Mälaren vårgädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mälaren vårgädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mälaren vårgädda?

Har fundering på att dra till Mälaren och prova på lite vår fiske efter gädda.
    Men frågan är vilken tid man ska satsa på? Jag har möjlighet i slutet av april eller i mitten av maj. När skulle ni ha satsat på?
    Är det för sent i maj eller kommer man lagom till att madammerna lekt klart eller kommer man mitt i leken?
    Har en jäkla bit att åka så skulle vara tacksam för lite inside info.
    Bottennapp är napp de oxå!

Jag har bara lite koll på den nordligaste delen av mälaren, Ekoln. Förr sa man att 10 April var ett bra riktvärde för gäddleken i Sävjaån och nedre delen av fyrisån. Då dessa rinner ut i norra ekoln bör det varit liknande datum där. Den tidigaste gäddlek jag sett i fyrisån (ca 2km från utloppet i mälaren) var för tre år sen, då hade vi dom små gäddorna på plats 4:e mars. Så kanske leken förskjuts pga klimatförändringar och annat.

Kommentera

Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
      Men frågan är vilken tid man ska satsa på? Jag har möjlighet i slutet av april eller i mitten av maj. När skulle ni ha satsat på?
      Är det för sent i maj eller kommer man lagom till att madammerna lekt klart eller kommer man mitt i leken?
      Du lär ha efterleksfiske vilket du än väljer.

Kommentera

Maj har alltid varit bra för mig, och mars om det är isfritt. Fiskar i östra delen Stäket och Björkfjärden.

Kommentera

Så jag kastar inte bort pengarna om jag satsar på mitten av maj?
          Svårt å säga självklart, men vill inte satsa 3000 spän på en resa som är dömd från början om ni förstår mig rätt.

Kommentera

Svårt å säga självklart, men vill inte satsa 3000 spän på en resa som är dömd från början om ni förstår mig rätt.
            Härlig tid för bra efterleksfiske.

Kommentera

Hej Tobias;

Mälaren är pålitlig när det gäller fiske efter Abborre, Gädda och Gös...

Cirka en vecka efter islossningen kan du börja söka efter Gäddan i vikar där vinden ligger på...

Senast jag fick en Stor Gädda i Mälaren var lördagen den 26 juli 2008 när min älskade Ulla (in memoriam) och jag var ute och trollade Gös. Här kan du läsa ett utdrag ur min Fiskejournal :

Datum: 26/7 - 27/7 2008. Tid: kl. 21.00 - 01.30. Fiskeplatser: Mälaren, Fageröflisan, Ärtskär, Granholmen, Knuten. Beten: Bomber B25A-GLR, Cordell CD9-17, Smithwick ASSRB 1200-32, Smithwick ASSRB 1200-35, Heddon "Lucky 13" X25OO-GRA (Gäddan). Antal: 11 st Gös. Vikter: 0,8 - 4,9 kilo. 1 st Gädda. Vikt: 13,5 kilo. Gäddan högg på min "Lucky13" när vi stannat till för att fika och precis ankrat båten i en vik utanför Granholmen. Vindriktning: Sydost 0-1 m/s. Vattenstånd: L -3 dm. Ytvattentemperatur: +23,8 gr.C. Fångstdjup: 2,0 - 6,5 m. Trollingfart: 1,3 - 1,7 knop. Diverse anteckningar: Soligt väder +34 gr.C i skuggan kl. 14.00. Ulla körde båten! En gädda bet av 0,40 mm göstrollinglinan och en Smithwick ASSRB 1200-35 försvann i ett luftsprång. 6 - 7 båtar var ute och trollade Gös på Norra Björkfjärden...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

[I]Ps. Igår 27/3 2017 såg jag att isen hade försvunnit i Kalmarviken, Bålsta i Mälaren, dvs cirka två veckor tidigare än vanligt...Ds. [/I]
              Senast ändrad av Old Firehand; 2017-03-28, 18:28.

Kommentera

Nej det gör du inte,men tro inte att du drar en 10+ som OF, normal Mälargädda är på runt 3kg, dock gott om dom, en över 5 är mycket bra. Gös och abborre fisket är också bra. Sjösättningsramp finns i Bålsta, Kungsängen och Stäket. Undrar du över något så svarar jag gärna.

Kommentera

Hej, jag kan inte förstå varför man vill åka till mälaren och fiska gädda och köa i det söderfiskade vikarna om man bor i östersund Du har ju grymma gäddvatten vatten överallt där du bor, det är rena drömmen för en gäddfiskare. Men förstår om du vill pröva något nytt, ibland åker jag land och rike runt och för att fiska gädda och tror alltid gräset är grönare på andra sidan.. om du ska till sthlm skicka ett pm så kan du få följa med mig i båten ut Stockholms skärgård och fiska om du vill

/ Matte

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
                    Hej, jag kan inte förstå varför man vill åka till mälaren och fiska gädda och köa i det söderfiskade vikarna om man bor i östersund Du har ju grymma gäddvatten vatten överallt där du bor, det är rena drömmen för en gäddfiskare. Men förstår om du vill pröva något nytt, ibland åker jag land och rike runt och för att fiska gädda och tror alltid gräset är grönare på andra sidan.. om du ska till sthlm skicka ett pm så kan du få följa med mig i båten ut Stockholms skärgård och fiska om du vill

/ Matte
                    Har du förslag och tips på grymma vatten och platser här uppe så mottags det gärna! :-)
                    Och anledningen till att jag va sugen på just Mälaren är många... Testa något nytt, har brorsan där, inte i Mälaren utan i Jakobsberg. Sedan så tänkte jag kicka igång sessongen lite tidigare. Här uppe så är det så lite vatten i nästan alla vatten så man har tur om man får i båten så tidigt på våren. I mitt hemma vatten är det typ 2 meter under normalt vatten fram till början av juni... :-/ sen är det alltid kul å fara iväg och göra en satsning...

Jag hänger mer än gärna ut en sväng i skärgården. Kanske inte nu i vår om de nu blir någe med brorsan, men kanske till hösten?
                    Gör de samma om du har vägarna förbi östersund så kan jag stå för båt och sällskap!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                    2 286 svar
                    385 850 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                    9 svar
                    445 visningar
                    0 gillar