Vart fiska i Stockholm, nära Hägersten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart fiska i Stockholm, nära Hägersten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vart fiska i Stockholm, nära Hägersten

Hej,
    Har flyttat till Stockholm (Hägerstensåsen) och undrar vart man kan fiska utan fiskekort?
    Om det behövs fiskekort, vilken hemsida kan jag få info, pris för fiskekort och vart det gäller osv?
    Vill helst inte stå mitt i stan och fiska.

Har tyvärr ingen bil eller båt, så röda tunnelbana-linjen och buss är det som gäller.
    Känner ingen i stan som fiskar och har typ ingen aning om nånting i Stockholm.
    Spelar ingen roll vad för sorts fisk, släpper oftast i de igen, får mest upp abborre och gädda dock.

Tack på förhand
    amatör-fiskare

Typ promenadavstånd till Mälaren. Fritt fiske. Känd för bra gädda och abborre.
    Typ promenadavstånd, möjligen cykelavstånd, till Trekanten med fiskekort från Sportfiskarna. Tror de planterar in "ädelfisk" där men vet inte så noga.

Kommentera

Så fritt fiske vid vattnet nära Axelsberg och Örnsbergs tunnelbanestation när man kollar på kartan och vid vinterviken?

Tack på förhand
      Senast ändrad av Silver Fang; 2017-06-23, 18:46.
      amatör-fiskare

Kommentera

Fritt fiske i Vinterviken. Vet dock inte om den anses bra eller ej.
        Men hela Mälaren är fri att fiska i.

Kan finnas enstaka ställen där fiske är fredat, men det är ovanligt.
        Dock, så kan de som har sjötomter ha synpunkter på att man upprätthåller sig på deras mark eller vatten. Allemansrätten gäller för beträdelse på mark och vatten, så håll avstånd från boningshus.
        Vet inte hur det är på mälarsidan, men på östersjösidan är det mycket privat mark att hålla sig borta ifrån...

Ett ställe jag känner till som har bra abborrfiske från land är vid Alvik Strand. Men, de finns nog precis överallt. Bara jag som inte kan Mälaren. (Fiskar själv på östersjösidan som väl egentligen är sämre än mälarsidan.)

Kommentera

Tack för hjälpen, ska åka och gå runt för att se om jag hittar några bra platser.
          amatör-fiskare

Kommentera

Hur bra är det att äta abborren som man får i Stockholm? Finns det några ställen där man absolut inte skall äta abborren som man får?

Kommentera

Ursprungligen postat av bigvanilla Visa inlägg
              Hur bra är det att äta abborren som man får i Stockholm? Finns det några ställen där man absolut inte skall äta abborren som man får?
              Om du med bra menar hur hälsosamt det anses vara så kan du läsa vad Livsmedelsverket rekommenderar: https://www.livsmedelsverket.se/matv...nyttig/fiskare

Om det sedan skulle finnas speciella områden som skulle anses extra dåliga vet jag inte. Minns för ett tiotal år sedan då en kommunpamp drack mälarvatten utanför stadshuset i turistreklamsyfte. Det ansågs som lite dumt.
              Stationär fisk på östersjösidan om Slussen (stadsgården) kanske inte är världens bästa. Men har egentligen ingen aning.
              Tror faktiskt Stockholm har bra vatten.

Själv äter jag skärgårdsborre då och då. Men den dras upp lite längre ut. Iofs har jag en massa krämpor och störningar numer ...

Kommentera

Dioxiner finns i all fet fisk i Östersjön, därför får vi inte exportera strömming och lax. Men själva antas vi tydligen tåla detta.

Kommentera

Hej,
                  Cyklade runt Trekanten i Liljeholmen, kan säga att det måste vara den sämsta platsen att fiska i, finns endast en plats som man kan stå och kasta ifrån, en brygga som går ut.
                  Resten av platserna är bland träd, där man bara kan meta ifrån, går alltså knappt att kasta då man lätt kommer fastna i träd.
                  amatör-fiskare

Kommentera

De flesta fiskar från just träbron, men en del står även på liljholmssidan, många bottenmetar. Nu har jag inte fiskat där på ett tag men förut kunde man få fin regnbåge från just träbron, nu vet jag inte hur ofta de sätter ut fisk längre. En av fiskeklubbarna som höll till där har lagts ner. Finns stor gädda i sjön också sägs det, själv har jag aldrig riktat fisket mot det.

Man kan fiska hyfsat smidigt vid vinterviken, har fått lite borre där mot mörtviken som är mellan Vinterviken och Ekensberg. Annars är det ju bara att knalla längs med vattnet åt valfritt håll, antingen mot stan eller mot mälarhöjden så finns det gott om ställen att stå på.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                    2 286 svar
                    385 757 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                    9 svar
                    425 visningar
                    0 gillar