Sthlms läns bästa abborrvatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sthlms läns bästa abborrvatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sthlms läns bästa abborrvatten?

Kommer i år att fortsätta jaga pb på abborre (över 1 kg). En av huvudstrategierna är ju att koncentrera fisket till den/de sjöar i Stockholm län där chansen till kilosabborrar är som störst. Och här kommer alla ni duktiga (abborr-)fiskare på FS in.

De sjöar jag testat så här långt är Drevan, Orlången, Söderbysjön, Albysjön (både den i Botkyrka och den i Tyresö) och Magelungen. I vilken/vilka av dessa sjöar tror ni chansen till pb är störst? Finns andra sjöar i länet där chanserna är ännu större (eftersom jag fiskar från kajak så går Mälaren och Stockholm city bort)?

Och om inte allt för många protesterar så kommer jag att lämna lite rapporter då och då om hur det går :-)

Om du ändå är i Botlyrka kan du åka ut till Lida friluftsområde. Där har jag tagit mitt PB på Abborre 1.490g på ett utö vassdrag när jag fiska efter Gädda har inte varit där nu på över 7-8 år så vet ej hur det är nu då jag flyttat till Strängnäs
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Skulle tro att albysjön i Botkyrka kan vara svår då det är många som fiskar den och bonkar allt som kommer upp.
      kan ju finnas större individer ändå, den ligger ju i direkt anslutning till Mälaren.
      sjön vid lida har avsevärt lägre fisketryck iaf av allmänheten, men har ingen aning om det finns farbröder som gillar lägga nät där.

Kommentera

Vet en kille som tog en på 1,7 i källtorpsjön men då stog han från land på ett ställe i ganska många timmar i sträck! (Lite långsökt men aja)

Kommentera

Ursprungligen postat av John A Visa inlägg
          Skulle tro att albysjön i Botkyrka kan vara svår då det är många som fiskar den och bonkar allt som kommer upp.
          kan ju finnas större individer ändå, den ligger ju i direkt anslutning till Mälaren.
          sjön vid lida har avsevärt lägre fisketryck iaf av allmänheten, men har ingen aning om det finns farbröder som gillar lägga nät där.
          Albysjön i Botkyrka är nog den sjö jag hittills lagt ner mest tid på eftersom den ligger bara 10 min bilväg hemifrån. Jag har tänkt att det borde finnas stor borre där, bl a just för att den har förbindelse med Mälaren, men har bara fått småfiskar.

Sjön vid Lida antar är Getaren, kruxet där är att det inte finns fiskekort för sjön. Det enda stället man får fiska på är den delen som ägs av Botkyrka kommun vilket är nedanför frliuftsgården. Synd, för sjön ser fin ut.

Kommentera

Varför går Mälaren bort? Välj rätt dagar så går väl kajak utmärkt? Skulle testa skärgården också, Saltsjöbaden tex

Kommentera

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

Albysjön i Botkyrka är nog den sjö jag hittills lagt ner mest tid på eftersom den ligger bara 10 min bilväg hemifrån. Jag har tänkt att det borde finnas stor borre där, bl a just för att den har förbindelse med Mälaren, men har bara fått småfiskar.

Sjön vid Lida antar är Getaren, kruxet där är att det inte finns fiskekort för sjön. Det enda stället man får fiska på är den delen som ägs av Botkyrka kommun vilket är nedanför frliuftsgården. Synd, för sjön ser fin ut.
              Istället för att köra Albysjön så sjösätt typ vid Norsborgs vattenverk. Om du kollar på Social Map eller för den delen ett sjökort så hittar du en grynna en bit ut från land som borde kännas OK att fiska från Kajak. Bör kunna ankra på den också där är bara 1,5 djupt, typ ett stenröse på grundaste delen. Verkar vara ett känt ställe, ligger rätt ofta sportfiskebåtar där. Kompisen drog en borre på 920g där, så finns potential. Du behöver inte korsa farleden för att ta dig till grynnan, den ligger på norsborgssidan.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                Varför går Mälaren bort? Välj rätt dagar så går väl kajak utmärkt? Skulle testa skärgården också, Saltsjöbaden tex
                Jag hade undvikit fjärdarna i kajak, går ju en hel del både ordentliga transportfartyg och stora as till fritidsbåtar som inte planar utan kör 8 knop och drar sjukt stora svall istället. Visserligen är det ju en hel del puckon på vattenskoter på Albysjön också, lite pest eller kolera om du frågar mig...

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                  Har paddlat ut i Vårbyfjärden några gånger från Albysjön, men det känns som att det blir mer paddlande än fiske i så stora områden.

(Vid ett tillfälle i somras förra året korsade jag Vårbyfjärden för att fiska runt Jungfrusund och Gällstaö. När jag skulle paddla hemåt på eftermiddagen så kom en rejäl eftermiddagsbris i gång, det blåste säkert 6-7 sm när jag tvingades korsa farleden bland lastfartyg, bilfärjor och motorbåtar i 50+ knop. Jag kände mig rätt liten då i min lilla kajak :-) ).

Kommentera

Ursprungligen postat av John A Visa inlägg

Jag hade undvikit fjärdarna i kajak, går ju en hel del både ordentliga transportfartyg och stora as till fritidsbåtar som inte planar utan kör 8 knop och drar sjukt stora svall istället. Visserligen är det ju en hel del puckon på vattenskoter på Albysjön också, lite pest eller kolera om du frågar mig...
                    Ha ha, jo tack jag har råkat ut för min beskärda del av puckade vattenskoteråkare i Albysjön :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                    2 286 svar
                    385 881 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                    9 svar
                    448 visningar
                    0 gillar