Fiskat i roslagen i 10 dar i sträck (hyrde stuga) men inte ens fått ett jävla hugg. Trots bra kunskap och båt med lod. fiskat allt från tailbeten till spinnare och jigg. Fiskat i mängder me bra vassvikar och även vid havssvaljet( kring norrtälje, bidö, gräddö mm mm) . för 3 år sen var jag med om samma sak och även då utan fisk . Jag kommer från bra fiskevatten runt västerås där man är van vid abborre o gädda på vart annat kast men satan vad östersjön verkar suga. Nån som vet någe om detta? jag tänker aldrig mer återkomma!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Finns ingen fisk i roslagen!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Whey80 Visa inläggFiskat i roslagen i 10 dar i sträck (hyrde stuga) men inte ens fått ett jävla hugg. Trots bra kunskap och båt med lod. fiskat allt från tailbeten till spinnare och jigg. Fiskat i mängder me bra vassvikar och även vid havssvaljet( kring norrtälje, bidö, gräddö mm mm) . för 3 år sen var jag med om samma sak och även då utan fisk . Jag kommer från bra fiskevatten runt västerås där man är van vid abborre o gädda på vart annat kast men satan vad östersjön verkar suga. Nån som vet någe om detta? jag tänker aldrig mer återkomma!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Whey80 Visa inläggFiskat i roslagen i 10 dar i sträck (hyrde stuga) men inte ens fått ett jävla hugg. Trots bra kunskap och båt med lod. fiskat allt från tailbeten till spinnare och jigg. Fiskat i mängder me bra vassvikar och även vid havssvaljet( kring norrtälje, bidö, gräddö mm mm) . för 3 år sen var jag med om samma sak och även då utan fisk . Jag kommer från bra fiskevatten runt västerås där man är van vid abborre o gädda på vart annat kast men satan vad östersjön verkar suga. Nån som vet någe om detta? jag tänker aldrig mer återkomma!!
Det är grymt bra Gäddfiske i Roslagen....
Sätt en Swim Whizz 502 eller en Bomber B16A-XM7 på tafsen och det hugger gång på gång...
Old Firehand
Leif Engström
Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-10, 10:46.
Kommentera
-
Även jag har noterat en markant försämring i området bara de senaste tre åren. Säl, skarv, tjuvnätare och hårt fisketryck är delförklaringar men havet mår inte bra alltså. Blåstången som man knäppte blåsorna på mellan fingrarna som barn syns knappt längre för den är så övervuxen av grön sörja. Tar du ett dopp och får en kallsup så är den 50% sannolikhet att du sväljer en spigg. Dom är överallt. Levande men även döda, flytandes på ytan. Även om jag kan ytterst lite om fåglar upplever jag den faunan som utbytt i stora delar, och det även om jag bortser från skarven.
Kommentera
-
Tycker fisket kom igång först i mitten av denna veckan när värmen kom. Alltid ett plus att veta vart man ska fiska. Morgon (nu snackar vi tidig morgon 04-07) och kväll ökar oddsen för fisk. Har varit tuffare fiske efter borren iår än förra året, helt klart. Troligen då vattentempen har varit låg och inte så mycket löja inne. Lillkillen fick äntligen sin första borre på spinnspöt!
1 Foto
- Gillar 1
Kommentera
-
Nu ska man nog inte skylla allt på skarv, säl, yrkesfiske mm som är brukligt här inne. Och du Whey verkar ju inte bo i roslagen så fundera på VARFÖR du åker hit ? ? Det är nämligen ett par miljoner till med sportfiskare som drar fram som gräshoppssvärmar nu för tiden så snart bra fångster marknadsförs på de sociala medierna. Jag bott i skärgården och samtidigt varit sportfiskare och sett hur tillströmningen av sportfiskare ökat explosionsartat speciellt i norra delen grisslehamn till Öregrund, Östhammar. Jag har varit ute och räknat till 60 tal båtar och då ska man veta att du ser bara en bråkdel. Fisketrycket är helt enkelt enormt. på vissa platser.
