Jigga abborre, Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga abborre, Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigga abborre, Stockholm

Söker ställen i Stockholmstrakten (max 1 timme med bil från stan) som kan erbjuda spännande jiggfiske. Främst inriktat på abborre. Gärna från land, det blir dyrt att hyra båt i längden...

Jag vet att man inte gärna delar med sig av sina smultronställen, men se det som en möjlighet att skicka ut en provfiskare gratis. Jag lovar att rapportera in resultatet om jag får bra tips.

Någon som har jiggat kring Stockholm nyligen? Är abborrarna på gång?

Undrar också om någon har testat dropshot-tekniken på abborre (se t.ex. http://www.questoutdoors.net/skills/...drop-shot-rig/ )? Vad har ni för erfarenheter av det? Jag tycker att det verkar mycket intressant!
    ~~~~~~~~~~~~~~~~
    [FONT=Georgia]><((((((((((º> ><((((º>[/FONT]

I strömmen tas det en del fin abborre.
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Funderar på att dra till Gålö. Var hittar man abborren där? (Har sett tips om att Blistafjärden ska vara het, iaf för gös.)
      ~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommentera

Ingen som har några erfarenheter att dela med sig av när det gäller dropshot-tekniken? http://www.questoutdoors.net/skills/...drop-shot-rig/
        ~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommentera

Hur är landfisket vid Björnö naturreservat utanför Ingarö?
          ~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommentera

fisket runt björnö anser jag vara bra inte bara efter abborre. Testa småängsviken(mkt fisk vid båtbryggorna) och/eller "stora grumliga viken på insidan" som i alla fall stundtals kan vara bra. Ett tips i småängsviken är att fiska djupt trots att man kan se fina borrar grunt men dessa är oftast mindre benägna att hugga. använd gärna ngn typ av tafs då det är gott om gädda i blandad storlek.
            size does matters!

Kommentera

Testade Gålö förra sommaren en hel dag men inte ett napp mycke bad/sol folk där , ska vara bra för havsöring vet jag

edit:

men ...vadå drop shot ?? det där e ju som vanligt bottenmete ? eller så har jag alltid bottenmetat abbore, funkar jätte bra , testa , finns det borrar e det en superkul metod
              Senast ändrad av Andree; 2005-07-10, 22:03.
              www.andreelures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av ennhoj
                men ...vadå drop shot ?? det där e ju som vanligt bottenmete ? eller så har jag alltid bottenmetat abbore, funkar jätte bra , testa , finns det borrar e det en superkul metod
                Ja, det är ju väldigt likt bottenmete. Skillnaden är väl tacklet (krok direkt på huvudlinan) och att man (ofta) agnar på med jigg-kropp (eller annan gummigrunka). Drop-shot uppfattar jag som ett mer aktivt fiske än bottenmete, dvs man vevar hem och låter sänket släpa/studsa på botten. Jiggen "dansar" då strax ovanför botten.

Jag har testat tekniken och den verkar fungera bra. Har dock inte hittat de fina abborrarna, bara dragit några små stackare (och ett par braxar faktiskt).

Håller dock med om att bottenmete är svårslaget som metod. Men det är ju kul att testa nya grejer! Drop-shot är tydligen väldigt hett i USA (fiske efter Bass).
                ~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommentera

Var på Björnö idag , väldigt fina klippor men otroligt mycke folk fick gå långt bort för att hitta en lugn plats från solbadare , skulle gärna ha testat många andra platser men det var fullt med folk , man vill ju inte jigga nån i badbyxorna

dock inte så bra med aborre men jag tror ändå att det är riktigt bra där ,hade några småhugg inne vid bergskanten , de högg aldrig på jigg men spinnare ville de ha, provade meta oxå och lyckadess lura 6 st braxar , riktiga monster , de cirkulerar runt uddarna där ute .. det var en ganska lyckad dag
                  www.andreelures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av ennhoj
                    Var på Björnö idag , väldigt fina klippor men otroligt mycke folk fick gå långt bort för att hitta en lugn plats från solbadare , skulle gärna ha testat många andra platser men det var fullt med folk , man vill ju inte jigga nån i badbyxorna

dock inte så bra med aborre men jag tror ändå att det är riktigt bra där ,hade några småhugg inne vid bergskanten , de högg aldrig på jigg men spinnare ville de ha, provade meta oxå och lyckadess lura 6 st braxar , riktiga monster , de cirkulerar runt uddarna där ute .. det var en ganska lyckad dag
                    Jag var där i lördags på en badtur. Passade förstås på att ta med lite fiskegrejer också. Knallade bort till Småängsviken. Det är någon kilometers promenad, en del genom skogen utan stig. Det var därför folktomt där. Sjukt mycket brax simmade omkring framför fötterna på en. En del såg ut att vara i 2 kilosklassen. Fick två halvkilos på jigg! Drog ett par småabborrar och såg dessutom en meterlång gädda glida förbi.

Som sagt, stället känns hett. Klart värt ett mer allvarligt försök.
                    ~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                    2 286 svar
                    385 856 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                    9 svar
                    445 visningar
                    0 gillar