falska namn på sjöar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

falska namn på sjöar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• falska namn på sjöar

Att fiskare ljuger har man ju hört . Sitter å läser nya nummret av fiskejournalen å ser att det tagits 2 stora rudor i sjön Taskan i sollentuna.
    Jag har jobbat som brevbärare i 11 år i sollentuna anser att ja hittar bra där. Jag har aldrig hört talas om den sjön, ja vet ju vilken sjö dom syftar på .
    Antingen gör man det för att inte få dit hela fiske svergie eller så kan det ju röra sig om att dom inte har tillstånd för att både flytta fisk å fiska i sjön .
    I idrott får man ju inte fuska men det går tydligen bra i fiske eller vad tror ni .
    Sen heder åt dom som inte mörkar kom ju upp en enorm Gös i sjön i juttern . Jag har fiskat i sjön Juttern många gånger å vet hur svår den men nu känns det ju inte lika hopplöst , å det ger ju reklam för bygden båtuthyrning fiskekort osv.
    Jag har också mörkat fisk i efterhand lite larvigt från min sida. så bra på fiske är inte jag allafall.

/Fredrik .

Ja visst borde en anmäld fisk skrivas in med rätt namn på vattnet där den fångats.
    Om de sedan inte berättar EXAKT vart den fångats är ju inget konstigt men det borde inte vara tillåtet att skriva ut falska namn på fångstvattnet.

Kommentera

Att inte skriva rätt sjö skulle jag inte klassa som fusk direkt, hittar man ett supervatten som inte är så stort så tycker jag faktiskt att man kan hålla det lite hemligt.
      Det kan ha tagit många år av letande innan man hittar ett sådant vatten.
      Ett litet sjö kan lätt bli sönderfiskat på kort tid.
      www.stampelures.se

Kommentera

Vill man inte avslöja vattnet ska man inte göra det. Att hitta på och uppge ett annat vatten än där fisken fångats är lögn.

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
          Vill man inte avslöja vattnet ska man inte göra det. Att hitta på och uppge ett annat vatten än där fisken fångats är lögn.
          Precis.
          Vill man inte avslöja namnet på vattnet så ska man heller inte få registrera fisken i dessa öppna tävlingar.

Det är ju upp till en själv, men då ska man heller inte bli krediterad i tidningar och tävlingar.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
            Att fiskare ljuger har man ju hört . Sitter å läser nya nummret av fiskejournalen å ser att det tagits 2 stora rudor i sjön Taskan i sollentuna.
            Jag har jobbat som brevbärare i 11 år i sollentuna anser att ja hittar bra där. Jag har aldrig hört talas om den sjön, ja vet ju vilken sjö dom syftar på .
            Antingen gör man det för att inte få dit hela fiske svergie eller så kan det ju röra sig om att dom inte har tillstånd för att både flytta fisk å fiska i sjön .
            I idrott får man ju inte fuska men det går tydligen bra i fiske eller vad tror ni .
            Sen heder åt dom som inte mörkar kom ju upp en enorm Gös i sjön i juttern . Jag har fiskat i sjön Juttern många gånger å vet hur svår den men nu känns det ju inte lika hopplöst , å det ger ju reklam för bygden båtuthyrning fiskekort osv.
            Jag har också mörkat fisk i efterhand lite larvigt från min sida. så bra på fiske är inte jag allafall.

/Fredrik .
            Varför i hela fridens dagar skulle inte rudorna kunna vara tagen där?

Kommentera

I mina ögon så är det ingen "godkänd" fisk om man inte anger rätt fångstplats.
              Dom flesta entusiaster kör väl C&R ändå, så varför hålla det hemligt e.g...
              Det finns ju bättre matfisk än ruda för amatörerna, tror knappast det blir nån folkvandring dit.

Kommentera

det är väl upp till var o en om man vill säga nåt om sin fångst alls. ska man därimot registrera så verkar det ju vettigt att ange rätt vatten.
                -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Som sagt, om man valt att anmäla sin fisk till tävlingar osv så tycker jag att all info ska stämma för att få fisken godkänd. Annars så kan man lika gärna hålla tyst om den om man är rädd för att avslöja sitt vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Toni D Visa inlägg
                    I mina ögon så är det ingen "godkänd" fisk om man inte anger rätt fångstplats.
                    Dom flesta entusiaster kör väl C&R ändå, så varför hålla det hemligt e.g...
                    Det finns ju bättre matfisk än ruda för amatörerna, tror knappast det blir nån folkvandring dit.
                    Man kan "förstöra" ett vatten på flera sätt. Kommer det en anstormning av specimenhunters som ska rikta in sig på rudorna lär fisken bli svårare att få att nappa ju fler gånger den släpps tillbaka. Krokskygg fisk är inte helt ovanlig i hårt fiskade vatten.

Den kanske aldrig igen tar vissa beten (som den associerar med den inte alltför trevliga drillningen).

Sedan finns det alltid en risk för övermäskning.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                    2 286 svar
                    385 786 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                    9 svar
                    434 visningar
                    0 gillar