Dålig storlek på gäddorna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dålig storlek på gäddorna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dålig storlek på gäddorna!

Är det någon annan än jag som upplevt ett riktigt dåligt snitt på gäddorna i år? Jag fiskar 90% från land i Stockholm med omnejd. Vi snackar hela Stockholms län, från Norrtälje till Nynäshamn där jag har erfarenhet av mängder med platser. Jag ligger på ca 130-140 gäddor i år vilket är en ganska bra mängd. Däremot är min största gädda enbart en individ på runt 75 cm. Det är ju ett pinsamt lågt snitt. Jag fiskar främst med trimmade Buster Jerk Shallow och Original, Shad Teez 22 cm och Fox Rage Pro Shad 18 cm. Pig Shad Jr använder jag under kalla månader och Pig Shad Nano (15 cm) är mitt primära offsetbete. Jag fiskar 99% grunt och söker mig oftast till vegetation (vass, näckrosor, ålnate etc.) men även till sluttande klippor. Jag har gjort ett par misslyckade försök på pelagisk fisk (både från land och de få gånger jag har tillgång till båt), men jag känner mig helt borta på den fronten och får sällan fisk. Den fisken jag får pelagiskt brukar sällan vara särskilt stor heller. Jag har fått stor fisk i Stockholm förut, men av de stora fiskar jag fått i Stockholm (85 cm+), har mer än hälften tagit på ismete.

Somsagt, mängden i år kan jag inte klaga på alls, men jag lyckas verkligen inte lura någon stor gädda till hugg. Jag har enbart krokat en gädda över 80 cm i år, och detta var under abborrfiske (tappades tyvärr). Jag förstår inte riktigt vad jag gör för fel längre. Är det någon annan än jag som har ett så här dåligt snitt? Hur gjorde ni för att vända trenden?

Nu på senhösten har vi i min båt fått 6st mellan 5-6,5kg långt in i grunda vikar i sthlm norra skärgård. Ett antal mellan 3-5kg har också kommit upp och ett flertal därunder också. Mycket växter och grunt som sagt, ungefär samma beten som du nämner.
    Draget i vattnet så kommer dom tillslut.....

Kommentera

Det enkla förklaringen är att det helt enkelt inte finns stora gäddor i dessa vatten, vilket inte är någon nyhet utan ett faktum sedan många år tillbaka.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Det enkla förklaringen är att det helt enkelt inte finns stora gäddor i dessa vatten, vilket inte är någon nyhet utan ett faktum sedan många år tillbaka.
        Kan tyvärr bara instämma. Det är inte alls att åka ut och ta dom. I juni under gäddtävlingen i Nynäs så deltog 25 team, oftast med 3 gubbar i varje båt. Vill minnas att det var 6 st båtar som blev utan godkänd fisk (70 cm). Ytterligare 6 båtar fick 1 godkänd. Alltså halva startfältet fick i bästa fall nöja sig med 1 godkänd fisk. Långt ifrån någon elit som genomsyrar tävlingen, men långt ifrån ”amatörer” utan många antar jag har just gäddfiske som främsta hobby.

Säger tyvärr en del om beståndet i Stockholms skärgård. Skarv, säl, muddring och till viss del även ökat fisketryck gör att beståndet kraftigt minskat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg

Kan tyvärr bara instämma. Det är inte alls att åka ut och ta dom. I juni under gäddtävlingen i Nynäs så deltog 25 team, oftast med 3 gubbar i varje båt. Vill minnas att det var 6 st båtar som blev utan godkänd fisk (70 cm). Ytterligare 6 båtar fick 1 godkänd. Alltså halva startfältet fick i bästa fall nöja sig med 1 godkänd fisk. Långt ifrån någon elit som genomsyrar tävlingen, men långt ifrån ”amatörer” utan många antar jag har just gäddfiske som främsta hobby.

