Abborre i Drevviken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre i Drevviken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre i Drevviken

Hej,

Har haft båt och fiskat mycket i drevan i några år nu, främst efter gädda men nu på somrarna är det fullt fokus på borren.

Vi lyckas dra många borrar per tur, men vi har problem med att hitta större exemplar. Största för året är väl cirka halv-kilot.
    Med tanke på hur mycket löja och borre mellan 1-3 hg det finns bör det ju finnas en del kilos-borre i sjön, elller vad tycker ni om abborr-fisket i denna sjö?

Vi håller oss mest runt norra delen av sjön, kaninholmen - skrubba holmar.

Om man kollar djupkarta och hittar de mest intressanta/logiska platserna(grynnor, stenbranter etc) märker man snabbt att dessa är hårt fiskade i sjön.
    Mina erfarenheter är att det är mycket lättare att hitta dom större vintertid av någon anledning.
    Rätt tid och rätt plats annars då de större tenderar att dyka upp plötsligt för att sedan vara borta sekunder senare.
    Mitt tips är att testa flera platser, även inte uppenbart intressanta, flera gånger då jag ofta upplever att dom större jag får kan dyka upp var som helst.
    Har fått fina borrar grunt nära vassen i galen värme, mitt ute i frivatten i samma sekund jiggen träffat ytan etc.

Till exempel utanför gräsbältet mellan nordligaste viken och kollektivet (?) mitt emot talludden österut..
    size does matters!

Kommentera

Tjena. Fiskat några tusentals timmar i drevan och kan hålla med tidigare talare. Det är svårt att fånga dom stora individerna speciellt på sommar. På hösten däremot har jag lyckats helt ok. Mitt PB i drevan ligger väl på ca1200 g och 45 cm. Men man får bara en stor sen är dom helt borta.

Sen är det väldigt högt fisketryck på grynnor och struktur, så vissa platser som tidigare levererade stor fisk gör tyvärr inte det längre. Gäller både gädda, gös och abborre.

Kommentera

Som sagt, otroligt hårt fiskade spottar. Dessutom lägger ”folk” ut nät och plockar stora mängder fisk den vägen. Jag har fått enstaka lite större borre men främst noterat mängder av mindre fisk.

Ni som fiskar gädda i Drevan - lyckas ni bra? Jag har inte givit det alltför mycket tid men upplever att det är segt.

Kommentera

Ursprungligen postat av ld Visa inlägg
          Hej,

Har haft båt och fiskat mycket i drevan i några år nu, främst efter gädda men nu på somrarna är det fullt fokus på borren.

Vi lyckas dra många borrar per tur, men vi har problem med att hitta större exemplar. Största för året är väl cirka halv-kilot.
          Med tanke på hur mycket löja och borre mellan 1-3 hg det finns bör det ju finnas en del kilos-borre i sjön, elller vad tycker ni om abborr-fisket i denna sjö?

Vi håller oss mest runt norra delen av sjön, kaninholmen - skrubba holmar.

------------------------------------------

Hej Mr Id;

Förr när jag bodde på Tyresö var jag medlem i Drevvikens och Långsjöns fiskevårdsförening...
          De största fiskarna jag fångade var Gäddor och Gösar. Det var sällsynt att fånga en Abborre över ett kilos vikt.
          Säkra fiskeplatser var Trångsundssundet och Långsjöns utlopp till Gammelströmmen...
          Old Firehand
          Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
            Som sagt, otroligt hårt fiskade spottar. Dessutom lägger ”folk” ut nät och plockar stora mängder fisk den vägen. Jag har fått enstaka lite större borre men främst noterat mängder av mindre fisk.

Ni som fiskar gädda i Drevan - lyckas ni bra? Jag har inte givit det alltför mycket tid men upplever att det är segt.
            Nej det stämmer med din upplevelse. Mest mindre individer, både gädda, gös och abborre. Jag vet att det finns stor fisk i drevan för det har jag sett med egna ögon, men pga fisketrycket så är det jävligt svårt att få dom att hugga. Dom större individerna har nog sett det mesta susa för bi dom. Dom har antagligen lärt sig vad som är bytesfisk och inte. Sen finns det säkert någon annan metod som kan funka, men när det kommer till spinnfiske så anser jag att drevan inte alls levererar som när man var liten :-(

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
            2 286 svar
            385 797 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Nextline  
            Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
            9 svar
            437 visningar
            0 gillar