Mina landrapporter från innerstaden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mina landrapporter från innerstaden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

WAAAAHH!

Precis kommit hem från kvällens lilla tur med spöt och cykeln!!!

Såja... Sansa sig lite...

Click image for larger version

Name:	karta3.gif
Views:	1
Size:	130,8 KB
ID:	1775382

Jo! Turen började lite lättsamt vid H. Stod på en flytbrygga och hade det ganska trevligt... Måste värma upp lite. Jiggade lite, hann med några kast tills det kommer en trevlig kajakpaddlare och tyckte att "Hörru du borde gå till andra sidan, där har jag sett massa folk som fått upp gäddor. Där trivs dom bättre"... Det var ju min plan att dra mig ditåt senare, men när han höll på så där så gjorde jag ett tafatt kast till, och sen drog jag vidare till "den bättre sidan"

Till slut hittade jag ett finfint ställe att stå och kasta från (I). Började med en fin Abu Atom som nästan direkt sattes i botten och försvann, men den hann jaga upp lite abborre så jag såg minsann att där fanns det fisk! Kul!

Så jag satte på min trogna 2" relaxjigg igen. 7,5gr-skalle.

Kastar lite.

Vet inte hur många kasta. Ett par?

Och då, 2-3 meter från bryggan.... Så ser jag något ta min jigg i vattnet... Vafan?! Vad är det? Ingen abborre.. jävlar va stor. Vafan.. Det är en GÄDDA!! hahahah!! Första tanken jag fick var att ta upp mobilen och ringa min fru, men jag insåg att det kan jag ju för fan inte göra mitt i detta hahahaha... Så där är gäddan mitt framför mig. Fint krokad och jag ska få ta upp min första gädda på över 10 år (detta är min andra gädda jag hittills fått). Jag vet inte alls hur jag ska hantera fisken. Stor som satan. Jag tar tag i jiggskallen. Det fungerade bra i början, sen fick jag ett bra grepp om kroppen istället. Och sen ba "MÅSTE FRAM MED VÅGEN!!!" (jag är ju sportfiskare nu). Väga väga väga... 990gr!!! hihihihihi!

Wooooww... Det trodde jag aldrig. Tog inte många minuter innan den högg. Jättekul!

Utöver denna fina gädda så såg jag bara en större abborre simma iväg, och små abborrstim. Inget mer krokande förutom en mini-borre som slet sig på vägen upp!

Kommentera

Alltså jag älskar den här tråden. Sådan fiskeglädje!!! MegaGrattis till gäddan!!!!!
      Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
      sigpic
      Skitfiske!

Kommentera

Grattis till gäddan! Följer din framfart med stort intresse.

Kommentera

Grattis!.. Följer alltid denna tråd, ska förhoppningsvis lura med brorsan min och fiska lite runt ulvsundasjön. Var och promenerade med frugan på ulvsundasidan. Där verkade det inte finnas några bra ställen att stå på. Ska nog testa kristineberg/huvudsta sidan å se vad som finns.. Kommer självklart rapportera om det blir nått. Saknar mina hotspots jag har uppe i norrbotten dock... =)

Kommentera

Vilken best! Nästan ett kilo... Tur att du hade huggkroken med dig, annars hade du nog aldrig fått upp den!

edit. Inser att den krok som gäddan hänger i möjligen är vågen. Använder aldrig sådana eftersom jag skattar vikten mycket bättre "med ögonmått" och litar mer på det än på asiatisk lågpriselektronik. Rekommenderar dig att lära dig detta. Då kommer du snart att fånga betydligt större fiskar.
            Senast ändrad av lausvik; 2014-09-09, 08:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
              Alltså jag älskar den här tråden. Sådan fiskeglädje!!! MegaGrattis till gäddan!!!!!
              Tack

Ursprungligen postat av Allram_Eest Visa inlägg
              Grattis till gäddan! Följer din framfart med stort intresse.
              Tack hehe

Ursprungligen postat av Alex-X Visa inlägg
              Grattis!.. Följer alltid denna tråd, ska förhoppningsvis lura med brorsan min och fiska lite runt ulvsundasjön. Var och promenerade med frugan på ulvsundasidan. Där verkade det inte finnas några bra ställen att stå på. Ska nog testa kristineberg/huvudsta sidan å se vad som finns.. Kommer självklart rapportera om det blir nått. Saknar mina hotspots jag har uppe i norrbotten dock... =)
              Tack! Spännande! Ska också ut i Ulvsundasjön snart. Det postades ju en karta på schyssta ställen att stå på lite högre upp i tråden. Kolla den

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Vilken best! Nästan ett kilo... Tur att du hade huggkroken med dig, annars hade du nog aldrig fått upp den!
              Eller hur! Det är ingen huggkrok faktiskt, utan det är min våg. Hehe.

Kommentera

Ibland alla dessa trådar som handlar om åsikter och prylar så är denna tråd ett rent nöje att läsa, ren fiskeglädje !.

Grattis till fångsten!!.

Kommentera

Grattis till fångsten, det e en rolig tråd detta

Kommentera

Tack hörrni

Jag har en fundering...

Dom flesta huggen jag fått händer 1-3 meter från stället jag kastar ifrån.

Varför är det så? Tillfällighet?
                    Ska jag ändra min teknik? Till vad i så fall?

Jiggar oftast så här: Jag kastar ut. Låter sjunka (inte alltid till botten). Vevar+rycker upp, väntar, upprepar.

När jiggen kommer närmare land när det känns som att det inte spelar nån roll hur jag jiggar längre, så ändrar jag faktiskt teknik till: Dra med spöt nån meter, veva in upprepa. Eller typ mer bara leka in jiggen för min egna skull så jag ser hur fint den simmar.. hehe.. Men jag vet inte om det skulle ha nån inverkan?

Fisken hugger när jag slutar bry mig om hur jag jiggar. Eller så är det bara tillfällighet.

Kommentera

hum, det är en ganska så svår fråga, eller snarare så kan det finnas många svar

Det kan bero på att du medvetet eller ej, ändrar din fiske teknik när du närmar dig land, kanske vevar lite långsammare, lite fortare eller kanske ändrar på hur du lyfter spöt.

Ibland så kan det fungar fungera bättre att bara veva in jiggen lite långsamt med en paus och några snabba vevtag. man får exprimentera sig fram med jiggen, dem går att fiska hem på massor av olika sätt, det gäller att hitta den som fungerar just då.

Det kan oxå vara så att du ett par meter från land har en fin djupkurva eller något annat lockande som borrarna står vid.

som sagt det kan vara många faktorer som spelar in

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 757 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar