Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fan man blir ju nästan sugen på att stå å trängas i ghettot när man läser senaste tidens rapporter!

Kan rapportera att jag var ute i tisdags (6e) i stockholms södra skärgård och flaxade med flugspöt, vinden låg på lite missgynnsamt och det kändes väldigt lugnt. Kristallklart vatten.. Men mycket spigg i vattnet så jag fiskade mest med en liten silvergrå baitfish, testade lite räkimitationer också men ingenting fungerade.

Har för övrigt fiskat 3-4 pass i hammarby sjöstad i höst/vinter utan resultat.. utan ett pet äns!
    Någon som har erfarenhet?

Kommentera

• Tjääna
      Idag var vinden som bortblåst men inte fisken, vattnet klart och fortfarande högt.Starka färger gick bra. Fångade fisk på ett fluorött/svart epoxidrag och ett fluorosa/vitt dito, även polarmagnus gav en fisk. Samtliga strök nära land i det lugna klara vattnet.
      Roligt att fånga en fisk med dobb och fluga eftersom det var länge sedan jag använde sådana prylar. Måste erkänna att jag känner mig rätt stolt eftersom jag har blivit myyycket bättre på att testa fler olika drag/beten under fisketurerna och inte bara "08 stocken".
      Alltså 3 öringar upp idag, tyvärr så var samtliga av "sprallmodell" , men va fan det är roligt det med. Hade även ett antal kontakter och hugg.

På dom igen
      Bb
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Kan rapportera ett bompass i BBs fotspår. Kände mig som en liten kycklingunge där jag tassade i den gamle räven bejas fotspår och försökte nypa en fisk som kanske missat hans bete..

Gammal är äldst men en grymt vacker dag i skärgårn.

Aik - Bajen 0 - 3
        Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
        sigpic
        Skitfiske!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
          Kan rapportera ett bompass i BBs fotspår. Kände mig som en liten kycklingunge där jag tassade i den gamle räven bejas fotspår och försökte nypa en fisk som kanske missat hans bete..

Gammal är äldst men en grymt vacker dag i skärgårn.

Aik - Bajen 0 - 3
          Skam den som ger sig!

/S

Kommentera

• Tjääna
            Att testa sig fram och att prova olika typer av beten är väl egentligen en självklarhet men det är väldigt lätt att man kör på/fastnar i "gamla" spår.
            En sak man kan göra för att underlätta experimenterandet är att ha flera olika utrustningar färdiga redo att användas och att innan fisketuren lägga upp en strategi om vad som skall användas.

Jag kör/väljer mellan följande.
            Ett set för flötmetet.
            Ett set för spinnflugan.
            Ett set för beten upp till 20 gr.
            Ett set för beten upp till 30 gr.
            Har även set som är laddade med nylonlina. De grejorna tar jag med mig om det är -grader. Vet man att det skall vara kallt så kan man redan innan turen tackla alla set med nylonlina.

Visst det kan bli lite att släpa på men man kan fixa till ett litet "basläger" på stranden/stället man fiskar på.
            Har man nära till bilen så kan man snabbt gå dit och byta.
            Om man har en fyra fem olika utrustningar tacklade så kan man ju bestämma sig för att börja med två olika för att sedan gå till bilen och byta.
            Det bästa är dock att ha grejorna nära någonstans på stranden eftersom ökad tillgänglighet underlättar för att variera sitt fiske.

Vad man än väljer så måste man försöka att komma ihåg att vara förberedd och att det kan vara helt avgörande att testa olika beten och metoder under fiskepasset.

På dom igen
            Bb

Kommentera

• Nån som vet hur länge Riksbroluckan ska vara stängd?

Kommentera

• Tjääna
                Dagens taktik var följande. Med tanke vad som gick förra helgen så var det färgstarka (fluo) epoxidrag som fick börja. Flugan blev en polarmagnus. Högt vatten, temp 2,1+, hård sydväst snett bakifrån, alltså inga vågor att tala om men mycket krus och körare som for fram över det klara vattnet. Hade fler kontakter och en tappad under dagen såg en del vak också. Testade även plåt, olika flugor men inget som fisken ville ta på ordentlig.

När skymningen kom sa jag till mig själv nu ska öringarna få smaka "stock". Sagt och gjort på med en "Jymdgrävling" egenhädigt målad i svart/röd fluo, hade även lagt in silverflake på/i den svarta ryggen.

Efter några kast känner jag en stöt, tror att jag gått i botten men ett par vevtag senare blir det tvärstopp. Jag tänker botten men vet innerst inne att en stor fisk tagit "stocken". Det känns som en evighet men till slut kommer svaret och showen kan börja. Den inleder med en serie hopp och rusningar, ser att den är stor. När det värsta har lagt sig går den och spänner ca 10 m från land, öringen simmar fram och tillbaka i sidled och håller stenhårt på sina 10 m, den är grymt stark. Efter en kvart tröttnar fisken. Landningen går bra och detta är resultatet.
                Click image for larger version

Name:	DSCN1523 (1280x960).jpg
Views:	1
Size:	215,3 KB
ID:	1776919
                Fotografen missade den vackra fisken men jag gillar hur öringen blir presenterad.
                uppskattar den till 4 kg, plus några hekto.
                Eftersom den var vild fick den friheten åter
                På dom igen
                Från en stolt
                Bb
                Senast ändrad av Barabajare; 2015-01-17, 19:19.

Kommentera

• Vackert! Grattis

Kommentera

• Ja jävlar. Skönt.

Kommentera

• Stort grattis. Vilken underbar fisk

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 954 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      459 visningar
                      0 gillar