Är det någon annan än jag som upplevt ett riktigt dåligt snitt på gäddorna i år? Jag fiskar 90% från land i Stockholm med omnejd. Vi snackar hela Stockholms län, från Norrtälje till Nynäshamn där jag har erfarenhet av mängder med platser. Jag ligger på ca 130-140 gäddor i år vilket är en ganska bra mängd. Däremot är min största gädda enbart en individ på runt 75 cm. Det är ju ett pinsamt lågt snitt. Jag fiskar främst med trimmade Buster Jerk Shallow och Original, Shad Teez 22 cm och Fox Rage Pro Shad 18 cm. Pig Shad Jr använder jag under kalla månader och Pig Shad Nano (15 cm) är mitt primära offsetbete. Jag fiskar 99% grunt och söker mig oftast till vegetation (vass, näckrosor, ålnate etc.) men även till sluttande klippor. Jag har gjort ett par misslyckade försök på pelagisk fisk (både från land och de få gånger jag har tillgång till båt), men jag känner mig helt borta på den fronten och får sällan fisk. Den fisken jag får pelagiskt brukar sällan vara särskilt stor heller. Jag har fått stor fisk i Stockholm förut, men av de stora fiskar jag fått i Stockholm (85 cm+), har mer än hälften tagit på ismete.
Somsagt, mängden i år kan jag inte klaga på alls, men jag lyckas verkligen inte lura någon stor gädda till hugg. Jag har enbart krokat en gädda över 80 cm i år, och detta var under abborrfiske (tappades tyvärr). Jag förstår inte riktigt vad jag gör för fel längre. Är det någon annan än jag som har ett så här dåligt snitt? Hur gjorde ni för att vända trenden?
Somsagt, mängden i år kan jag inte klaga på alls, men jag lyckas verkligen inte lura någon stor gädda till hugg. Jag har enbart krokat en gädda över 80 cm i år, och detta var under abborrfiske (tappades tyvärr). Jag förstår inte riktigt vad jag gör för fel längre. Är det någon annan än jag som har ett så här dåligt snitt? Hur gjorde ni för att vända trenden?
Kommentera