Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
    Hade inget hemma och kom på det efter att jag kan dra förbi butiken och köpa men suget hade släppt. Så jag vart hemmasittande och ordnade lite med fiskeprylarna
    Bra så har själv räknat ut hemma var det är läge, typ soffiske ;-) via nätet men/och öringsfiske kräver passion för att till slut få den erfarenhet som ger fisk ofta under kalla förhållanden..minusgrader. Öringsfiske kan vara jävligt svårt, typ hopplöst ibland men erfarenhet ger kunskap. Självklart är genvägen som Tamtam mycket riktigt skriver att lyssna och lära av andra och deras redan gjorda erfarenheter..Ovärderligt.

Att bara springa ut på måfå och dra några kast kan ge en lång resa innan öring.

Började själv försöka fiska havsöring långt innan utsättningarna av 100.000 tals ja miljoner av smolt i skärgården. Då var det svårt, jävligt svårt..och kallt som fan ;-) Något internet fanns inte, nästan ingen kunskap alls om hur de tas gällde att luska på bibblan om eventuella områden där de kunde tänkas hålla till.. Få..

Jämförvis är det närmast idiotenkelt nu, mängden öring oerhört mycket större och kunskapen nästan heltäckande..Lite passion, eller snarare mycket ;-) fiska mycket, snappa åt sig så mycket som möjligt av andra och läsa allt som skrivs på nätet och lite logiskt tänkande och kreativitet..

Förvånad att det inte rapporteras mer fisk..Men gissar att de som får en hel del (numera kryllar det ju av öringar, typ myrstack p.g.a. dels massiva utsättningar dels 30-40 bäckars produktion jämfört med tidigare inga utsättningar och 3-4 småbäckar)..mörkar inte läge att lägga ut framför allt inte exakt var;-)

Återigen hugger de inte under dan kommer ofta huggen i skymmingen och plötsligt snöfall , de första minuterna av det sistnämnda är det närmast fångstgaranti..Fiska som fan då..

S-fiske H...

Och va fan måste ni tvinga ut en gammal gubbe som mig i kyla och jävelskap för att det ska rapporteras fisk ;-)
    Senast ändrad av Hemi; 2014-12-20, 16:51.

Kommentera

• Haha! Japp Hemi Upp till bevis nu!

Kommentera

• Ursprungligen postat av UL0.04 Visa inlägg
        Haha! Japp Hemi Upp till bevis nu!
        Försöker bara peppa grabbarna. Va fan de kryllar av dem ..och nästan inga rapporter. I.o.f.s av någon anledning som ingen gett något svar på finns det numera bara så kallat sprall,småöringar på grunt vatten. Men samtidigt väller stora öringar åter igen in till lekplatserna min slutsats är att de går djupare. Fiskätare. "Ingen fisk har blivit stor på att käka flugor"

Kommentera

• Jag tog en promenad på norra värmdö igår (med spö, inte fan går jag utan) för att dra en julöring. Det här är ett sånt ställe där man nästan aldrig går bom. Men igår var tyvärr en sån dag.

Däremot började en fisk i ca 2-kilosklassen cirkla i ytan på en par kvadratmeter ca 90-100 m ut. Den tog tighta men otroligt lugna svängar i det nästan blanka vattnet. Inget kaos eller nåt rusande utan simmade lugnt med halva kroppen över ytan. Det såg ut som den tog svärmande insekter. Det finns väl inget så här års vad jag vet. Nån kanske vet om det ev. kläcker nattsländor fortfarade. Det var ju trots allt sol, näst intill vindstilla +5 och småvarmt.

Det var som sagt långt ut och jag antar att det är minst 10 m djupt där ute. Jag stod smått låst och tittade på uppvisningen i 15 sekunder innan jag gick till aktion. När tobyn dalar ser jag att jag mer eller mindre kommer träffa fisken i pallet och inte dom tio meter bortanför som jag avsåg. Plopp!!! Högst en meter från fisken landar plåten och jag får snabbt en inre bild av en fisk som som sprätter till och försvinner. Men ICKE.... den hugger dock inte heller. Jag hinner med ett kast till innan den helt oberört dyker och lämnar området lika lugnt som den dök upp.

Timman senare, när mörkret nästan helt tagit över dagen, hade jag en följare alldeles intill strandkanten när jag fiskade mig mot bilen.

Vore kul med era teorier kring den första firren. Vad pysslade den med?

Kommentera

• Såg faktisk en nattslända på ytan igår Kunde knappt tro det, men sant Till skillnad från havsöring, är nattsländor ingen myt

Kommentera

• Jaharru.

Då kanske det var en svärm som befann sig där ute på öppet vatten. Men det var ju ingen damm eller vattendrag jag fiskade.
              Jag är inte så påläst som jag kanske borde

Kommentera

• Var förbi Junibacken 2 timmar och kastade lite, var väl inte planerat utan ville mest testa mina nya HÖ drag jag format till av cernitlera. Och fan vad nöjd jag vart med gången Ingen HÖ vart det utan en liten snippa och en liten abborre
                Så fisk lockar de, men inte rätt fisk denna gång

Kommentera

• Uff da. Det här blev ju lite bakvänt.
                  Snodde på en av mina nytvätt- nyfettade på rullen igen. För nu ska ju folk ut å fiska öring med fluggrejer helt plötsligt bara för att det är kallt och vinter.

Blev även tvungen att slita fram städ för att ha nåt att knyta på.
                  Blev några förtyngda micky finn. Stora torra nattsländor blev det oxo

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sittin Visa inlägg
                    Uff da. Det här blev ju lite bakvänt.
                    Snodde på en av mina nytvätt- nyfettade på rullen igen. För nu ska ju folk ut å fiska öring med fluggrejer helt plötsligt bara för att det är kallt och vinter.

Blev även tvungen att slita fram städ för att ha nåt att knyta på.
                    Blev några förtyngda micky finn. Stora torra nattsländor blev det oxo
                    På dom bara!

Kommentera

• En dag helt utan känningar mellan Törö och Nynäs.
                      Hade ingen termometer men kompisen trodde att det ev. kunde vara lite för kallt i vattnet och att fisken då skulle vara nån annan stans.
                      JAHA.... var då`?

PS. det blev spinn för hela slanten.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 783 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      431 visningar
                      0 gillar