är fångst av HÖ nästan en unik händelse för mej så varken gift eller bonk problematiken har varit aktuell,hahaha!
Var iaf riktigt kul att få en öring och jag tackar för alla glada gratulationer
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 780 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Nextline