Dålig storlek på gäddorna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dålig storlek på gäddorna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

"Närläggarna"? Nätläggarna, norrlänningarna...Vad menar du och vad är det som gör att de dyker upp specifikt på vintrarna? Jag undrar verkligen alltså och försöker inte göra mig rolig.
    xD Tack för morgonens garv.... Tror inte det är norrlänningar som invaderar hamnar på vintern.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

xD Tack för morgonens garv.... Tror inte det är norrlänningar som invaderar hamnar på vintern.
      Man vet ju aldrig. De kanske tröttnar på mörkret och söker sig söderut ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Enligt Fränstam är det inte så att sälen tvingas in pga brist på mat utan helt enkelt mängden säl ca 60.000 som är problemet, för många konkurrenter ändrar beteendet.
        Är nog en kombination. Har själv märkt att säl ofta kommer mer inomskärs efter trålarna varit i farten. Men är självklart att 60 000 är betydligt fler än 2-3 tusen de var under 80 talet och de därmed sprider ut sig mer. Men att inte förglömma var väl sälstammen närmare 100 tusen i början av 1900 talet! Något som jag själv frågat mig är om gäddfisket var så bra innan sälkraschen eller en följd av miljögifter och övergödning.

Kommentera

Man vet ju aldrig. De kanske tröttnar på mörkret och söker sig söderut ;-)
          Fick en helt underbart dum bild för mitt inre, norrlänningar som invaderar hamnar á la "vikings" xD
          just vintertid också... i örnvik och ryds båtar
          Senast ändrad av Kolnej; 2020-12-02, 09:20.

Kommentera

Tack för många svar! Självklart tar jag hand om fisken: Avkrokningsmatta, jag ger alltid stöd under buken när jag håller gäddor, små gäddor krokas av i vattnet etc. Så det är ingen fara på den fronten. Det finns ju en hel del gädda på sina ställen har jag märkt, men som ni säger, det finns få stora individer. Jag ska nog lägga mer tid i insjöar framöver, vilket ju är synd då jag älskar att fiska gädda i skärgården. Sen ska jag inte överge den helt såklart, särskilt inte under våren. Jag hoppas verkligen det görs något åt säl och skarv snart. Några framgångar har jag ju hört talas om så det är ju glädjande. Jag har flötmetat en del på sistone (utan resultat) men i och med att ismete med betesfisk funkat på stor fisk tänkte jag testa flötmetet och se ifall det ger utdelning.

Kommentera

"Närläggarna"? Nätläggarna, norrlänningarna...Vad menar du och vad är det som gör att de dyker upp specifikt på vintrarna? Jag undrar verkligen alltså och försöker inte göra mig rolig.
              Ska så klart vara nätläggarna. Jävla minitangenter på mobilen.
              Om vi tar min hemmahamn så e den knökfull med fritidsbåtar under säsong. Så fort båtarna åker upp kommer 3-5 fiskebåtar främst från blekinge och östra skåne. Sen ligger dom där hela vintern, i princip tills fritidsbåtarna läggs i igen. Varje dag går dom ut o lägger kilometervis med nät. Helt lagligtgt men så jävla idiotiskt att dom får när öresund e den sista kustnära platsen med bra havsfiske i vårt avlånga land..

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

Ska så klart vara nätläggarna. Jävla minitangenter på mobilen.
                Om vi tar min hemmahamn så e den knökfull med fritidsbåtar under säsong. Så fort båtarna åker upp kommer 3-5 fiskebåtar främst från blekinge och östra skåne. Sen ligger dom där hela vintern, i princip tills fritidsbåtarna läggs i igen. Varje dag går dom ut o lägger kilometervis med nät. Helt lagligtgt men så jävla idiotiskt att dom får när öresund e den sista kustnära platsen med bra havsfiske i vårt avlånga land..
                OK, got it. Men fångstbegränsningen på torsk (är det 5 st i sundet nu?) måste väl gälla även för dessa nötter? Eller är det yrkesfiskare vi pratar om? Sedan tycker jag självklart att detta förbannade överutnyttjande av våra gemensamma naturresurser är åt h-e...

Kommentera

OK, got it. Men fångstbegränsningen på torsk (är det 5 st i sundet nu?) måste väl gälla även för dessa nötter? Eller är det yrkesfiskare vi pratar om? Sedan tycker jag självklart att detta förbannade överutnyttjande av våra gemensamma naturresurser är åt h-e...
                  Det är yrkesfiskarr det är snack om. När dom tömt "sin" del av havet drar dom tydligen till nästa. Hela våren och försommaren va det tomt på torsk utanför hemmahamnen där det annars brukar vara gott om det. O nog för att där är säl med men dom tuggar havsöring på grundare vattten..

Sorry för ot

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                  2 286 svar
                  385 842 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Nextline  
                  Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                  9 svar
                  442 visningar
                  0 gillar