Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskade några timmar vid Kapellskär i fredags. Jag startade omedelbart söder om badplatsen och fiskade mig söderut till Skärholmen. Inte ett liv. Fortfarande samma låga (och klara) vatten.

Inte ett liv gäller såväl förekomsten av hugg som förekomsten av andra fiskare. Vill man behöva trängas på de kända havsöringställena måste man tydligen ta med sig några kompisar. Eller så är det alla rapporterade bompass som håller folk borta?

Kommentera

• Definitionen på en hot spot.....

Efter några pass i jakt på slemgurka var det så åter dags för lite fokus på silver...,

2/3-delar av Team Silverbågen stack ut för att börja uppladdningen inför Grinda Open som går om några veckor (12/4.....be there or be square...)...

Båten står tack vare den tillfälliga vintern fortfarande på landbacken så Harlequine och jag bestämde oss för att mötas halvvägs och köra lite vadfiske längs kusten...

Dagen bjöd på strålande sol och relativt kraftiga vindar så flugkitten fick återigen vila...

Harlequine premiärvallade sin nya Revo Neos....och allteftersom dagen skred medgav han att han kände sig allt mer nöjd med kittet...

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	967,0 KB
ID:	1772874

Hur var det med definitionen på en hot spot då.....ja, jag läste för något år sedan ett inlägg på Vicke V's blogg SILVERTORPEDER att definitionen på en hot spot var en plats där man landat öring 3 ggr eller mer.....

Därför kändes det naturligt att vada ut till platsen som de tre senaste passen levererat fisk i form av 2 öringar+1 regnbåge+2 öringar.......

Det var med spänd förväntan jag på förmiddagen vadade ut till platsen som är en sten på 30*30 cm som ligger ca 20 meter ut från stranden .....något besviket så gav inte första försöket någon utdelning......

Vi fiskade vidare...tog en fika och lite taktiksnack inför tävlingen.....och vid tvåtiden var jag tillbaka på den lilla stenen....och se....det krävdes inte många kast med bombardariggen laddad med favorit flugan "Smörbulten" innan det var.....FAST FISK!!!

En silverblank skönhet med klippt fettfena landades utan problem och fick efter posering snabbt friheten åter.....High Five på den!!!!

Size:	385,9 KB
ID:	1772875

Tillbaka ut till stenen och ytterligare några kast senare var det en liten vilding runt måttet som inte kunde motstå Smörbulten .....

Size:	934,3 KB
ID:	1772876

Henke då? Jodå! Han fick också känna på lite gung i spöt när han på en liten Spöket Bullit lyckades pricka in det berömda 14.30-hugget på sekunden.....

Size:	410,1 KB
ID:	1772877

Gött att ännu en gång slippa att rapportera om det episka bompasset .....sänder dock en tanke till herr Lausvik som ännu en gång prioriterade jobb framför att följa med på fiske....nästa gång kanske?

Till dess får får ni hålla tillgodo med det som stod för dagens leverans:

Views:	2
Size:	746,5 KB
ID:	1772880

Skam den som ger sig!

/S
      Senast ändrad av Silverbågen; 2014-03-22, 00:17.
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Så havsöringar existerar ändå... Grattis gubbar!

Kommentera

• Vad roligt för Er!! Själv sa jag till frugan att hon inte behövde köpa lax till kvällens gryta innan jag gav mig av ut på Mörkö. Jag var så säker på att temp, vind, beten och allt var perfekt men.... Det blev en vända till till affären.

Kommentera

• Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
            Vad roligt för Er!! Själv sa jag till frugan att hon inte behövde köpa lax till kvällens gryta innan jag gav mig av ut på Mörkö. Jag var så säker på att temp, vind, beten och allt var perfekt men.... Det blev en vända till till affären.
            Skam den som ger sig....efter lite C&R blev det här ett besök hos den lokale indiern.....chicken balti är inte dumt det heller.....

/S

Kommentera

• Vi har inte så brett utbud av restauranger här i Hölö tyvärr... Annars hade indiskt kunnat varit ett alternativ. Snart åker båten i och då blir det lite mer variation på "spotsen" men om två veckor sticker jag över till min farbror på Gotland. Närmare bestämt Djupvik, om någon har tips på färger osv. så är jag tacksam för det.

Nog tramsat i denna heliga tråd.

Kommentera

• Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
                Vi har inte så brett utbud av restauranger här i Hölö tyvärr... Annars hade indiskt kunnat varit ett alternativ. Snart åker båten i och då blir det lite mer variation på "spotsen" men om två veckor sticker jag över till min farbror på Gotland. Närmare bestämt Djupvik, om någon har tips på färger osv. så är jag tacksam för det.

Nog tramsat i denna heliga tråd.
                Jag hade nog testat Smörbult och Svart/Lila/Silver Vicke......

/S

Kommentera

• Bompass igår utanför Af Chapman, idag blir det ingarö! På dem igen
                  Eat fish and maybe sleep - Simpelt!

Kommentera

• Själv körde jag ett bombas med bomarda och fluga igår mitt emot rosenbad och var även en stund utanför medeltidsmuseet. Väl vid medeltidsmuseet så vart jag helt till mig då jag såg 4som stod med spö och massa andra människor i det området, ser då en av gubbarna börja jobba med sitt spö och vart helt exalterad. Väl framme visade det sig att det var en brax på 2kg, kollade runt och de hade en jävla massa brax i påsarna. Närmare 6-10kg var.

Kommentera

• Tjääna
                      Igår var jag och Mogge på Torö och jagade silver, solen sken. Det började i moll, livlöst endast några gäddor som ville vara med och leka. Vi bytte ställe. Efter ett par timmar med endast ett par misstänkta stötar så hade Mogge en fin efter.

Vi hade testat grävlingar och vickar och saxar. Jag böt och satte på en liten vicke som jag målat själv. Smack sa det i första kastet, fisken tog direkt på nedslaget. Den var inte speciellt stor (0,8 kg) men den värmde. Efter en stund var det dags igen, ett stenhårt hugg och en rolig fight. Fick in fisken till bryggan jag stod på. Hade precis börjat leda in fisken mot land längs med bryggan då den lossnade, ingen skada skedd, det roligaste hade redan varit. Skulle tro att den vägde mellan 2,5-3 kg.

Sen hade vi fler kontakter och hugg, när det la sig så sa jag till Mogge att det var dags att testa räka. Sagt och gjort, flötet han inte mer än landa fören det sjönk jag drog till och fast fisk. Tyvärr klev den av efter en liten stund. Ut med grejorna igen, samma sak upprepades. Sen var det hela över.....

Vad kan man dra för slutsatser av detta.
                      1. Öringarna kom igång på eftermiddagen dvs när solen hade fått göra lite susen.
                      2. Öringarna högg hårt på små beten och nafsade endast på de större. Antagligen för att det är kallt i vattnet och att fisken är lite trög.
                      Alltså eftermiddagsfisket är bättre eftersom solen hinner att värma det kalla vattnet. Testa mindre drag det lönar sig ibland, speciellt när det är tidig vår och kallt i vattnet.

Tyvärr hade jag glömt min dobb, hade jag haft den med mig så är jag nästan säker på att den och en fluga i änden hade gett några fler fiskar.

På dom igen
                      Bb

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 954 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      459 visningar
                      0 gillar