Värtanområdet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värtanområdet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Värtanområdet

Tänkte kolla om det är någon vänlig själ som fiskar eller har erfarenhet av området kring stora och lilla Värtan och kan komma med något hett tips? Börjar bli desperat att landa något innan barnen ledsnar på fisket.

Har främst jagat lite bättre borre (samt eventuell bifångst) och inte haft så mycket som ett napp under 4 pass med båt senaste två veckorna. Har testat att cranka Bigbite och Cranky över grundare områden som sundet bakom Bockholmen, kört klassikt jigg-fiske och även Texas rig på utsidan (öst) om Tranholmen samt runt Fogdholmen/St Bergholmen/Strömsö liksom runt Sveaviken mm. Även några kast utanför Ulriksdals Slott och vassarna i inloppet till Edsviken.

Tycker inte det borde vara så trögt då leken borde vara över och man om inte annat borde fått någon slips på kroken, men inte så mycket som en rättmätig "darrning" på spötoppen. Tänkte jobba mig bort mot Limpholmarna och Skraggen nästa gång, dock är både Hägernäsviken och Kyrkfjärden numer fredade till mitten av juni så dessa områden går bort. Vore guld om någon kunde bistå (DM funkar det med). Detta är ju klassiska vatten så borde ju finnas ett flertal kända områden som håller fisk (torde väl omöjligt finnas några hemliga "hot spots" här). Eller har säl, skarv och fisketryck verkligen försämrat fisket i Värtan markant?

Kan noteras att jag inte fiskat dessa vatten på många år och då främst från land. Men för runt 15 år sedan blev det några pass från Djursholmssidan och då fick man ofta bra med fisk och jag landade bl.a. en 100+ gädda på drygt 9 kg på jerk från Skärviksudde. Vad gäller det beryktade fisketrycket så är en annan notering att jag inte mött en enda sportfiskare på sjön vid något av tillfällena, utöver en förtöjd båt med spön på sjömacken i Islinge. Något som får en att undra om Värtans glansdagar är över och alla seriösa fiskare dragit vidare (men vart?)...

Ursprungligen postat av Levvan Visa inlägg
    Tänkte kolla om det är någon vänlig själ som fiskar eller har erfarenhet av området kring stora och lilla Värtan och kan komma med något hett tips? Börjar bli desperat att landa något innan barnen ledsnar på fisket.

Har främst jagat lite bättre borre (samt eventuell bifångst) och inte haft så mycket som ett napp under 4 pass med båt senaste två veckorna. Har testat att cranka Bigbite och Cranky över grundare områden som sundet bakom Bockholmen, kört klassikt jigg-fiske och även Texas rig på utsidan (öst) om Tranholmen samt runt Fogdholmen/St Bergholmen/Strömsö liksom runt Sveaviken mm. Även några kast utanför Ulriksdals Slott och vassarna i inloppet till Edsviken.

Tycker inte det borde vara så trögt då leken borde vara över och man om inte annat borde fått någon slips på kroken, men inte så mycket som en rättmätig "darrning" på spötoppen. Tänkte jobba mig bort mot Limpholmarna och Skraggen nästa gång, dock är både Hägernäsviken och Kyrkfjärden numer fredade till mitten av juni så dessa områden går bort. Vore guld om någon kunde bistå (DM funkar det med). Detta är ju klassiska vatten så borde ju finnas ett flertal kända områden som håller fisk (torde väl omöjligt finnas några hemliga "hot spots" här). Eller har säl, skarv och fisketryck verkligen försämrat fisket i Värtan markant?

Kan noteras att jag inte fiskat dessa vatten på många år och då främst från land. Men för runt 15 år sedan blev det några pass från Djursholmssidan och då fick man ofta bra med fisk och jag landade bl.a. en 100+ gädda på drygt 9 kg på jerk från Skärviksudde. Vad gäller det beryktade fisketrycket så är en annan notering att jag inte mött en enda sportfiskare på sjön vid något av tillfällena, utöver en förtöjd båt med spön på sjömacken i Islinge. Något som får en att undra om Värtans glansdagar är över och alla seriösa fiskare dragit vidare (men vart?)...
    Hej Levvan;

Jag fiskade Abborre, Gädda och Havsöring i Värtan förr när jag låg i flygvapnet och var stationerad på F2, Hägernäs ...
    Idag är det Mikael Boettge hos Sportfiskeboden i Täby som är den person som kan och vet mest om sportfisket i Värtan...

Old Firehand
    Leif Engström

Kommentera

Personligen skulle jag pröva runt omkring de många båtbryggorna som finns lite överallt. Det finns en risk att du gör någon förbannad i och med att du fiskar ganska nära bryggor, men då är det bara att be om ursäkt och dra vidare till nästa brygga utom synhåll för den som blev arg. Så länge du inte kastar på någons båt eller dylikt så ser jag inget fel med det. Så här års kan ett par större exemplar följa med stimfisken in mot skuggrika strukturer som broar, bryggor och överhängande klippor. Testa en väldigt långsam och finessig presentation. Tokyo rig och dropshot är perfekta exempel på sådana, som dessutom lämpar sig bra omkring struktur.

