Gummirapporter från Stockholm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummirapporter från Stockholm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 1,7 kg är en ruggigt fin fisk och jag har absolut inget emot att fånga en sådan men jag tycker inte 3 över kg på 42 fiskare är särskilt imponerande med tanke att alla jaga stor fisk. De finns där men det är långt ifrån lätt vatten. Själv har jag andra vatten där man nästan kan räkna med någon över 1,2 per tur. Själv har jag ingen i den storleken i mälaren trots att jag säkert kört minst ett pass i veckan det senaste halvåret och mestadels efter borre. Dessutom fiskade jag en hel del i dessa vatten för många år sen också då jag då hade båtplats i slussen.

Att det inte skulle komma upp stor fisk på tävling är lite märkligt tänkt. Blir ruggigt många fisketimmar på kort tid. Ta värtan cup till exempel, där kommer det ofta upp fisk över tio kilo men alla som fiskar i värtan nu för tiden vet att det inte är lätt att få en tia där, inte ens en gädda överhuvudtaget om man ska vara ärlig

Kan inte uttala mig om Muskö då jag inte fiskat abborre där omkring men vet ställen inte allt för långt bort som håller stor borre. Men du är välkommen att göra mig sällskap i mälaren och drömma om den stora

Kommentera

• Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
      1,7 kg är en ruggigt fin fisk och jag har absolut inget emot att fånga en sådan men jag tycker inte 3 över kg på 42 fiskare är särskilt imponerande med tanke att alla jaga stor fisk. De finns där men det är långt ifrån lätt vatten. Själv har jag andra vatten där man nästan kan räkna med någon över 1,2 per tur. Själv har jag ingen i den storleken i mälaren trots att jag säkert kört minst ett pass i veckan det senaste halvåret och mestadels efter borre. Dessutom fiskade jag en hel del i dessa vatten för många år sen också då jag då hade båtplats i slussen.

Att det inte skulle komma upp stor fisk på tävling är lite märkligt tänkt. Blir ruggigt många fisketimmar på kort tid. Ta värtan cup till exempel, där kommer det ofta upp fisk över tio kilo men alla som fiskar i värtan nu för tiden vet att det inte är lätt att få en tia där, inte ens en gädda överhuvudtaget om man ska vara ärlig

Kan inte uttala mig om Muskö då jag inte fiskat abborre där omkring men vet ställen inte allt för långt bort som håller stor borre. Men du är välkommen att göra mig sällskap i mälaren och drömma om den stora
      Tjääna
      Kan väl bara konstatera att du verkar ha bra borrevatten som du fiskar på. Kan väl också konstatera att vi har lite olika åsikter om saken så att säga.
      Som sagt en satsning på Mälaren nästa år kommer det att bli. Eftersom jag arbetar på Sötvattenlab I Drottningholm så har jag betydligt mer möjligheter och tid att komma ut och köra "efterjobbetturer" (det tar ju sin tid att åka till Muskö).
      Och vem vet, det kanske blir några pass ihop, det hade varit roligt.
      På dom igen
      Bb
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Möjlighet att komma ut på korta pass är underskattat. Mycket därför jag skaffat båtplats i Mälaren. Bor nästan mittemot sötvattenslabb. Kör hårt så får vi försöka komma ut på något pass tillsammans

Kommentera

• logistiskt sätt förstår jag din flytt av båt. kunna komma ut oftare är ju en riktig bra. Om du vill fiska på Muskö så planerar jag ändå att slänga en båt där till nästa år. Så du kan både äta kakan och äta den

Kommentera

• Vill dessutom tillägga att jag inte har haft möjlighet att fiska med dig än beja då logistiken har varit lite bakvänd då jag bor i närheten av Muskö och således hade fått flänga runt en hel del för att kunna hämta upp dig och sen lämna av dig efter avslutat pass, så jag tycker det låter kanon om du flyttar så jag har upphämtning samt avlämning på väg till/från fiskeplatsen så att säga

Sen ska man ju hitta tid till att fiska också eller vad säger du Nuzebel :P

Kommentera

• Hej nu är det dax att sätta igång tråden igen!

Click image for larger version

Name:	DSC_0321.jpg
Views:	2
Size:	1,04 MB
ID:	1777177

Nu har årets första båtturer blivit av lördagen den 21/2 var det båtpremiär körde havsöring i norra skärgården utan framgång som vanligt.. Så jag tänkte när det är isfritt på några ramper och bra ställen så kan man ju äntligen börja fiska riktig finfisk som gädda och abborre

Tisdagen 24/2 Börja med att traila och fixa med båten kom inte igång för runt 14 tiden. Åkte till ett ställe som jag tyckte borde hålla fisk nu när det är så kallt (1,6grader i vattnet). På första kastet efter tre vevtag smällde det till i spöt och en fet gädda runt 4 kg kom upp. Sedan fortsatte det ganska bra, fisken stod väldigt koncentrerat på vissa platser, nära botten. Totalt blev det 12st gäddor mellan 2-4kg och lika många tappade, efterföljare mm. Betet som var överlägset bäst var en storm seeker shad.

