Att flyktbeteende stimulerar hugg från abborre är en gammal "sanning". Att man ofta får hugg mer eller mindre när man håller på att lyfta draget ur vattnet har väl åtminstone de flesta som fiskat abborre i någon varit med om? Jag tror att det kan vara förklaringen. När jiggen plötsligt drar iväg upp mot ytan ser abborren att måltiden är på väg att gå om intet om han/hon inte agerar snabbt och resolut. Dock kan fisken som hugger ha, nyfiket, följt efter jiggen en bra bit.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mina landrapporter från innerstaden
Collapse
X
-
Bara att instämma vad andra redan sagt, kul att följa glädjen över fisket.
Variera hur du fiskar in jiggen vad gäller t.ex. vevhastighet, antal vevstopp, djupet den får sjunka med mera. Det oregelbundna sägs ju vara skillnaden ibland mellan att locka till hugg eller ej. Angående fisk som hugger sista delen av hemvevningen så har jag varit med om många gånger att se gädda som är på väg att hugga men ångrar sig. Men också gädda som hugger precis intill båt. Mitt tips är att inte ha för bråttom sista delen utan låt jiggen fresta eventuella följare.http://enamatorfiskare.blogspot.se
Instagram enamatorfiskare
Kommentera
-
Kul tråd och precis vad jag letat efter.
Jag och en polare var ute idag och testade runt långholmen från land. Vi körde hela sträckan mellan punkt A och B på din karta. Den gemensamma uppfattningen av den sträckan var att det var stora stenblock och rötter som jiggarna gärna fastnade i. Vi körde 15-20g jiggskallar för att snabbt komma ner till botten. Lite olika storlekar på jiggarna med det kändes som vi fiskade i det blinda. Mellan sträcka A och B kände vi ingenting. Helt dött.
Beslutade oss för att knata över till Reimersholme och körde ett par sista kast. Såg lite betesfisk vid ytan och tänkte att här kanske det finns lite fisk. Ingen bättre lycka här och vi kapitulerade för idag.
Det känns som om att det fortfarande är lite för varmt i vattnet...
Skitfiske!
Kommentera
-
Intressant läsning om era jiggtips tack!! Tar med mig allting ut på nästa tur. Ska skaffa mig ett "bättre" spö än mitt teleskopspö. Det blir nog ett Shimano Vengeance med Sienna-rulle + flätlina. Får ingen direkt känsel i mitt teleskop Hoppas på känsligare fiske på detta viset.
Carta, nappade det något i Karlsbergssjön?
CalleCH, har ju heller inte fått något större från Långholmen än, men vet att det finns!! Bara fått plutt-abborrarna i Pålsundet, hehe!
Kanske är det för varmt, men det är kul att vara ute
Kommentera
-
Hade en följare (gädda av modell snipa) som synade betet (tail i firetiger färg) men annars inget intressant.
En hel del småsprätt i ytan nära strandkanten dock. Hade ingen termometer med mig men tror att det fortfarande är för varmt för gädda just i den sjön. Fiskade stationärt från samma plats i ca 35min precis vid skymning på bryggan framför slottet!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av oskars Visa inläggIntressant läsning om era jiggtips tack!! Tar med mig allting ut på nästa tur. Ska skaffa mig ett "bättre" spö än mitt teleskopspö. Det blir nog ett Shimano Vengeance med Sienna-rulle + flätlina. Får ingen direkt känsel i mitt teleskop Hoppas på känsligare fiske på detta viset.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Carta Visa inläggHade en följare (gädda av modell snipa) som synade betet (tail i firetiger färg) men annars inget intressant.
En hel del småsprätt i ytan nära strandkanten dock. Hade ingen termometer med mig men tror att det fortfarande är för varmt för gädda just i den sjön. Fiskade stationärt från samma plats i ca 35min precis vid skymning på bryggan framför slottet!
Har varit mkt aktivitet på ytan vid restaurang piren vid Kristineberg
Kommentera
-
Intressant lausvik. Det jag kollat på är ett tvådelat sjufots-spö (Shimano Vengeance). Hela paketet skulle kosta runt 1000kr. Det kan väl ändå vara ett bra alternativ?
Jämfört med teleskop tycker jag ett tvådelat sjufots är helt okej i storlek. Går fortfarande relativt smidigt ner i en ryggsäck. Man ser ut som en radio-sändare!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av oskars Visa inläggIntressant lausvik. Det jag kollat på är ett tvådelat sjufots-spö (Shimano Vengeance). Hela paketet skulle kosta runt 1000kr. Det kan väl ändå vara ett bra alternativ?
Jämfört med teleskop tycker jag ett tvådelat sjufots är helt okej i storlek. Går fortfarande relativt smidigt ner i en ryggsäck. Man ser ut som en radio-sändare!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Havsöringsrapporter i Stockholmav BlinkerDet där teorier om vilken färg som funkar bäst är just ”teorier” som har inte mycket att...1 Foto
-
Kanal: Region Stockholm
2023-12-10, 20:45 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 636 visningar
0 gillar