Säger tyvärr en del om beståndet i Stockholms skärgård. Skarv, säl, muddring och till viss del även ökat fisketryck gör att beståndet kraftigt minskat.
          Skulle säga att storgäddans minskning är primärt sälens fel. De betar av varje vik nu under vinterhalvåret. De fiskar som är lättast byte är just stora gäddor. De kan inte gömma sig inne i vassen på samma sätt som mindre fiskar och står och trycker istället efter botten där de blir enkelt byte. Har sett en säl komma upp med 10 stora gäddor under ett par timmars tid. Förödande. Tycker det fortfarande finns ganska gott om smågädda på sina platser men gädda över 5 kilo blir ju mer och mer sällsynt. Sen lägg på all skarv som tar gädda upp till kilot och överfiske av strömming så inser man att stockholmsskärgård kommer nog under överskådlig tid vara ett högst mediokert fiskevatten. Annat var det på 80-90 talet men då var sälen nästan utrotad på grund av miljögifter och skarven hade inte etablerat sig här uppe.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
            Är det någon annan än jag som upplevt ett riktigt dåligt snitt på gäddorna i år? Jag fiskar 90% från land i Stockholm med omnejd. Vi snackar hela Stockholms län, från Norrtälje till Nynäshamn där jag har erfarenhet av mängder med platser. Jag ligger på ca 130-140 gäddor i år vilket är en ganska bra mängd. Däremot är min största gädda enbart en individ på runt 75 cm. Det är ju ett pinsamt lågt snitt. Jag fiskar främst med trimmade Buster Jerk Shallow och Original, Shad Teez 22 cm och Fox Rage Pro Shad 18 cm. Pig Shad Jr använder jag under kalla månader och Pig Shad Nano (15 cm) är mitt primära offsetbete. Jag fiskar 99% grunt och söker mig oftast till vegetation (vass, näckrosor, ålnate etc.) men även till sluttande klippor. Jag har gjort ett par misslyckade försök på pelagisk fisk (både från land och de få gånger jag har tillgång till båt), men jag känner mig helt borta på den fronten och får sällan fisk. Den fisken jag får pelagiskt brukar sällan vara särskilt stor heller. Jag har fått stor fisk i Stockholm förut, men av de stora fiskar jag fått i Stockholm (85 cm+), har mer än hälften tagit på ismete.

Somsagt, mängden i år kan jag inte klaga på alls, men jag lyckas verkligen inte lura någon stor gädda till hugg. Jag har enbart krokat en gädda över 80 cm i år, och detta var under abborrfiske (tappades tyvärr). Jag förstår inte riktigt vad jag gör för fel längre. Är det någon annan än jag som har ett så här dåligt snitt? Hur gjorde ni för att vända trenden?
            -----------------------------------------------------------------------

Hej Benjamin;

Om du vill locka Stora Gäddor på 10 - 15 kilos vikt att hugga på dina fina beten bör du fiska i sjöar och vatttendrag där dessa Gäddor finns. I Sverige finns det drygt 96.000 sjöar....

Steg 1 är att du köper en bra, sjöduglig båt och trailer och besöker större sjöar där det är tillåtet att fiska eller där man kan köpa fiskekort...

Steg 2 är att du lär dig att hitta Gäddorna i dina nya fiskevatten...

Steg 3 är att du bedriver C&R, Catch and Release en metod som vi i Team Saida började med redan på 1970-talet....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
            Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              -----------------------------------------------------------------------

Hej Benjamin;

Om du vill locka Stora Gäddor på 10 - 15 kilos vikt att hugga på dina fina beten bör du fiska i sjöar och vatttendrag där dessa Gäddor finns. I Sverige finns det drygt 96.000 sjöar....

Steg 1 är att du köper en bra, sjöduglig båt och trailer och besöker större sjöar där det är tillåtet att fiska eller där man kan köpa fiskekort...

Steg 2 är att du lär dig att hitta Gäddorna i dina nya fiskevatten...

Steg 3 är att du bedriver C&R, Catch and Release en metod som vi i Team Saida började med redan på 1970-talet....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
              Leif Engström

Helt rätt! Sen inte att glömma, trotts C&R så blir de flesta storgäddvatten bra mycket sämre snabbt idag på grund av det höga fisketrycket som ofta kommer! Så gäller att inte leva i det som var utan hitta nya vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

Helt rätt! Sen inte att glömma, trotts C&R så blir de flesta storgäddvatten bra mycket sämre snabbt idag på grund av det höga fisketrycket som ofta kommer! Så gäller att inte leva i det som var utan hitta nya vatten.
                ----------------------------------------------------------------

Hej Niklar;

Som tack för alla dina fina inlägg här på Fiskesnack.com citerar jag här ett gammalt Gäddsnack med Ali nedan:
                • aliosh 2019-11-01, 21:17
                  Läget? Var ett tag sedan. Jag bor numera i älvsjö rätt nära magelungen.. har du tips? Vet att du fiskat mkt i drevan.

mvh Ali

• Old Firehand 2019-11-04, 20:56
                  Old Firehand replied

Idag, 19:49

aliosh 2019-11-01, 22:17

Läget? Var ett tag sedan. Jag bor numera i älvsjö rätt nära magelungen.. har du tips? Vet att du fiskat mkt i drevan.

mvh Ali

• Idag, 19:50

Hej Aliosh;

Tack för förfrågan via meddelande
                  aliosh 2019-11-01, 22:17

---------------------------------------------------------

Mitt svar är:

Jag trollingfiskade i Drevviken och spinnfiskade i Långsjön åren 1968 - 1971 när jag bodde på Tyresö...

