Mängdfiske Gädda mälaren - hur då? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mängdfiske Gädda mälaren - hur då?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mängdfiske Gädda mälaren - hur då?

Hej,

har haft båt i mälaren (slagsta/vårby) i två säsonger nu och har ännu inte lyckats hitta ett ställe med mer än enstaka gäddor.

Har fått gädda på trolling ute på fjärdarna, jigg på olika ställen samt såklart snipor som står i vassen. Har kammat av vasskanter med spinnerbait och glidebaits osv. Även testat grundare områden med växtlighet (flakfiske) men utan bra resultat. Det enda som funkat bra är trollingen och då är det främst gös mitt på sommaren.

Som kontrast har skärgårdsfisket (gryts/st anna skärgård) givit en hel del gädda, iallafall över 10 st per dag och där har vi hittat flera ställen där man kan få 5-6 gäddor på samma plats.

Tycker också att det är svårt att hitta ställen som beskrivs som flak, har inte riktigt knäckt den koden så att säga. Jag vet ju att man ska leta efter ställen mellan ca 4 - 1 meter med växtlighet, men tycker det är svårt att hitta "bra" sådana ställen.

Tycker att jämfört med skärgården så är det svårare att hitta många fiskar samtidigt, eller fiskar jag på fel ställen? Jag skulle vilja hitta bra lite grundare områden där man kan dra spinnerbaits eller wobblers över gräset, men har inte lyckats hittills.

Eller så har jag bara fel ställda förväntningar helt enkelt, att mälaren inte riktigt erbjuder den typen av gäddfiske?

Denna video kan kanske ge en liten vink om produktiva Mälarenmiljöer... gäller att leta produktivt gräs å grönska.

Kommentera

Jag har fiskat en hel del gädda i de trakterna under ganska många år. För 15 år sedan var det mängder med gädda på sina ställen. Dock mycket riktigt smått. Hade några pass med runt 50 gäddor. Nu för tiden är det betydligt mer glesare mellan huggen men snittet har gått upp. Tycker gäddorna flyttar sig mycket i mälaren, har man inte varit ute på ett tag är det svårt i förväg säga vart fiskarna står. Man får söka tills man hittar på dem och då kan man få några stycken. Fisketrycket är rejält högt i de trakterna också.

Kommentera

Ursprungligen postat av John A Visa inlägg
        Hej,

har haft båt i mälaren (slagsta/vårby) i två säsonger nu och har ännu inte lyckats hitta ett ställe med mer än enstaka gäddor.

Har fått gädda på trolling ute på fjärdarna, jigg på olika ställen samt såklart snipor som står i vassen. Har kammat av vasskanter med spinnerbait och glidebaits osv. Även testat grundare områden med växtlighet (flakfiske) men utan bra resultat. Det enda som funkat bra är trollingen och då är det främst gös mitt på sommaren.

Som kontrast har skärgårdsfisket (gryts/st anna skärgård) givit en hel del gädda, iallafall över 10 st per dag och där har vi hittat flera ställen där man kan få 5-6 gäddor på samma plats.

Tycker också att det är svårt att hitta ställen som beskrivs som flak, har inte riktigt knäckt den koden så att säga. Jag vet ju att man ska leta efter ställen mellan ca 4 - 1 meter med växtlighet, men tycker det är svårt att hitta "bra" sådana ställen.

Tycker att jämfört med skärgården så är det svårare att hitta många fiskar samtidigt, eller fiskar jag på fel ställen? Jag skulle vilja hitta bra lite grundare områden där man kan dra spinnerbaits eller wobblers över gräset, men har inte lyckats hittills.

Eller så har jag bara fel ställda förväntningar helt enkelt, att mälaren inte riktigt erbjuder den typen av gäddfiske?

Hej John A;

https://stockholmsportfiske.se/sv/pr...-4e-april.html

Jag fiskade Gädda i Mälaren utanför Kärsön och Lovö på 1950- och 1960-talet när jag i min ungdom bodde hemma hos föräldrarna i Åkeshov. Sedan år 1971 har jag fortsatt att fiska här i Mälaren utanför Bålsta på Norra Björkfjärden ...

