Har googlat och blir inte riktigt klok. Finns det någon fisk i Stockholmsområdet med omnejd som går att äta utan risk för hälsa?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken fisk går att äta?
Collapse
X
-
Tja inte helt lätt att svara på, "all" fisk förefaller innehålla något ohälsosamt, tungmetaller eller pfas.... men hur farligt beror ju på hur ofta man äter fisk och hur gammal man är givet en ackumulerade risk. En del fisk ska ju t ex gravida inte äta mer än några gånger per år pga fostret. För en medelålders är riskerna lägre. Tråkigt iaf att våra vatten 2024 fortfarande är så ohälsosamma för fisken och därmed oss.
Fundera på om inte mindre, yngre fiskar är mindre farliga, de som inte har akumulerat så mycket än, säg hellre en enkilosgös än en på 3?Senast ändrad av anteman; 2024-09-01, 22:49.
-
All fisk i Östersjön innehåller hormonstörande och cancerogena evighetskemikalier.
Det konstaterades att fisk i Östersjön var långt över lagliga gränsvärden för människomat och då fick folk och politiker panik, så nu har vi ett undantag i lagstiftningen; du kan nu äta och sälja fisken fast att den är förgiftad med de farligaste miljögifterna.
Värst drabbas barn och ungdomar som fortfarande växer.
Kvinnor i fertil ålder bör inte äta fisken alls då gifterna går över till fostret och kan orsaka fruktansvärda utvecklingsstörningar och andra skador, stora som små.
Själv så undviker jag att äta fisk från förgiftade vatten, men ibland händer det, jag orkar inte bry mig hela tiden.
Kommentera
-
Det ovan stämmer bra och jag avstår fisk från Östersjön av dessa orsaker, men så läser man att det trålas kopiösa mängder fisk i Östersjön främst strömming som är fet fisk och lagrar mer gifter som blir fiskmjöl och pellets till den Norska odlade laxen som enligt reklamen är hälsosam och uppväxt i friska vatten!
Visst den lever i bättre vatten men jag är helt säker på att det finns rester av gifterna den får i sig via maten som vi får i oss när vi äter den "nyttiga Norska laxen" så f*n vet vad man ska tro och göra, snart är det väl bara Findus fiskpinnar som man kan äta om ens det?!
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggDet ovan stämmer bra och jag avstår fisk från Östersjön av dessa orsaker, men så läser man att det trålas kopiösa mängder fisk i Östersjön främst strömming som är fet fisk och lagrar mer gifter som blir fiskmjöl och pellets till den Norska odlade laxen som enligt reklamen är hälsosam och uppväxt i friska vatten!
Visst den lever i bättre vatten men jag är helt säker på att det finns rester av gifterna den får i sig via maten som vi får i oss när vi äter den "nyttiga Norska laxen" så f*n vet vad man ska tro och göra, snart är det väl bara Findus fiskpinnar som man kan äta om ens det?!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av .art Visa inläggKan det vara så att den fiskpelletsen också går till Öring,Röding och Regnbågsodlingarna med fisk som sätts ut i våra sjöar?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Havsöringsrapporter i Stockholmav BlinkerDet där teorier om vilken färg som funkar bäst är just ”teorier” som har inte mycket att...1 Foto
-
Kanal: Region Stockholm
2023-12-10, 20:45 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 580 visningar
0 gillar