Har legat å haft koll på lekvik och inom loppet av ett par timmar hade 11 båtar varit inne i samma lilla vik å härjat. Den som kom dit som 12:fte båt fann en tom fin liten vik helt utan kännedom att 11 båtar x 3 pers bombat den sönder å samman timmarna innan.
Jag vet att detta vill inte sportfiskare höra. Det är så mycket bekvämare å enklare att skylla ALLT på skarv, säl å yrkesfiske. Jag säjer inte att sportfiske är fel, men det blir överbelastning på vissa platser då de sociala medierna får oss att bli som gräshoppssvärmar. Så fort bra fångster rapporteras så drar hela fiskekåren dit lik ohyra och flugor invaderar ett dött djur.
Fisken finns där, men den skräms iväg eller bli huggrädd, för dagar under å efter helger när hundratals båtar dånat runt kan jag uppleva exakt sammma sak som du. På onsdag torsdag när allt fått vila i fred och frihet så kan bilden vara en HELT annan trotts att vädret borde innebära sämre förutsättningar.
Sedan är det som några kloka nämner. Det finns ett flertal orsaker som alla bidrar. väderförändringar, vattentemperaturer, avsaknad av betesfisk, Samt ett annat stort problem nämligen storspiggen. Den förekommer i miljardtäta stim och är helt förödande då den äter upp all lekrom. Glömde ju nämna då skarven får allt skit att även Hägern är ett problem. Häruppe kan dom hittas i stora skaror, 10-20 ibland ännu fler så som statyer längs stränderna och plocka fisk efter fisk snabbt så ögat knappt hinner med.
Men ett tipps. leta vatten och platser där det inte far så mycket båtar. Ser du en vik eller plats som ser bra ut. Lägg dig 500m därifrån och fiska ett par timmar och ha koll på platsen. förblir den tom har du guldläge. Men mest troligt är att du räknar in båt efter båt. Och det finns inget tråkigare än att komma till en plats som är guld och inte känna ett pet och undra vilket båt i ordningen är jag denna dag.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
- Gillar 6
Kommentera
-
Men ett tipps. leta vatten och platser där det inte far så mycket båtar. Ser du en vik eller plats som ser bra ut. Lägg dig 500m därifrån och fiska ett par timmar och ha koll på platsen. förblir den tom har du guldläge. Men mest troligt är att du räknar in båt efter båt. Och det finns inget tråkigare än att komma till en plats som är guld och inte känna ett pet och undra vilket båt i ordningen är jag denna dag.[/QUOTE]
Hej Exxet;
Bättre än du kan ingen uttrycka sig både när det gäller gårdagens och dagens fiske...
Old Firehand
Leif Engström
- Gillar 2
Kommentera
-
Ja sportfiskettrycket har nog ökat enormt, säkert tiofaldigats i Stockholms skärgård/Roslagen de senaste 30-35 åren... å andra sidan har nog det kustnära, småskaliga yrkesfisket samtidigt minskat rejält...
Komplext problem där flera nämnda faktorer samverkar, i övrigt så dikas stränder och byggs strandtomter, bryggor som tar bort rovfiskens lekplatser, därför det byggs gäddfabriker som kan göra lokal skillnad på sikt.
Spiggen har ökat och vad som orsak och verkan är oklart för mig men en växelverkan månne med övergödda, näringsrika (kväve/fosfor) grundområden torde gynna dem och samtidigt förstörs lekmiljön för rovfisk och när spiggens numerär exploderar så äter de upp den allt färre rovfiskrommen så rovfiskbestånden kommer aldrig i fatt... att inte abborren kalasar på spigg måste nästan bero på att de inte finns några?
Fredade lekområden kan ju göra ngt på marginalen för gäddan men egentligen behövs ett samlat grepp på många områden...Senast ändrad av anteman; 2019-07-22, 14:27.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Havsöringsrapporter i Stockholmav BlinkerDet där teorier om vilken färg som funkar bäst är just ”teorier” som har inte mycket att...1 Foto
-
Kanal: Region Stockholm
2023-12-10, 20:45 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 661 visningar
0 gillar