Kommentera

Tackar för svar och tips.

@Leif: Pratade med Micke en del om gäddfisket för en massa år sedan när han stod i butiken i Viggan, verkar dock som att han har fullt upp med guidningen numer. Ska dock ta en tur förbi boden och prata med butikspersonalen vid tillfälle samt hålla ett öga öppet om han kör någon drop-in på Abborre.

@Benjamin: Tack, får testa att rigga en dropshot och beta av lite strukturer innan jag går över till att jaga gurkor med gummibeten och jerk, ett fiske som brukar vara enklare denna tid på året.

Kommentera

Lade ut från hemmahamnen vid 07:00 imorse och testade vassarna och sundet runt St/lilla Skraggen (dock ej runt Västerskär och Råholmen som ju är Länsstyrelsens Skarvfredningsområde...) samt grynnan utanför Näsbyviken och vidare inåt densamma. Testade texas, vanlig jigg samt en hel del gäddjerkande i hopp om att någon art skulle gå att lura. Icke sa Nicke, bästa nappet på 4 timmar var ålnaten som ett trevligt alternativ till det sedvanliga gröna Östersjöslemmet...

Kommentera

Prova strömming om inte abborrarna hugger. På den tiden jag pluggade i Stockholm bodde jag i studenthemmet Hugin och Munin i backen ovan Värtans station. Vi drygade ut den magra studentkassan med egenfångad strömming. Skurhinken på korridoren fick följa med ut på Lidingöbron, och vi fyllde den ganska snabbt med strömming. Ett sänke och några blanka krokar i änden på linan var allt som behövdes. Det är dock tveksamt om den fisken var så lämplig att äta.
            Senast ändrad av Capsizer 2; 2021-05-30, 20:55. Anledning: Rättat skrivfel.

Kommentera

Tänkte att det kunde vara på sin plats att uppdatera den här tråden.

Fortsatt trögt fiske helt utan "race", även om det såklart blivit några fiskar i båten. Toppnotering var en Abborre på kilot i juni, riktigt lång men dessvärre smal. Hade varit en riktigt imponerande pjäs om den varit välgödd.

Då vattentemparaturen nu snabbt sjunker (15-16 häromdagen) så övergår jag till att pröva (o)lyckan runt Värtan med mer riktat gäddfiske några pass.

Kan fortsatt konstatera att det är förvånansvärt få sportfiskare aktiva i området beaktat befolkningsmängd, demografi och Värtans historiska rykte som ett bra fiskevatten. Verkar dock som att de flesta lite mer seriösa sportfiskarna skvalpar runt i Mälaren nuförtiden.

Kommentera

När det gäller gädda är nog Värtans glansdagar över. Under senare delen av 80-talet hade vi båtplats intill Bosön på Lidingö så det blev en hel del Värtanturer. Vi hade periodvis fantastiskt gäddfiske då (vi fiskade bara gädda på den tiden).

Vi skaffade annan båtplats i mitten av 90-talet, men trailade ner båten till Värtan ibland, men fisket hade då blivit uruselt.

Numera fiskar jag i princip bara abborre, och det från kajak, och har haft mina ögon på Stora Värtan. Om man kollar på sociala medier så tas det ju en del stadiga borrar där, inte minst av Micke B. Men de är nog inte lätta att hitta och särskilt från paddelkajak kan det nog kännas som att leta efter en nål i en höstack. Särskilt om man som jag inte har en aning om var man ska börja leta - djupt, grunt, grynnor, vikar, vassar, växtlighet etc???

Men jag ska nog göra ett par försök nu under hösten och kommer att börja med försöka lokalisera betesfisk på lodet och sedan ta det därifrån....

Kommentera

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                  Numera fiskar jag i princip bara abborre, och det från kajak, och har haft mina ögon på Stora Värtan. Om man kollar på sociala medier så tas det ju en del stadiga borrar där, inte minst av Micke B. Men de är nog inte lätta att hitta och särskilt från paddelkajak kan det nog kännas som att leta efter en nål i en höstack. Särskilt om man som jag inte har en aning om var man ska börja leta - djupt, grunt, grynnor, vikar, vassar, växtlighet etc???

Men jag ska nog göra ett par försök nu under hösten och kommer att börja med försöka lokalisera betesfisk på lodet och sedan ta det därifrån....
                  Nu kan man ju såklart diskutera värdet av mina eventuella tips givet ovan, men om du vill göra det enkelt för dig så hade jag testat gräsflaken runt Bastuholmen för abborre. Då kan du nog lägga i kajaken vid Näsaängsbadet (dock en bit att bära/släpa), där det även bör gå att parkera bilen om det inte är badsäsong. Även Ranängen på Djursholmssidan är ett alternativ, lite längre att paddla (c. 0.5-1NM) men bör i vart fall inte vara några problem att parkera utanför hamnplan och peta i kajaken i nära anslutning. Levererar inte Bastuholmen så kan du säkert lura någon abborre runt bryggorna där innan hemfärd.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                  2 286 svar
                  386 075 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Nextline  
                  Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                  9 svar
                  464 visningar
                  0 gillar