Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Efter någon veckas paus i öringfisket så pekade termometern återigen uppåt och dagen veks därför till cityfiske efter silver....

Mötte upp gubbsen (Beja, Mogge o Tony Montana) vid Junibacken/Galärvarvet vid 8-tiden bara för att konstatera att kylan senaste tiden lyckats skapa is även inne i stan...snabb omgruppering till Gröna Lund...bara för att konstatera is även där...

Drog sedan till Skeppsholmen/Af Chapman...och se...där var det isfritt! ...tacka Finlandsbåtarna för det

Gubbsen laddade med räkmete...själv riggade jag med en rymddräpare som Beja fixat åt mig i en färg som jag själv kommit på...

Nåja...kanske inte helt ärlig där...men snygg som faen blev den iaf...

Efter en dryg timmes resultatlöst fiske med räka o rymddräpare så bar det av till Strömsborg....

Gubbsen vek ner efter ytterligare ett par timmar resultatlöst fiske....själv fortsatte jag att nöta ytterligare ett par timmar....ville ju inte missa det välkända halv-två-hugget....

Satte på en Vicke Barnbajs riggad med enkelkrok...och se....13.29 small det på!!! 10-15 sekunders drillning av en fisk som hela tiden tog lina från rulle....för att sedan lika plötsligt som den klivit på bussen bestämma sig för att kliva av....

Svor för mig själv över den bommade fisken samtidigt som det var skönt att ha fått bekräftat att man återigen varit på rätt plats vid rätt tidpunkt ....

Spekulerade lite i om enkelkroken bidragit till att fisken klev av men tror istället att kombinationen av lite för löst ställd slirbromd + slaklina till följd av det strömmande vattnet gjorde att mothugget blev lite för dåligt för att säkra fisken...

Alltid lär man sig nåt nytt...gäller även Gubbsen som idag fick lära sig att ....vid flätlina är det ALLTID Palomar-knuten som gäller...sen spelar det ingen roll vad Fredlund sagt....

Det blir ett försök imorgon med.....

/S
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Silverbågen; 2014-02-01, 16:32.
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Och hur gick det då?

Kommentera

• Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
        Och hur gick det då?
        Rapportering via nallen är inte det lättaste ...men efter lite tillägg tror jag du har svaret....

/S

Ps....använd alltid Palomar-knuten när du kör med flätlina...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
          Efter någon veckas paus i öringfisket så pekade termometern återigen uppåt och dagen veks därför till cityfiske efter silver....

Mötte upp gubbsen (Beja, Mogge o Tony Montana) vid Junibacken/Galärvarvet vid 8-tiden bara för att konstatera att kylan senaste tiden lyckats skapa is även inne i stan...snabb omgruppering till Gröna Lund...bara för att konstatera is även där...

Drog sedan till Skeppsholmen/Af Chapman...och se...där var det isfritt! ...tacka Finlandsbåtarna för det

Gubbsen laddade med räkmete...själv riggade jag med en rymddräpare som Beja fixat åt mig i en färg som jag själv kommit på...

Nåja...kanske inte helt ärlig där...men snygg som faen blev den iaf...

Efter en dryg timmes resultatlöst fiske med räka o rymddräpare så bar det av till Strömsborg....

Gubbsen vek ner efter ytterligare ett par timmar resultatlöst fiske....själv fortsatte jag att nöta ytterligare ett par timmar....ville ju inte missa det välkända halv-två-hugget....

Satte på en Vicke Barnbajs riggad med enkelkrok...och se....13.29 small det på!!! 10-15 sekunders drillning av en fisk som hela tiden tog lina från rulle....för att sedan lika plötsligt som den klivit på bussen bestämma sig för att kliva av....

Svor för mig själv över den bommade fisken samtidigt som det var skönt att ha fått bekräftat att man återigen varit på rätt plats vid rätt tidpunkt ....

Spekulerade lite i om enkelkroken bidragit till att fisken klev av men tror istället att kombinationen av lite för löst ställd slirbromd + slaklina till följd av det strömmande vattnet gjorde att mothugget blev lite för dåligt för att säkra fisken...

Alltid lär man sig nåt nytt...gäller även Gubbsen som idag fick lära sig att ....vid flätlina är det ALLTID Palomar-knuten som gäller...sen spelar det ingen roll vad Fredlund sagt....

Det blir ett försök imorgon med.....

/S
          Tjääna
          Vilken fiin "jymdpinne" det va på fotografiet, om tusen år kommer den kanske bli perfekt. Palomarknut, jo ja tackar jag, ännu en sak som är lika viktigt att kunna/göra som t.ex. att veta hur många bultar det finns på Obs i Södertälje En sån knut använde vi på dagis när vi skulle knyta fast sockeplasten med kalasbyxorna på armbågarna med ett plastband (gärna rosa).
          Annars var det roligt idag. Kände nostalgi och tänkte på hur det va förr när vi var ett gäng som var inne och fiskade i ur och skur. En tradition vi hade var att meta öring på julaftons morgon i Djurgårdsbrunnskanalen.
          Ja jävlar palomarknut.
          På dom igen
          Bb

Kommentera

• Bom vid Strömsborg idag.....orkade inte invänta halvtvå-hugget.....men körde självklart med Palomarknuten på flätlinan...

Blidväder i veckan....då kan skärgården bli intressant

/S

Kommentera

• Bom på gålö idag, regnigt och dant. Väldigt lågt vatten var det, kanske tråkigt för fisket men det gjorde det lätt att se hur bottnen såg ut i hela viken där vi var vilket kanske är bra för framtida turer..
              Nää usch, halt som satan var det också.

Kommentera

• Obs i Södertälje är numera Coop forum och har även tagit bort "byggdelen" så bultarna är nog lätträknade nu. Helt OT, men kanske nån slipper en bomtur i jakt på mutter och skruv.

Kommentera

• Strömsborg är het!

Kommentera

• Lätt bakis och fiskesugen tog man sig till strömmen kl 16.15 och avverkade 3timmar utan minsta kontakt. Inte ens norsen var på plats, vatten nivån var minst 50cm lägre än sist jag var där och fiskade.

Och jävlar vad man fick upp linor.

Nöjd ändå med dagen då jag fick känna ordenkligt på min Daiwa Lexa 300, sjukt hur lätt den kastar vicke 20g och 40g beten med 0,35 flätlina.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                      Blidväder i veckan....då kan skärgården bli intressant

/S
                      Yup! Själv har jag fullt ställ på jobbet t.o.m. onsdag men sedan blir det nog ett bompass någonstans...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 757 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar