Sill i Skärgården? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sill i Skärgården?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sill i Skärgården?

God dag!

Är det någon som vet om sillen vandrat in mot den inre skärgården än? Jag tänker framförallt på trakten kring Vaxholm.
    Eller är det måhända för tidigt? Jag funderade på lite djupare gäddfiske kring sillstimmen, men det kanske snarare hör juni till.
    Bör man fortfarande leta efter gäddan i anslutning till lekvikar snarare?

Sill lär du få vänta på, men strömmingen är på g.

Runt mina trakter, Norrtelje, så kommer det lite rapporter om strömming men de dröjer nog några veckor innan det är allvar. Valborg brukar vara startskottet för strömmingsfiske från land för mig.

Kommentera

På sina håll käkar gäddorna strömming det sista dom gör innan dom simmar upp i vattendragen för lek. Strömmingen går ibland till på grunda innanfjärdar när det är kallt i vattnet. Så strömmingsätande gäddor är nog aldrig särskilt långt bort, oavsett tid på året.

Fångade ett gäng 2-3kgs gäddor i sthlm-skärgård för några veckor sedan som hade strömming i magen, och det var i en våtmark ett par hundra meter från havet!
      Click image for larger version

Name:	13116098_10153893516968301_628660962859446915_o.jpg
Views:	1
Size:	349,3 KB
ID:	1781454
      Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Jag menar givetvis strömming, hjärnsläpp!

Tack för tipsen. Kan man börja fiska gäddan djupare pelagiskt kring strömmingstimmen än?

Kommentera

Det kan man, om man hittar dem, oftast dröjer det ett par veckor till och jag upplever att allt är lite senare i år.

Kommentera

Det känns som att varje år är "sent" sen några år, men självklart kan du börja dragga botten, inget ont i det

Om du fiskar med lod så är de ju bara beta av runt ikring me nått som blänker o se om de ger utdelning, här och nu verkar det vara dödperioden mellan lek och strömming, mest snipor som är sugna, en och annan 4kg i bra kondition syns på sociala medier men själv kommer ja inte över 2 har dock inte varit ut me båt så lita inte allt för mycket på mig.

Kommentera

Jag fiskar tyvärr utan lod, men har bra utrustning för djupmätning och kan mina vatten rätt bra.
              Nu har jag i och för sig fem dagar fiske med båten från och med i eftermiddag så jag har tid att pröva mig fram, men skulle ni överlag leta de större gäddorna (säg, 6 och uppåt) lite grundare fortfarande?

Hade riktigt bra grundare gäddfiske för tre helger sedan, men det var i Mälaren och det skiljer sig ju givetvis från sjö och hav.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
              2 286 svar
              385 795 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Nextline  
              Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
              9 svar
              437 visningar
              0 gillar