Att uppnå samma resultat som nere i Trosa skärgård utanför Mörkö, där familjen hade fritidshus, har jag inte lyckats med. Däremot bör just du kunna fånga dina önskade 5 - 6 Gäddor per dag men inte varje gång på exakt samma plats i Mälaren...

För att lyckas vid ditt framtida Gäddfiske i Mälaren krävs inte tretton rätt som vid stryktipset. För att bli riktigt, riktigt skicklig Gäddfiskare räcker det med Fyra Rätt: "Rätt Bete, Rätt Plats, Rätt Teknik och Rätt Tid".

Några skapliga Mälargäddor från förr kan du se på bilden här.. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm..

I övrigt kan du läsa och följa mina 34 Gäddfisketips nedan och anpassa dem till de platser du fiskar på idag ....

Ge inte upp...
        Vid ditt nästa kast hugger Rekordgäddan!!

Old Firehand
        Leif Engström

Senast ändrad av Old Firehand; 2020-03-28, 10:57.

Kommentera

Att på egen hand knäcka koden ger en jäkla skön känsla... prova ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av John A Visa inlägg
            Hej,

Hej John A.

Jimmy Johansson och Stefan Wegnelius som ägde Regal Sportfiske i Vårby bör du försöka kontakta. De är nog de två personer som kan berätta för dig var du hittar flest och störst Gäddor och Gösar i Mälaren nära Vårby. Du kan ju hälsa från mig.

Old Firehand
            Leif Engström

Senast ändrad av Old Firehand; 2020-03-27, 18:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Att på egen hand knäcka koden ger en jäkla skön känsla... prova ;-)
              Två års försök är inte tillräckligt?

Jag skulle säga att försök att ta sig västerut över björken. Tycker generellt att väster är bättre än öster i den delen av Mälaren. Men det är svårfiskat och över 15 gäddor på en dag med bra snitt är inte lätt. 5-6 st är nog ganska normalt.

Kommentera

Åk in till stavsund... där drog jag en över tio för ett gäng år sedan...

Kommentera

Hej alla, stort tack för fin respons.

Tycker att svaren verkar tyda på att känslan inte är fel, dvs att det är vanligare med många gäddor på liten yta (och kanske framförallt på grunt vatten) i skärgården. Håller också med om att snittvikten är högre i mälaren, det stämmer även för mig på de jag tagit på trolling och jigg.

Old Firehand - har varit i Vårbybutiken många gånger, riktigt trist att den är nerlagd. Har också pratat med de i butiken, vet inte om det varit Jimmy eller Stefan men har nog inte ställt just den här frågan.

Xerup - tack för tipset om Stavsund, har kollat det på kartan men tänkt att det inte går att komma in där med båten, men man kanske får "köra runt" och komma in västerifrån? Ska definitivt testa!

anteman - ska kolla vid tillfälle, tack!

havreboll - håller med om att västra mälaren känns mer lättfiskad för spinnfiske, de östra fjärdarna är så djupa att iallafall jag har svårt att hitta fisken på vettigt djup (undantaget trolling då). Svårt att jigga på 12+meter... Har haft betydligt bättre fiske vid svågerns stuga nära strängnäs, tyvärr blir det så lång transport dit vilket gör det svårt när man oftast bara har ett par timmar totalt på kvällen - helgdagarna vigs åt familjen.

Kommentera

Då utgår vi från samma ställe, leta gräs och vasskanter det brukar alltid leverera.
                    Mindre beten typ westin Swim 32gr lockar till sig många fiskar, men att gå ned till den stl gör också att stl blir i regel mindre.
                    Nu innan lek prova lite djupare utanför lekvikarna 4-6m.
                    Var inte rädd att köra med abborre jiggar, spelar ingen roll hur mätt en gädda är den har alltid plats för en liten godisbit.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                    2 286 svar
                    385 959 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                    9 svar
                    460 visningar
                    0 gillar