Fångstrapport Mälaren runt Järfälla/närområde - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fångstrapport Mälaren runt Järfälla/närområde

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fångstrapport Mälaren runt Järfälla/närområde

Hej!

Varit ute 4 turer nu senaste två veckorna på Mälaren på jakt efter gädda, utgått från Stäket/Järfälla. Vi har varit 3 båtar ute och har totalt fått totalt 6 gäddor, varav 5 var samma dag. Blivit utfiskat av polarens fru.
    Hur har det gått för er andra i närområdet?
    Vilket djup har ni hittat dem?
    Beten?
    Inspinnings hastighet?

Ja som ni förstår så blir man ganska desperat när polarens fru får mer fisk på den "fina rosa" biltema vobblern. Jag testade såklart att försöka matcha men kändes i helhet svårfiskat, så vore intressant att höra hur det gått för er andra.

Fisk finns på lodet, betesfisken också, den hoppar runt mig. Se nedan bilder från lodet (ursäkta smutsen och inställningen).
    Gissar att det är gös som står och trycker i grupp där nere?

Tack!

Click image for larger version

Name:	fisk2.png
Views:	655
Size:	1,29 MB
ID:	2559051 Click image for larger version

Name:	fisk3.png
Views:	604
Size:	987,2 KB
ID:	2559052 Click image for larger version

Name:	bildfisk.png
Views:	587
Size:	1,75 MB
ID:	2559053

Jag fiskar i samma område som du, utgår från jakobsberg och görväln, knappt en enda gädda, helt sjukt! Jag kör haspel med Westin swim, mc hybrid, mctail, mcRubber etc även spinner baits. Inte ett hugg knappt. Har fått två 2 kilos på atom 55 g haha.

vet inte vad som har hänt med mälaren, när jag var yngre var det bara att åka ut till närmsta vass så fick man iaf på 3-4 4 -5 kilos på en kväll! Kommer ihåg att Ryssgraven var hett då. Hade ca 6-7 ställen Rune Görväln o stäket som alltid gav fisk. Nånting har verkligen hänt...

Kommentera

Säl... Bara en gissning. Inte fiskat mälaren själv i år

Kommentera

Vattnet runt stäket är nog bland Sveriges mest sönderfiskade område. Nog finns det fisk men det är sällan lätt på sådana ställen. Testa att fiska där ingen annan fiskar och experimentera dig fram med beten och djup.

Kommentera

Eller skicka ner en jigg och kroka gösarna?

Kommentera

Kör en del mellan Kärsön, Fågelön och Kungshatt. Har varit trögt i sommar men fått en del gädda de senaste veckorna. Nästan uteslutande på en GT Salmo Slider på nån meters djup, kastandes mot vassar.

Kommentera

Inget fel med gäddbeståndet på Görväln, Näsfjärden och Brofjärden, men dom står inte så ofta i kända vikar och grund, sedan är det kölapp till dom ställena leta nya och andra betestyper, 5 upp på kort tid i går kväll, störst runt 4kg, var bifångst vi fiskade efter annan art.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ivar Visa inlägg
                Inget fel med gäddbeståndet på Görväln, Näsfjärden och Brofjärden, men dom står inte så ofta i kända vikar och grund, sedan är det kölapp till dom ställena leta nya och andra betestyper, 5 upp på kort tid i går kväll, störst runt 4kg, var bifångst vi fiskade efter annan art.
                -------------------------------------------------------------------------

Hej Ivar G.;

Så långt tillbaka jag kan minnas tillhör du de 5 % av oss Gäddfiskare som får 95 % av de stora 13 kilo+ Monstergäddorna att hugga våra beten...

Old Firehand
                Leif Engsgtröm

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  -------------------------------------------------------------------------

Hej Ivar G.;

Så långt tillbaka jag kan minnas tillhör du de 5 % av oss Gäddfiskare som får 95 % av de stora 13 kilo+ Monstergäddorna att hugga våra beten...

Old Firehand
                  Leif Engsgtröm

Oavsett hur skicklig sportfiskare man är så är det väldigt svårt att regelbundet fånga 10-plussare i hårt/sönderfiskade vatten...

Av ren nyfikenhet, när tog du en "av de stora 13 kilo+ Monstergäddorna" sist? (försökte få med en glad smily här men det gick icke...)

Kommentera

Ursprungligen postat av HannesFisk Visa inlägg

Oavsett hur skicklig sportfiskare man är så är det väldigt svårt att regelbundet fånga 10-plussare i hårt/sönderfiskade vatten...

Av ren nyfikenhet, när tog du en "av de stora 13 kilo+ Monstergäddorna" sist? (försökte få med en glad smily här men det gick icke...)
                    ---------------------------------------------------------------

Hej HannesFiskn;

Lördagen den 26 Juli år 2008 var jag ute med min älskade hustru Ulla-Britt (in memoriam) och trollade efter Gös på Mälarens Norra Björkfjärden. Då fångade jag en monstergädda vägande 13,5 kilo på en Heddon Lucky 13 X2500 wobbler i färgen GRA.....http://www.trumman.com/heddon/lucky13.htm
                    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                    Ur min Fiskejournal år 2008.

Datum: Lördagen 26 juli 2008.
                    Fisketid: Kl. 21.00 - 01.30.
                    Fiskeplatser: Mälaren, Fageröflisan, Ärtskär, Granholmen. Knuten.
                    Beten: Bomber B25A-GLR (3st + 1 Hugg), Cordell CD9-17 (2 st + 1 Hugg), Smithwick ASSRB-1232 (4 st + 1 Hugg), Smithwick ASSRB-1235 (2 st), Heddon "Lucky 13" X2500-GRA (1 Gädda 13,5 kilo)
                    Antal Gös: 11 st.
                    Högsta vikt: 4,9 kilo.
                    Lägsta vikt: 0,8 kilo.
                    Antal Gädda: 1 st.
                    Vikt: 13,5 kilo. (Årsrekord)
                    Vindriktning: Sydost 0 - 2 m/sek.
                    Ytvattentemperatur: + 23,8 gr.C.
                    Fångstdjup: 4,0 - 6,5 meter.
                    Trollingfart: 1,3 - 1,7 knop.
                    Vattenstånd: Lågt - 3 dm.
                    Diverse anteckningar: Soligt väder och +34 gr-C i skuggan kl. 14.00 mitt på dagen. Ulla körde båten när vi trollade Gös. En Gädda bet av 1,0 mm Berkley fluorocarbonlina och försvann i ett luftsprång med en Smithwick ASSRB-1235.. 13,5 kilos Gäddan högg på Heddon "Lucky 13" X2500-GRA wobblern när vi stannade till och fikade i en vik. 6 - 7 andra båtar var ute och trollade Gös på Norra Björkfjärden..
                    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Med vänlig fiskehälsning,
                    Leif Engström
                    Old Firehand

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                    2 286 svar
                    386 075 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                    9 svar
                    464 visningar
                    0 gillar