Hej! Jag har spenderat senaste månaden ungefär nu med att fiska i princip varje dag i Stockholm, utan ett enda hugg. Så jag tänkte att det vore ju smart att fråga er här, eftersom jag är rätt kass på detta Eftersom jag bor på kungsholmen så brukar jag stå och kasta runt om kungsholmen och vid slottet. Absolut ingenting. Om vi räknar bort strömmen, vilka områden i stan rekommenderar ni för att få något? Jag är inget fan av mete/bottenmete, utan gillar att kasta med drag istället. Några områden ni mörkt funkar bra i innerstan eller misstänker skulle funka bra?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vart fiskar man i Stockholms stad?
Collapse
X
-
Vilka typer av drag använder du? Där du fiskar är det ganska djupt. Ett ytgående bete kommer inte ge så mycket fisk, då du inte fiskar där fisken håller till. Mycket av fisket inne i stan är riktat på abborre. Dessa uppehåller sig kring strukturer och ofta bottennära. Det vill säga, fiska med tekniker och på ställen där olika typer av attraktiva strukturer finns. Exempel på strukturer jag brukar fiska omkring: Båtar, större stenpartier och runt omkring träd som hänger/växer över vattnet. Var beredd att fastna i botten. Dropshot brukar vara ett säkert kort på många plaster i innerstaden, exempelvis vid stadshuset, framför bron som skiljer Klara Sjö och Mälaren åt.
-
Har nyligen flyttat från Kungsholmen & innan har jag fiskat en del runt Ulvsunda sjön & fått gädda, abbore, gös & även havsöring.
Oftast står borre djupare & jigg har funkat bäst för mig & självklart händer det att man får gäddor där också, medans gäddor får jag oftast på grundare områden.
Här är en länk till ställen som har levererat från land https://kartor.eniro.se/m/Xwict
Kommentera
-
Tack så mycket för svaren! Det blir absolut dropshot för mig efter mer forskande om det. Vad bör man tänka på om man vill köra dropshot efter gädda och gös? Andra beten? Antar att man inte kan köra med tafs? All info av intresse! Jag går även i tankarna på att skaffa nytt spö eftersom jag fiskar med rätt gamla dåliga grejer. Vad bör man tänka på vid köp av spö för dropshotfiske? Hört att ett lite kortare spö på 7" är bra för detta tex..?Senast ändrad av Droopy; 2021-05-24, 15:22.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Droopy Visa inläggHej! Jag har spenderat senaste månaden ungefär nu med att fiska i princip varje dag i Stockholm, utan ett enda hugg. Så jag tänkte att det vore ju smart att fråga er här, eftersom jag är rätt kass på detta Eftersom jag bor på kungsholmen så brukar jag stå och kasta runt om kungsholmen och vid slottet. Absolut ingenting. Om vi räknar bort strömmen, vilka områden i stan rekommenderar ni för att få något? Jag är inget fan av mete/bottenmete, utan gillar att kasta med drag istället. Några områden ni mörkt funkar bra i innerstan eller misstänker skulle funka bra?
Hej Droopy;
En av mina allra bästa fiskekompisar förr Paul "Palle" Sandberg (in memoriam) och jag brukade fiska Havsöring och Lax förr på Riddarfjärden utanför Stadshuset..http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm ...
Old Firehand
Leif Engström
- Gillar 1
Kommentera
-
Tog en sväng efter jobbet igår och kastade av lite från stadshuset till klara sjö med jigg under några timmar. Flera hugg men samtliga tappade p.g.a. handhavandefel. Gissningsvis var det ganska små rackare men med den lätta utrustning jag hade är det svårt att säga säkert.
Trevlig sträcka och hanterbart avstånd till andra sidan. Dock mycket folk i rörelse även kvällstid.
Obs. Botten verkar vara fylld med skräp så räkna med många bottennapp. Avbröt igår för att jag helt enkelt fick slut på jiggskallar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Picklejam Visa inläggTog en sväng efter jobbet igår och kastade av lite från stadshuset till klara sjö med jigg under några timmar. Flera hugg men samtliga tappade p.g.a. handhavandefel. Gissningsvis var det ganska små rackare men med den lätta utrustning jag hade är det svårt att säga säkert.
Trevlig sträcka och hanterbart avstånd till andra sidan. Dock mycket folk i rörelse även kvällstid.
Obs. Botten verkar vara fylld med skräp så räkna med många bottennapp. Avbröt igår för att jag helt enkelt fick slut på jiggskallar.
- Gillar 1
Kommentera
-
Stockholm ström har jag sett att det har pumpats fisk när jag varit där för ett gäng årsen...
Kanske inte roligaste stället att fiska på dock...Min fiskeblogg:
www.marcusfiske.blogspot.se
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Havsöringsrapporter i Stockholmav BlinkerDet där teorier om vilken färg som funkar bäst är just ”teorier” som har inte mycket att...1 Foto
-
Kanal: Region Stockholm
2023-12-10, 20:45 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 614 visningar
0 gillar