Fredningsområden Stockholms Skärgård. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fredningsområden Stockholms Skärgård.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Svenskafiskeregler sök via karta är ok. Fredningsområden uppdateras inte förrän beslut har formellt fattats av Havs- och vattenmyndigheten (som också driver svenskafiskeregler). Jag hittar inte ens en remiss om nya områden i Stockholm (finns en om Blekinge). Det tog lååång tid innan fredningsområden i Blekinge genomfördes.

Jag utgår ifrån att det som står i svenska fiskeregler är det som gäller.

Gå till kartan. Zooma in området. Tryck på sök
    kommer upp en ram:
    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20201203-153059_Chrome.jpg
Views:	597
Size:	756,4 KB
ID:	2565641
    klicka på blå rutan i toppen på ramen.

Name:	Screenshot_20201203-153119_Chrome.jpg
Views:	528
Size:	597,8 KB
ID:	2565642
    klickar man på området markeras det i kartan

Kommentera

Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
      Svenskafiskeregler sök via karta är ok. Fredningsområden uppdateras inte förrän beslut har formellt fattats av Havs- och vattenmyndigheten (som också driver svenskafiskeregler). Jag hittar inte ens en remiss om nya områden i Stockholm (finns en om Blekinge). Det tog lååång tid innan fredningsområden i Blekinge genomfördes.

Jag utgår ifrån att det som står i svenska fiskeregler är det som gäller.

Gå till kartan. Zooma in området. Tryck på sök
      kommer upp en ram:

Name:	Screenshot_20201203-153059_Chrome.jpg
Views:	597
Size:	756,4 KB
ID:	2565641
      klicka på blå rutan i toppen på ramen.

Name:	Screenshot_20201203-153119_Chrome.jpg
Views:	528
Size:	597,8 KB
ID:	2565642
      klickar man på området markeras det i kartan
      Nja, jag vidhåller nog att kartan och tillhörande funktioner är rätt värdelösa och verkar vara utvecklade förra seklet när GIS (geografiska infosystem) var i sin linda.

Sedan är det tveksamt om man vågar utgå från att det som finns i beskrivningarna är det som gäller, eftersom det i textsjoket längst ner i sök-/filterrutan står följande text:

"Regelbeskrivningarna på webbplatsen är endast vägledande och har inte någon direkt rättsverkan. Det är alltid lagtexten som gäller."

Kommentera

Tror jag lärt mig använda siten men den är ju inte direkt supernodern.

Lag är en sak och föreskrifter en annan sak. Men det är en klassisk friskrivning. Jag är i vilket fall inte orolig att bli fälld för att fiska på ett fredningsområde som inte finns beskrivet på siten. Speciellt när den drivs av den myndighet som ansvarar för föreskrifterna.

Finns exempel när jägare jagat i ett område där jakt inte är tillåtet men den aktuella appen inte hade uppdaterade gränser. De frikändes i tingsrätten.

Kommentera

Antar att man i brist på bättre medel får utgå efter det som står, men det känns som att det finns en risk att folk av misstag råkar fiska på fredat vatten, vilket ju känns tråkigt. Det finns som tidigare nämnt fler fredningsområden än de skrivna vid sidan av kartan.

Kommentera

Nä, man riskerar nog inte att behöva skaka galler men det är inte bra med osäkerhet kring detta. Ger man sig ut i de redan extremt trögfiskade vatten som föreslås för fredning får man ha kryptonit i fickorna för att dessutom orka tjafsa med någon övernitisk tillsyningsman.

Kommentera

Det blir ju ett ännu större problem när det är svårt att hitta reglerna för någon som är insatt och bryr sig, när det som i somras blev en boom av att alla plötsligt skulle fiska.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                Antar att man i brist på bättre medel får utgå efter det som står, men det känns som att det finns en risk att folk av misstag råkar fiska på fredat vatten, vilket ju känns tråkigt. Det finns som tidigare nämnt fler fredningsområden än de skrivna vid sidan av kartan.
                Och dessutom finns områden, t ex naturreservat, där man indirekt inte får fiska i eftersom man inte får färdas med båt hela eller delar av året. En del av dessa områden framgår i andra kartlager efter diverse filtreringar, men ofta så markeras områdena bara på kartan utan att det närmare anges vilka regler som gäller. Så det får man sedan googla sig till på annat håll...

Det jag funderar på är om inte denna fråga vore något för Sportfiskarna att lobba för hos Länsstyrelserna, det borde väl ligga i förbundets intresse?

Kommentera

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

Och dessutom finns områden, t ex naturreservat, där man indirekt inte får fiska i eftersom man inte får färdas med båt hela eller delar av året. En del av dessa områden framgår i andra kartlager efter diverse filtreringar, men ofta så markeras områdena bara på kartan utan att det närmare anges vilka regler som gäller. Så det får man sedan googla sig till på annat håll...

Det jag funderar på är om inte denna fråga vore något för Sportfiskarna att lobba för hos Länsstyrelserna, det borde väl ligga i förbundets intresse?
                  Absolut! Det borde vara av stort intresse.

Kommentera

Så nu är förslaget på nya fredningsområden på remiss. De förväntas börja gälla 1 mars 2021 om allt går som det ska.
                    Ni hittar det här

Kan bara konstatera att man tagit i ordentligt. Så ordentligt att jag nog kommer att flytta allt vårfiske på gädda till Mälaren.Tur att man har trailer...
                    Något som jag säkert inte kommer att vara ensam om. Och fisketrycket på de icke avlysta områdena kommer att öka vilket i längden innebär att dessa också kommer att fredas.

Många av mina favoritområden, både nära och lite längre bort kommer att vara fredade 1 april-15 juni. Kommer att bli mycket att göra för de få fisketillsynsmän som finns (finns det öht några för skärgården?).

Kommentera

Jag har faktiskt blivit kollad av en tillsynsman en gång, i ett av de föreslagna områdena. Han skulle ut och plocka upp olagliga mängdfångande redskap. Här en bild från området i fråga, petflaskor fyllda med grus som sänken för nät som dras längs botten nattetid:

Click image for larger version  Name:	816C32E3-BCEA-4089-AB90-01FAAACA4201.jpeg Views:	0 Size:	2,41 MB ID:	2566648

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 800 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      437 visningar
                      0 gillar