Dålig storlek på gäddorna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dålig storlek på gäddorna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vattnet i skärgården har också blivit väldigt klart vilket slagit ut gösen och missgynnar gäddan, abborren verkar kunna dra fördel av detta.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Vattnet i skärgården har också blivit väldigt klart vilket slagit ut gösen och missgynnar gäddan, abborren verkar kunna dra fördel av detta.
      intressant, är mkt sällan i skärgården... gäller det främst mellan- och ytterskärgård eller även inre skärgård och t o m lekvikar?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

intressant, är mkt sällan i skärgården... gäller det främst mellan- och ytterskärgård eller även inre skärgård och t o m lekvikar?
        Hela innerskärgården, därav ingen gös kvar. Fiskar sällan utåt. I Mälaren kan man fortfarande fiska grynnor vilket är helt uteslutet här.

Kommentera

Ok, ja en tråkig "utveckling"...
          Gäddan blir tyvärr alltmer säl-synt, alltså oppäten...

Kommentera

Verkligen. Abborre och öring ser ut att ha en chans om man får till en vettig förvaltning av säl och skarv samt får ut trålgränsen.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Tur att vi inte har säl i Mälaren (än!?) Säl förefaller förödande för större gädda och sen som lök på laxen skarv, yrkesfiske å sportfiske samt invasiva arter i kustnära vatten (svartmunnad smörbult) eller bara spigg till i sådana koncentrationer att de äter upp borrens å gäddans lekresultat i grunda, grumliga allt syrefattigare vikar... typ.

Det ser mörkt ut... man behöver bara titta ut.
              Minst 4 sälar i mälaren. Så de är där. Ps. Vänen Peter Berggren på ut film idag hur säl var längst inne i mytingeviken idag och röjde. De är överallt

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

Minst 4 sälar i mälaren. Så de är där. Ps. Vänen Peter Berggren på ut film idag hur säl var längst inne i mytingeviken idag och röjde. De är överallt
                Ojdå, en invasiv art att hantera som den svartmunnade smörbulten eller en ehh... ofantligt skyddsvärd kvarvarande spillra från ca 1100-talet när Mälaren reste på sig och blev en sjö...?

Kommentera

Nä tacka vet jag en 30.06 eller annan trevlig kaliber.. Mitt i mellan ögonen på både sälarna och de jävlarna som trålar sönder ekosystemet så hårt att sälarna tvingas in på grunt vatten.
                  Nu menar jag ibte att sälen ska utrotas. Men beståndet nu e ju ohållbart i nuläget.

I sthlm har ni problem med storleken på gädda.
                  I Öresund tycker jag torsken minskat markant i storlek på sistone. Men om det beror på säl, skarv eller på de jävla närläggarna som invaderar alla hamnar här på vintern det låter jag vara osagt.

Kommentera

Enligt Fränstam är det inte så att sälen tvingas in pga brist på mat utan helt enkelt mängden säl ca 60.000 som är problemet, för många konkurrenter ändrar beteendet.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

I sthlm har ni problem med storleken på gädda.
                      I Öresund tycker jag torsken minskat markant i storlek på sistone. Men om det beror på säl, skarv eller på de jävla närläggarna som invaderar alla hamnar här på vintern det låter jag vara osagt.
                      "Närläggarna"? Nätläggarna, norrlänningarna...Vad menar du och vad är det som gör att de dyker upp specifikt på vintrarna? Jag undrar verkligen alltså och försöker inte göra mig rolig.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      386 052 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      461 visningar
                      0 gillar