Ur min Fiskejournal 1969.

Största Gäddan jag fick i Långsjön var den 15 juli 1969. Den högg kl. 23.55 på forsnacken där Långsjön rinner ner i Gammelströmmen. Betet var en gammal ABU Killer Red Head 15 gram med extra stor fastlimmad haksked. Gäddan var 128 cm lång och vägde 16,1 kilo. Det var vindstilla. Vattenståndet var lågt - 4 dm och ytvattentemperaturen var +19 gr C. Fångstdjupet på platsen var cirka 3 meter.

Diverse anteckningar: Min granne Dennis Hess och jag fiskade efter Gädda och Gös. Jag vevade otroligt långsamt och då högg en Gös ca 2 - 4 kilo kl. 23.30. Gösen lossnade inne vid land och strax därefter högg Gäddan. Det var helt vindstilla. Himlen var molnfri. Dessa stora Gäddor hugger under dygnets mörkaste timme. Det är antagligen den långsamma inspinningen som ger utdelning....
                  .................................................. .............................
                  Trollingfisket i Drevviken 3 augusti 1969...
                  Tid. kl. 17.30 - 20.00.. Fiskeplats: Drevviken, Trångsundssundet.
                  Bete: Husky Cisco Kid RH (Red Head). 3 Gäddor + 1 hugg. Högsta vikt 15,2 kilo. Lägsta vikt 2,8 kilo. Månstånd: Dag 22. Vindriktning: 2 - 3 m/sek syd. Vattenstånd: Lågt - 2 dm. Ytvattentemperatur: + 20 gr. C. Fångstdjup: 5 - 6 meter. Diverse anteckningar: Trolling med träroddbåt och liten 4 hkr Evinrudemotor. Trollingfart: 1,5 - 3,0 knop. Mellangäddan vägde 5,1 kilo. Strålande solsken. Alla Gäddorna högg mitt ute i sundet. Alfonso Romo fick en Gädda på 12,6 kilo samt tappade en stor Gädda på drygt 10 kilo. Alfonsos Gädda gick upp i ett högt luftsprång och lossnade. Alfonso fiskade med en ABU Hilo Red Head....

.................................................. ....................

Trollingfisket i Drevviken 16 augusti 1969...
                  Tid kl. 16.30 - 19.20.. Fiskeplats: Drevviken, Trångsundssundet..
                  Bete: Husky Cisco Kid RG (Red Gold). 7 Gäddor + 1 hugg. Högsta vikt 16,8 kilo, Längd 137 cm. Lägsta vikt 3,5 kilo. Månstånd: Dag 4. Vindriktning 2 - 4 m/sek sydost. Vattenstånd: Lågt - 3 dm. Ytvattentemperatur: +19 gr.C. Fångstdjup: 4 - 6 meter. Diverse anteckningar: Molnfri himmel och strålande solsken. Drevvikens vatten är ganska grumligt. Gäddorna vägde 16,8 kg, 15,0 kg, 9,8 kg, 8,8 kg, 8,6 kg, 7,4 kg, 3,5 kg. Alfonso fick 7 Gäddor på Husky Cisco Kid RH (Red Head), 13, 9 kilo - 4,2 kilo. En stor Gädda över 6 kilo lossnade under kraftledningen i sundet. Gäddorna var så på hugget att de bet hål på min nya röda Husky Kid-wobbler. Medeltrollingfart 3 knop. Gäddorna hugger ofta när trollinghastigheten ökar inom fartområdet 1,5 - 4 knop. Värmeböljan hänger i sig!! Detta trollingfiske efter Gädda är antagligen lika givande i de flesta insjöar vid fullständig sommarstagnation...

Old Firehand
                  Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm

ogle.se/search?q=leif+...=1572890589128

• aliosh 2019-11-05, 10:51
                  Imponerande gäddor. Menar du lilla långsjön i älvsjö? Magisk fisk för den lilla sjön.

• Old Firehand 2019-11-05, 11:13
                  Hej Aliosh;

Drevviken rinner ut i Långsjön och Långsjön rinner ut i Tyresö Flaten...
                  Jag avser punkten eller forsnacken till Gammelströmmen där Långsjön har sitt utlopp...

