Abborre i skärgården, dagtid? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre i skärgården, dagtid?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre i skärgården, dagtid?

Tjena, utgår från Tyresötrakten och fiskar från båt och har några ställen som alltid/oftast levererar ett gäng borrar... kvällstid. Särskilt sista 1½ - 2h innan mörkret.. Vid grynnor och struktur ganska nära ytan.

Det är såklart riktigt kul med bra pass, men samtidigt så är det så begränsad tid som kvällsställena funkar, kvällarna blir dessutom kortare redan, och resten av dagarna har varit riktigt tröga för mig, särskilt nu när det varit helt blått och ibland närmare 30 grader. Klart att det blivit nån ströfisk dagtid, men ibland stendött en hel dag tills det börjar mörkna, inte ens en följare. Undantaget var en dag när det var molnigt och blåsigt, då var fisket helt ok mitt på dagen, men de soliga dagarna har varit piss. Det är extra tråkigt för att brorsonen på 5 år äntligen börjat bli fiskeintresserad, men han är inte gammal/pigg nog för de där sena kvällsturerna än.

Så frågan gäller alltså dagtid, och då särskilt de här riktigt varma dagarna.

Var hittar ni andra borrarna vid de förhållandena? Nån annan som upplevt det trögt?

OM någon har ett specifikt exempel på ställe som funkar och vill dra det i pm så att jag kan jämföra med vad jag har i krokarna så tar jag såklart gärna emot det, men generellt är såklart väldigt välkommet oxå.

Fiskar i en annan del av skärgården men har bra fiske dagtid i områden som är lite strömsatta, 3m djupt, grynnor och djupare vatten i nära anslutning. Upplever att här går det enkelt att hitta bytesfisk då det plaskar på sina ställen dagarna i ända. Kanske inte är samma hos dig? Ser gott om glada sommarfiskare som inte verkar observera hoppande småfisk utan driver runt planlöst och fiskar. Aldrig sett nån få något dock.
    Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
    sigpic
    Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
      Fiskar i en annan del av skärgården men har bra fiske dagtid i områden som är lite strömsatta, 3m djupt, grynnor och djupare vatten i nära anslutning. Upplever att här går det enkelt att hitta bytesfisk då det plaskar på sina ställen dagarna i ända. Kanske inte är samma hos dig? Ser gott om glada sommarfiskare som inte verkar observera hoppande småfisk utan driver runt planlöst och fiskar. Aldrig sett nån få något dock.
      Grynnorna jag kör på har funkat väldigt bra kvällstid, men inte ett pet på dem dagtid.

Vad lustigt att du har bytesfiskplasken hela dagarna. Här är det väldigt tydligt att bytesfiskhoppandet "kommer igång" sen eftermiddag/kväll.. sista timmen innan mörker så fullkomligt kokar det.. kan komma 10-20 småfirrar flygande ur vattnet, rätt häftigt faktiskt

Mitt bästa ställe är just ett strömsatt sund men det är otroligt trafikerat av båtar, vattenskotrar osv dagtid så då är det svårfiskat.

Bra ändå att du har bra fiske dagtid i samma del av landet, då är det bara att nöta för min del och hitta fisken här i mitt område, får leta nya ställen.

Fiskar du bottennära eller ytan på dan förresten?
      Senast ändrad av Arvidzone; 2021-07-26, 09:42.

Kommentera

ja det är lustigt att det kan vara så olika. här är det inte heller begränsat till någon specifik plats utan det sprätter på olika områden hela dagarna mer eller mindre.

jag tror att kallare, syresatt vatten är en förutsättning för bra fiske dagtid när det är såhär varmt.

angående djup så varierar det lite. ibland står de och tjurar lite vid botten men oftast fiskar jag över 3 meter med en jigg som om det vore en spinnare, dvs ganska snabbt och i övre halvan av vattenmassan men med tydliga, rätt korta spinnstopp.
        Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
        sigpic
        Skitfiske!

Kommentera

Jag har också haft det otroligt trögt dagtid. De gånger jag fått en del fisk har det varit i nära anslutning till struktur, dvs marinor, bryggor, stenformtioner etc. Man måste åka runt och leta riktigt mycket. Djupt har jag inte hunnit testa så mycket eftersom att ekolodet strulat. Mycket som har funkat har också varit runt uddar utanför vikarna. Jag har en känsla av att det är lite för varmt inne i vikarna, så jag skulle leta upp vatten som är strax under 20 grader om det finns. För min del verkar finesse vara det som funkar bäst för mig nu. Hårdbeten funkar alltid sommartid, men finesse nära struktur har varit bäst nu när det är som varmast.

Kommentera

Kul med input! Tackar!

Jag är nog oxå inne lite som er på vattentempen.. i mina innersta vikar håller det 24 grader nu. I båtklubben brukar man kunna dra upp oändligt med borrar i vanliga fall direkt från bryggan men även där är det ganska dött just nu.. så ja, kanske bör leta lite svalare vatten..

Får åka runt och kolla lite temp runt om, problemet på mina absolut närmaste ställen är att många av vikarna är 2-4 meter, sen är det 30 meter utanför

Men det är bara nöta antar jag, blir väldigt intressant att se om det blir någon skillnad när värmeböljan tar slut och vattentempen sjunker några grader!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
            2 286 svar
            385 954 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Nextline  
            Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
            9 svar
            459 visningar
            0 gillar