Oscar du har pm. Jag letar fiskepolare runt hornstull
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mina landrapporter från innerstaden
Collapse
X
-
Jaken! Hoppas vi drar ut snart då
Då har jag lagt till F och G på kartan.
Dessa två platser är mitt i Pålsundet. Inte speciellt djupt (1-3 meter) och det vimlar av små abborrar här. Fick en liten stackare som slets sig på första kastet imorse faktiskt
Så jag har testat Pålsundet två korta gånger nu. Både eftermiddag och morgon. Det är väldigt mysigt att stå och kasta där bland båtarna och träden. Tror nästan det är bästa att meta, men jag körde på en liten lätt jigg istället. Fick en liten båda gångerna. hehe. Väldigt fina dock!
Imorse körde jag tre timmar, typ 7:00 - 10:00... Vid 08:00 drog jag till E på Lilla Essingen igen och körde i hopp om att få lite större abborrar... Väl där så fick jag återigen en liten rackare som slets sig på första kastet... Hehe, måste öva på rycket.
Vid E finns det många stora och halvstora abborrar, det måste jag säga. Dom finns där! Men jag vet inte hur jag ska kroka dom!! På morgonen är det alltid ett stim med abborrar som halv-jagar min 2" relax, men dom nappar inte på den. Bytte till en mindre jigg, men dom hinner liksom inte ta den förrens den är uppe på land igen. Gör jag något fel i tekniken?
Sen så gick jag ut på lite djupare vatten (precis vid E lite längre ut bara)... Körde några kast med 6" relax... 3-4 stycken kanske... Jag ba "Äeh, byter till något annat"... När jag vevat upp ser jag en stoooor abborre sakta komma upp ur djupet, haffar något på ytan, och sen sakta ner igen!!! Tänk om jag hade varit med då!
Oh well. Ni får gärna ge tips om det finns något ni tycker jag bör tänka på.
Jag försöker jobba så här: Kasta ut. Låta sjunka till det djupet jag vill fiska på. Dra upp, rulla in linan så den är sträckt igen, vänta lite... Upprepa... Korrekt?
Kommentera
-
Kör hårt, oskars! Vill bara säga att det här är en av de roligaste trådarna jag läst. Jag gillar verkligen hur du, som nybörjare, oförskräckt börjar fiska där du bor och hur du delar med dig av dina äventyr. Påminner inte så litet om hur det var när jag själv cyklade ned till Fyrisån och, utan att ha någon egentlig koll på vad jag gjorde, försökte få något att nappa. Fast vi hade ju inget internet då på sextiotalet...
Kommentera
-
Kul tråd!
Jag brukar själv vara ute och fiska runt omkring i stan. Har tyvärr ingen karta med alla ställen som jag provat.
Men jag har varit mycket runt Ulvsundasjön och på olika ställen utåt Nacka där jag fångat många 2-3 hg och som bäst 6hg borrar.
Men det vore kul att göra sällskap någon gång om du vill ha fiskesällskap, så kan vi dela erfarenheter mm
skicka ett pm i så fall.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggKör hårt, oskars! Vill bara säga att det här är en av de roligaste trådarna jag läst. Jag gillar verkligen hur du, som nybörjare, oförskräckt börjar fiska där du bor och hur du delar med dig av dina äventyr. Påminner inte så litet om hur det var när jag själv cyklade ned till Fyrisån och, utan att ha någon egentlig koll på vad jag gjorde, försökte få något att nappa. Fast vi hade ju inget internet då på sextiotalet...
Ursprungligen postat av Gobe Visa inläggKul tråd!
Jag brukar själv vara ute och fiska runt omkring i stan. Har tyvärr ingen karta med alla ställen som jag provat.
Men jag har varit mycket runt Ulvsundasjön och på olika ställen utåt Nacka där jag fångat många 2-3 hg och som bäst 6hg borrar.
Men det vore kul att göra sällskap någon gång om du vill ha fiskesällskap, så kan vi dela erfarenheter mm
skicka ett pm i så fall.
Ska bli kul att lära mig mer om vattnen runt omkring oss!
Kommentera
-
Kul tråd! Har själv tidigare fiskat en hel del i innerstaden oftast från land men även båt. Ganska hyggligt fiske tidvis främst efter gädda. Körde mest från land, liljeholmsviken (hornstull) Oftast vägde de runt 4 kg men tog några på 6 och 7 kg. Även några kilosborrar.
Även snackat med en kille som tagit en del havsöring (7-8 st) vintertid vid smedsudden om vi nu snackar landfiske på mälarsidan.
Skitfiske!
Och naturligtvis finns det mycket goda fiskemöjligheter från land på saltsjösidan i staden främst efter havsöring och skapliga borrar...men även många andra arter..Gädda, Gös, Braxen, Lake osv..Mälarens utlopp i Skärgården är en magnet..Senast ändrad av Hemi; 2014-09-07, 10:16.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggKul tråd! Har själv tidigare fiskat en hel del i innerstaden oftast från land men även båt. Ganska hyggligt fiske tidvis främst efter gädda. Körde mest från land, liljeholmsviken (hornstull) Oftast vägde de runt 4 kg men tog några på 6 och 7 kg. Även några kilosborrar..
Kommentera
-
Tjena Oskars!
Gillar också din tråd!
Nu kan jag inte bidra med ngt ställe från land då jag fiskar från båt i Mälaren.
Men jag såg att du hade funderingar på tekniken och tänkte tipsa om ett par klipp som har hjälpt iaf mig i mitt jiggfiske. Det är Henrik Sandahl som delar med sig av många sköna tips...
Skitfiske!
Kommentera
-
I Ulvsunda sjön & Karlbergskanalen har jag tagit några av mina PB`n
Gädda 8,5 (gammalt pb)
Abborre 900 gr
Gös 1 kg (bonus fisk)
Hoppas länken ska funka , här brukar jag stå när jag kör i Ulvsundasjön
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Baconowski Visa inläggTjena Oskars!
Gillar också din tråd!
Nu kan jag inte bidra med ngt ställe från land då jag fiskar från båt i Mälaren.
Men jag såg att du hade funderingar på tekniken och tänkte tipsa om ett par klipp som har hjälpt iaf mig i mitt jiggfiske. Det är Henrik Sandahl som delar med sig av många sköna tips...
Skitfiske!
Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inläggI Ulvsunda sjön & Karlbergskanalen har jag tagit några av mina PB`n
Gädda 8,5 (gammalt pb)
Abborre 900 gr
Gös 1 kg (bonus fisk)
Hoppas länken ska funka , här brukar jag stå när jag kör i Ulvsundasjön
http://kartor.eniro.se/m/aGPPW
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Havsöringsrapporter i Stockholmav BlinkerDet där teorier om vilken färg som funkar bäst är just ”teorier” som har inte mycket att...1 Foto
-
Kanal: Region Stockholm
2023-12-10, 20:45 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 636 visningar
0 gillar