40 timmars resultatlöst gäddfiske, vädjan om hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

40 timmars resultatlöst gäddfiske, vädjan om hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 40 timmars resultatlöst gäddfiske, vädjan om hjälp

Hej,
    Jag förstår om ni som hänger regelbundet här är trötta på folk som vill ha bra fiskeplatser serverade på guldfat, det är inte riktigt vad det här handlar om, men något åt det hållet.

Jag och en kompis har fiskat hela livet men är nyblivna Stockholmare. Vi har hyrt båt fem gånger och spenderat totalt 40 timmar aktivt fiskande utanför Åkersberga, Kyrkfjärden i Täby och Notholmen i Tyresö. Resultatet är skrattretande en liten gös och en stackars jäkla havsöring som krokades i ögat.

Vi siktar primärt på gädda, men en del mindre jiggar, skeddrag och spinnare åker fram i hopp om att åtminstone få en abborre på kroken. Jag inser att vissa dagar är fisket helt enkelt dåligt, sånt är fisket och det är en del tur inblandat. Men i vattnen vi har rört oss har det verkligen känts helt otroligt dött och rätt ut sagt hopplöst då vi inte ens fått se en vak. Vi börjar tvivla på Stockholmsvattnen och det är ingen kul inställning inför det fortsatta fiskandet.

Har läst en del i tidningarna om att det är rekordlågt antal fiskar i våra vatten för tillfället. Men finns det trots det något ställe i Stockholm/skärgården/Mälaren där man kan hyra båt och ha en realistisk chans att få se en fisk? Har du själv varit ute den senaste månaden och haft hyfsat fiske i Stockholmstrakten? Vi behöver åtminstone en gädda var snart för att vi inte ska misströsta totalt...

Jättetack på tips som kan skänka lite hopp!

Tråkiga svaret är väl gör samma sak i 40tmmar till, och du/ni kanske har ett helt annat fiske... platser kan jag inte kring sthlm men vet att tiden du har betet i vattnet är det som är viktigast

Kommentera

Den här tiden på året när strömming gått till och är på topp skulle jag leta mig till juste de ställen där koncentationen av strömming är som störst. Smala sund som viker in från djupare vatten eller sund som är generellt djupare samlar galet stora mängder strömming nu och där står gäddan och bara gapar å sväljer. Vi har, inte i år dock, men tidigare haft galet fiske på såna ställen. Stick ut med betena dock, de har mycket att välja på. :-)
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Tack för svar och tips ovan, vi fiskar både grynnor, sund och vasskant med allt där i mellan, rastlösheten slår till efter ett par timmar

Problemet som kanske inte framgick så tydligt ovan är att vi inte tror på vattnen vi fiskar i, det känns som att det inte finns någon fisk där. Vi kör gladeligen 40 timmar till bara man vet att det finns en mer än teoretisk chans till fisk.

Mitt drömsvar i den här tråden ser ut så här:
        "Jag fiskade i Kyrkfjärden/norholmen/X-viken i lördags och fick 3 mindre gäddor på en dag".
        Det är ju inget drömfiske men tillräckligt för att vi ska känna att det är värt att lägga en till dag på sjön. Vi är inte ute efter nappgaranti utan snarare ett ställe där det faktiskt finns fisk som nappat någon gång under den senaste tiden...

Kommentera

Jag kan bara svara på Kyrkfjärden (Om det är den som ligger intill Vaxholm). Vi var där för några veckor sen med en väns båt och konstaterade att även vid vasskanterna så är det djupt, riktigt djupt. Vi var där i några timmar utan lycka så vi sökte oss till en mindre vassvik i närheten, där högg det efter c:a 15 minuter.

Kommentera

Testa Mälaren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pennywise Visa inlägg
              Testa Mälaren.
              Någon särskild del av Sveriges tredje största sjö..?
              Har dessutom letat runt tidigare utan att hitta någon nu aktiv båtuthyrare runt Mälaren.

Kommentera

Ursprungligen postat av alxalx Visa inlägg
                Hej,
                Jag förstår om ni som hänger regelbundet här är trötta på folk som vill ha bra fiskeplatser serverade på guldfat, det är inte riktigt vad det här handlar om, men något åt det hållet.

Jag och en kompis har fiskat hela livet men är nyblivna Stockholmare. Vi har hyrt båt fem gånger och spenderat totalt 40 timmar aktivt fiskande utanför Åkersberga, Kyrkfjärden i Täby och Notholmen i Tyresö. Resultatet är skrattretande en liten gös och en stackars jäkla havsöring som krokades i ögat.

Vi siktar primärt på gädda, men en del mindre jiggar, skeddrag och spinnare åker fram i hopp om att åtminstone få en abborre på kroken. Jag inser att vissa dagar är fisket helt enkelt dåligt, sånt är fisket och det är en del tur inblandat. Men i vattnen vi har rört oss har det verkligen känts helt otroligt dött och rätt ut sagt hopplöst då vi inte ens fått se en vak. Vi börjar tvivla på Stockholmsvattnen och det är ingen kul inställning inför det fortsatta fiskandet.

Har läst en del i tidningarna om att det är rekordlågt antal fiskar i våra vatten för tillfället. Men finns det trots det något ställe i Stockholm/skärgården/Mälaren där man kan hyra båt och ha en realistisk chans att få se en fisk? Har du själv varit ute den senaste månaden och haft hyfsat fiske i Stockholmstrakten? Vi behöver åtminstone en gädda var snart för att vi inte ska misströsta totalt...

Jättetack på tips som kan skänka lite hopp!
                Hej Alexander;

Vattenområdena du nämner ovan har gott om små och stora Gäddor...speciellt Kyrkfjärden i Stora Värtan är i det närmaste legendarisk...

Om du har kroknat en aning är mitt grundtips att du tar kontakt med fiskeguiden Mikael Boettge hos Sportfiskeboden i Täby. Har han tid att åka ut med dig en dag och fiska Gädda då blir ni inte utan...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Kommentera

Gör som Kenta föreslog. Åk till t ex Vaxholm där det finns strömming och kasta i närheten av stimmen. Kanske inte där alla rycker, då blir dom nog lite småsura men där du inte stör någon. Jag ryckte själv i Vaxholm för två veckor sedan. Tyckte det blev tungt i spöt så jag trodde jag hade fått en femma (fem strömmingar). Men icke. Tre strömmingar på kroken och en aborre på 1.9 kg! Jag blev helt paff och folk började applådera runt om. Den var ENORM! Och den hade jag lyckats kroka på den lilla lilla kroken på tacklet. Den åkte i igen då jag inte var där för aborrefiske den dagen, men att hålla i den var något jag förmodligen inte kommer få uppleva igen.

Jag ska ut i helgen igen och kommer rycka några timmar på morgonen och sedan byta till tafs och jigga lite. Kanske kan få upp den igen

Lycka till!

Kommentera

Bara att kasta i draget i valfri del så blir det fisk.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                    2 286 svar
                    385 751 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                    9 svar
                    425 visningar
                    0 gillar