Plattfisk i Nynäshamnstrakten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plattfisk i Nynäshamnstrakten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plattfisk i Nynäshamnstrakten?

Hej. En kompis la upp en bild på facebook med följande beskrivning; "Fint ställe för rödspätta utanför söderhamn som vi kan besöka någon gång. Det här kom upp med ett gammalt 30 meters siknät fullt med hål i."

Bilden;

Click image for larger version

Name:	plattisarsutareabbar.jpg
Views:	1
Size:	649,4 KB
ID:	1822199

En sutare, en abborre och en hel drös plattfiskar. Några frågor;

1. Vilken/vilka arter av plattfisk rör det sig om? Kompisen och en annan som kommenterat bilden säger rödspätta med anledning av röda prickar på buken. Jag gissade spontant på sandskädda och/eller lerskädda på grund av avsaknaden av röda prickar på "brunsidan".

2. Är det allmänt känt att det finns plattfisk så långt norrut i östersjön? Jag var tills nyligt helt övertygad om att plattfiskar var en västkustgrej.

3. Drar han mig vid näsan? Han har pysslat med hyss tidigare och det är ju visserligen lite långsökt men inte helt otänkbart att han köpt plattisarna på affärn och gjort ett litet fotomontage just for the hell of it.

Edit; nyss kom det fram att det tydligen var utanför Nynäshamn och hör väl därmed icket hemma i Gävleborgstrakterna. Försöker flytta till Region Stockholm.
    Senast ändrad av Usling; 2013-09-18, 17:01. Anledning: Ny information
    All you need is Lubb.

det är skrubbskädda är allmän upp till stockholms skärgård, men finns om än glest minst till umeå trakten
    det finns piggvar upp till stockholms södra skärgård inte så vanlig eller stor dock.
    jag var själv ute och dök i nynäs trakten i helgen och det var rätt tätt med skrubba på grunt vatten och åt blå musslor 1-3m

Kommentera

Du ska veta att plattfisk kan gå långt i sötvatten, lovar har fått sådana små vid laxfiske långt upp i norsk älv.
      Piggvar har väl iaf varit rätt allmän och hyfsat stor i stockholms skärgård iaf förr, kan väl vara annorlunda idag.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag fick en plattfisk en gång under strömmingsfisket i Hudiksvall för många år sen. Dom brevid mig sa det var en god fisk. Minns dock inte hur den såg ut då jag då tyckte den var så skum att jag gav bort den.
        Fick även en torsk samma år. Dock väldigt liten.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
        2 286 svar
        385 885 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Nextline  
        Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
        9 svar
        448 visningar
        0 gillar