falska namn på sjöar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

falska namn på sjöar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Toni D Visa inlägg
    [ironi]
    Om man ska ange fel fiskesjö, så kan man lika gärna ljuga med land, datum eller ange fel redskap.
    Jag menar det är ju en "skitsak". =)
    [/ironi]
    Jo, har man börjat ljuga kan man lika gärna slänga på några hekto också..
    -Skitsamma..

Kommentera

Är väl ingen som ljuger om var dessa rudor är fångade????? Har för mig att "taskan" är ett klubbvatten till en gammal specimenklubb som hette Cisco om jag inte minns fel. !Cisco taskan" kallades pölen på min tid, är nog inte speciellt hemlig bland inbitna metare i stockholmsområdet tror de flesta vet vilken sjö det är!

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
        Nej det spelar ingen roll så länge fisken inte registreas i storfiskeregistret .
        Det anser ja inte va en tävling på lika villkor .
        Ex en gädda som fångats i stora värtan på 15 kg är ju en större bedrift en än Gädda på 17 från en privat damm som nån matat med Regnbåge .
        Men det kanske bara gäller rovfiskar.
        Vem är det som påstår att storfiskegregistret är någon form av tävling?
        sigpic

Kommentera

Är det inte Ösbysjön som menas.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ari
            Så du tycker inte att en tävling ska vara på lika villkor för alla? Inte för att jag tävlar i svenska fiskenördstävlingen själv men har alltid varit av den åsikten att en tävling är en tävling och reglerna gäller alla deltagare. Det är alltså inte okey att någon tar sig rätten till att "underlätta" för sig själv och dessutom lura andra fiskare till något annat ställe. Har sett detta ske även i norrländska specimentävlingen med bla. abborrar som är tagna på ett helt annat ställe än vad som angivits. Tycker det är lågt... Nog för att jag själv inte alltid vill avslöja var jag fiskar men det betyder att jag inte anmäler dom fiskarna till någon prestigetävling.
            En tävlig ska vara på lika villkor, men som Flode säger så är storfiskeregistret ingen tävling. Jag tycker inte heller att det är så snällt att lura folk till ett annat vatten. Man kan fråga sig vad som kännetecknar en bra fiskare, är det han som letar upp vattnet och metoden för att få upp dom stora fiskarna, eller är det dom efterkommande som kopierar allt och på sikt förstör vattnet?
            Hur bra är fisket i Lödde å och Blekinge nu för tiden?
            Ta tex vattnet som Emil, Joel och Jonas tog sina bestar till gäddor i, antagligen ett väldigt litet vatten som lätt skulle kunna fiskas sönder på kort tid.
            Fisken kommer ju från vattnet oavsett vilket namn det är på sjön.

Mvh Stampe
            www.stampelures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
              Är det inte Ösbysjön som menas.
              näe, det är inte ösbysjön.

jag växte upp därikring, va på skolutflykter till sjön. har hört rykten om en del inplantering osv av både det ena o det andra. själv är jag ingen specimenfiskare så jag har aldrig brytt mig.

/frid

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                Ja visst borde en anmäld fisk skrivas in med rätt namn på vattnet där den fångats.
                Om de sedan inte berättar EXAKT vart den fångats är ju inget konstigt men det borde inte vara tillåtet att skriva ut falska namn på fångstvattnet.
                Jag varken tävlar i fiske eller registrerar mina fångster. Fiskar gör jag för mitt eget höga nöjes skull.
                -----------

<"))))><

Kommentera

Det som jag ser som STÖRSTA problemet med att folk registrerar fisk från "fel" vatten är ju inte att fisken inte skulle vara tagen, för det är den säkert och det är således en grym bedrift om man tagit en stor fisk. Som alltid. Men det som problemet innebär är ju att folk som ser vattnets namn kanske faktiskt tänker satsa i samma vatten och sen sitter och spenderar veckor och en hel del stålar på att fiska i ett vatten som fisken aldrig kom ifrån.

Handen på hjärtat hur många har endast fiskat i vatten de "själva hittat?" De allra flesta som sysslar med specimen besöker ju då och då vatten där det tidigare tagits stor fisk. Man har isåfall valet som fångstman att aldrig gå ut med var man tagit fisken. Vill man kan man ju kontakta en tidning och ge dom bilder och historien från fångsten osv, men skita i att ge namnet på vattnet? Då har man ju iallaf inte lurat någon.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                  2 286 svar
                  385 793 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Nextline  
                  Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                  9 svar
                  437 visningar
                  0 gillar