Med vänlig fiskehälsning
                  Leif Engström

• aliosh 2020-11-24, 12:11
                  Hej Leif! Läget? Har haft inbrott hos mig och alla mina fina spön från fordham är nu snodda. Har du någon liggandes? Mvh Ali

• Old Firehand 2020-11-27, 08:29
                  Hej Ali; "För ett lyckat senhöstfiske efter gädda gäller det att lägga märke till vindriktning och vattentemperatur. Du kan fiska efter gäddan där vinden ligger på (lovartsidan) ända tills vattentemperaturen kryper under +4 gr.C. Då börjar gäddan söka lä i vindskyddade vikar samt bakom uddar och mindre, skyddande öar. Kolla också vindriktningen några dagar före fisketuren! Där vinden har legat på flera dagar i sträck, där hittar du sannolikt gäddan med stort "G".
                  Variera inspinningshastigheten vid vart tredje kast tills du funnit vilken fart på betet gäddan hugger vid. Någon gång kan gäddan hugga på riktigt snabba wobbler under senhösten, men långsam inspinning med ett eller två spinnstopp efter varje kast brukar vara mest framgångsrikt vid senhöstfiske efter stor gädda. Ledade wobbler som Bomber 16J och Cisco Kid CKJ Wrangler, som rör sig yvigt vid långsam inspinning brukar kunna forcera stora gäddor till hårda, blixtsnabba hugg.

I november och december fungerar gäddfisket bra under dygnets alla ljusa timmar. Glöm bara inte mitt grundtips att fiska där vinden ligger på och speciellt där det är lite grumligare vatten...gärna runt och utmed natebankarna. Ödsla inte många kast på varje plats så här års. Nötfiske i branterna hör våren till! Nu på senhösten hugger gäddan ofta i första eller andra kastet. Ankra inte utmed grunda strandkanter, i flader och vikar utan driv med vinden och kasta av i medvind och solfjädersform. I djupare vatten måste man ankra för att kunna fiska av "Hot Spotsen" effektivt. Här får du byta ut den ledade Bomber 16J wobblern mot en mera djupgående wobbler som Cisco Kid 600 och CKJ Wrangler, Rebel DJ30S samt Swim Whizz Vid jerkbaitfiske gäller exakt samma regler och färger. Kör med ett grundgående jerkbait på vattendjup mellan en och tre meter och långsamt sjunkande jerkbait i djupare vatten.

Stora gäddor över 12 - 14 kilos vikt påträffas inte ofta inne på riktigt grunt och klart vatten där de har svårt att jaga och överrumpla snabba bytesfiskar. Sök de stora gäddorna i något djupare eller grumligare vatten och då gärna i utkanterna av mindre kullar med cabomba, gäddnate och krusnate. Ibland hittar du stora gäddor i ännu grundare vatten under senhösten, men det är sannolikt utmed kanter där vinden ligger på hårt eller har legat på hårt under flera dygn och samlat upp mängder med småfisk."
                  Old Firehand
                  Leif Engstrröm

• aliosh 2020-11-27, 20:14
                  Mycket bra tips

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

Skulle säga att storgäddans minskning är primärt sälens fel. De betar av varje vik nu under vinterhalvåret. De fiskar som är lättast byte är just stora gäddor. De kan inte gömma sig inne i vassen på samma sätt som mindre fiskar och står och trycker istället efter botten där de blir enkelt byte. Har sett en säl komma upp med 10 stora gäddor under ett par timmars tid. Förödande. Tycker det fortfarande finns ganska gott om smågädda på sina platser men gädda över 5 kilo blir ju mer och mer sällsynt. Sen lägg på all skarv som tar gädda upp till kilot och överfiske av strömming så inser man att stockholmsskärgård kommer nog under överskådlig tid vara ett högst mediokert fiskevatten. Annat var det på 80-90 talet men då var sälen nästan utrotad på grund av miljögifter och skarven hade inte etablerat sig här uppe.
                  Sälen är klart det största problemet. Inte kul att se sälen vara inne och röja i lekvassar. Har även märkt att fisken generellt står och trycker i vassen. Fisket utanför lekvikarna i branterna har de senaste 2 åren varit snudd på lönlöst. Likaså det gamla klassiska grynnfisket i ytterskärgården.

Kommentera

Tur att vi inte har säl i Mälaren (än!?) Säl förefaller förödande för större gädda och sen som lök på laxen skarv, yrkesfiske å sportfiske samt invasiva arter i kustnära vatten (svartmunnad smörbult) eller bara spigg till i sådana koncentrationer att de äter upp borrens å gäddans lekresultat i grunda, grumliga allt syrefattigare vikar... typ.

Det ser mörkt ut... man behöver bara titta ut.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                    2 286 svar
                    385 959 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                    9 svar
                    460 visningar
                    0 gillar