Mina landrapporter från innerstaden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mina landrapporter från innerstaden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mina landrapporter från innerstaden

Hej!

Jag har sakterligen börjat utforska mina grannvatten och då pratar vi följande i mitt fall:
    • Mälaren
    • Långholmsviken
    • Liljeholmsviken
    • Årstaviken

Jag är lite nördig av mig så det är klart jag har gjort en karta med de få platser jag hittills besökt och testat. Jag tänkte att det skulle vara kul för er att läsa och kanske det finns folk som vill dela med sig av sina tips och sådär

Långholmen: A, B och C testades lite lätt med 2" relaxjigg en fredagsmorgon från 08:00 - 10:00. Fint väder, men inga napp eller hugg. Återkommer nog inte dit i första hand nästa gång, om ni inte tycker jag ska angripa stället på annat vis?

Lilla Essingen: D. Här stod jag igår från 17:30 - 19:00 och det var ganska trevligt faktiskt. Trots regn. Stod i full regnklädesmundering. Det regnade nästan hela tiden. Fick en liten liten abborre på jigg och det högg två gånger, men jag misslyckades att kroka dom. Körde även här med 2" relax, testade även med 4".

Ser ni dom två plattformarna på botten vid D? Tänker att fisken bör stå där?

Click image for larger version

Name:	karta.jpg
Views:	1
Size:	553,7 KB
ID:	1833413

Jag utforskar allt med cykel från land och ger mig gärna ut i vilket väder som helst. Kommer köra en session på fredag kväll nu tidigast.

Vad för klockslag kan fungera bäst i detta kartområdet?

Skitfiske!

/ O

Alltid kul när folk delar med sig av bra och dåliga ställen

Ett tips är att alltid kolla hur vind riktningen har legat dem senaste dagarna det brukar göra stor skillnad på hur mycket fisk det finns på en specifik plats.

Rock on!

Kommentera

Intressant med vinden! Det kommer vara mkt nord och nordvästlig vind fram tills fredag. Betyder det att fisken mycket väl kan stå relativt koncentrerad mot D-punken eller är det tvärtom? Att fisken stå "mot vinden" och inte med den?

Kommentera

Hej grannen! Fin rapport, uppskattas. Jag har själv testat A, B och C i några omgångar denna sommar. Nada från A, inte ett hugg. Lite bättre har det gått för mig från B och C. Vid B hittade jag ett antal småborrar, men när jag testade senast klev en mycket huggvillig gädda på ca 60cm på istället. Vid C har det varit full fart på ytan någon kväll när det varit vindstilla, men flera andra gånger helt dött. En abborre har fått följa med mig hem därifrån, ett mindre antal har varit uppe och vänt. För små.

Allt detta har varit på små (6-12g) spinnare. Har även testat att kasta från Smedsudden utan resultat. Inte testat Essingeöarna än. Jag drog f ö en gös från land i Vinterviken, men det måste ha varit ett ganska makalöst undantag.

PS. Jag tror man generellt hittar rovfiskarna på de platser det blåst mot, inte från.
        Senast ändrad av pa71; 2014-08-27, 13:57.

Kommentera

Kul inlägg!

Jag har inte provat innerstaden än i år. Brukar oftast hålla till i sjöarna söder om stan.

Kommer följa tråden med stort intresse!

Kommentera

Ursprungligen postat av oskars Visa inlägg
            Intressant med vinden! Det kommer vara mkt nord och nordvästlig vind fram tills fredag. Betyder det att fisken mycket väl kan stå relativt koncentrerad mot D-punken eller är det tvärtom? Att fisken stå "mot vinden" och inte med den?
            Bäst brukar det vara att fiska på platser där vinden har legat och tryckt på gärna ett par dagar.

D platsen ska du fiska på när det har blåst Sydligt (någon form)

A platsen när det har blåst SydVäst

B platsen är det har blåst Nord - Nordöst o.s.v

Sedan så är det ju inte bara vinden som bestämmer var fisken finns någon stans, men det är en bra indikation på var man bör leta efter fisken.

Skitfiske!

Kommentera

När det ändå pratas vind. Någon som har tips på vädersite där en kan se historik bakåt i tiden hurdant vädret varit?

Kommentera

I SMHI's app så kan man se dem senaste dagarnas väder

Kommentera

Japp. SMHI visar bra vind Tack för det tipset!

Då ska vi se. I morse var jag ute på Lilla Essingen igen. Ungefär 08:00 - 10:00 blev det idag och det var en väldigt trevlig stund faktiskt. Lilla Essingen är väldigt fin!

Här, vid E (med omnejd) var jag:
                  Click image for larger version

Name:	karta.gif
Views:	1
Size:	151,3 KB
ID:	1775287

Jag körde bara med 2" relaxjigg och fick den största abborren jag hittills fångat.

Jag står å kastar från ett litet hörn där det är 0-2 meter typ (men sen blir det snabbt 5 meter som jag förstått det). Jag ser en löja bli ordentligt jagad... å jag vet inte om jag kastar ut till löjan, eller om jag redan befinner mig på bra ställe i vattnet med jiggen, men tror fan abborren skiter i löjan och tar min jigg istället. Upp kom iaf en jättefin abborre. Tyvärr har jag ingen våg än, så jag kunde inte väga den, men den var ordentlig! Hehe

Lilla Essingen är fruktansvärt trevlig att stå å kasta på!

Kommentera

Ursprungligen postat av Alex_ander Visa inlägg
                    I SMHI's app så kan man se dem senaste dagarnas väder
                    Hmm, jag kan bara se 24h bakåt(android).

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                    2 286 svar
                    385 757 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                    9 svar
                    425 visningar
                    0 gillar