Onsdag 25/2 Kom ut runt 13 tiden med båten, strålande sol och molnfritt ca 4grader i luften. Fisket började ganska segt men kom i gång efter någon timme när jag hittat en plats på ca 4-5 meter som var packad med gädda. Totalt 17 st gäddor mellan 2-5kg kom det upp i båten och minst 30-40 hugg, efterföljare mm. De högg väldigt försiktigt många gånger. Betena för dagen var en gäddfärgad mcrubber jr, storm seeker shad och några på salmo slider 10cm

Torsdag 26/2 Den här gången hade jag Micke med mig i båten, jag hade sparat flera fina ställen som jag nästan är säker skulle innehålla bra med fisk... Men när vi kommer fram runt 10 tiden så har hela viken vi fiskar i frusit!! Så det var vara att sjösätta och köra isbrytning, vi håller på och bryter en timme innan vi överhuvudtaget kan få i dragen på något ställe. Det går verkligen inte att fiska på de flesta platser, så vi testa lite abborre, det kom snabbt upp 5st fina borrar mellan 500-800g sedan tvärdog det. Köldknäppen hade gjort fiskarna helt inaktiva så det kändes lönlöst så vi åkte hem.
              Totalt kom det upp 5st gäddor mellan 2-3kg på mcrubber och 5 fina abborrar colafärgad relax jigg 2,5tum.

/ Matte
              Senast ändrad av Matte77; 2015-03-01, 20:16.

Kommentera

• Tjena!

Onsdagen, 4/3 I dag blev det en kortare tur efter ha trailat 10mil så kom jag i vattnet runt kl 14. Molnigt, västliga vindar och ca 2,1grader i vattnet. Ganska segt fiske lite strö hugg här och där. Senare när solen kom fram och det blev helt vindstilla tvär dog det, men det var ganska skönt i solen
                I skymningen blev det fart på gäddorna igen och till slut lyckades jag lura upp 6st gäddor i båten topp runt 3-4kg hade också flera tappade och efterföljare. Fick på en bättre fisk, det tog bara tvärstopp tunga gungningar och så bet den av tafsen.... aldrig mer fluorocarbon till gäddfisket, surt när man nästan alltid annars kör med titanium tafs.
                Bäst i betsväg var en SZ Mcrubber jr i gäddfärg.

Click image for larger version

Name:	1167.jpg
Views:	1
Size:	712,1 KB
ID:	1777208
                Slukad!

/ Matte
                Senast ändrad av Matte77; 2015-03-04, 22:45.

Kommentera

• Tjääna
                  Torsdag kväll och tvåmetersklubben konfererar. Var ska vi fiska,vad ska vi fiska. Öring, gädda, ska vi sätta i båten eller? Jag vet! Vi kör ett gäddfiske och fiskar från land.
                  Sagt och gjort idag blev det landfiske efter gädda.
                  Mulet, vind från s/v. Avtagande och vridande till väst under dagen.

Jag började med en 6" relax, hade hugg i första kastet och fick en i andra. Sen tappade jag tre på raken och hade följare och hugg. Tänkte att idag blir det "gäddrally". Sen kommer Jocke och ställer sig bredvid och drar en direkt. Efter fyra landade dör det ut. Sen byter vi plats och testar lite små jerkar. Vi hittar en bra fläck och det hugger och nappar oavbrutet, gädda på gädda landas.

Vinden börjar att avta och gäddorna blir trögare och trögare ju mer vinden lägger sig.......
                  När det högg som bäst så satt betena långt in/ner i käften men ju mer vinden dog ju längre ut i munnen satt krokarna, till slut dog det ut helt.
                  Vi hann med en 20-25 gäddor innan det dog.

Måste säga att dagen var lyckad och att vi hade väldigt roligt trots att det inte blev någon större.
                  Visst de flesta högg faktiskt på jerk och inte gummi.
                  Hoppas ni har överseende med det.
                  Vi hade sällskap av gurchan med kompis, de sadlade rätt snabbt om till öringfiske.
                  På dom igen
                  "Tvåmetersklubben"
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Tjena, nu har det fiskats igen, dax för några rapporter.

Tordagen 5/3 Åkte ut med Roger, kom ut runt kl 13. Kallt men soligt, Fullt med is igen, det var bara att köra isbrytning med båten... Väldigt segt fiske pga köldknäppen tror jag. Testade att fiska av ett stort grund område som jag nästan alltid brukar hoppa över av någon anledning... det har ett djup mellan 0,5-2 meter och mycket tång, fiska med shallow riggade gummibeten några decimeter under ytan, det resulterade i 2 st gäddor runt 2kg. Men jag tror att stället har potential vid rätt förhållanden.

Lördagen 7/3 Var det en heldags fiske med grävlingen, vi kom i runt 9 tiden. Molnigt, Sv vind 15-20 m/s, ca 2,3 grader i vattnet Fisket var segt, vi börja fiska läsidor men det gav inget, så vi begav oss ut till en vik där blåsten låg direkt på, där var fisket bättre men det var jäkligt svår fiskat då båten drev iväg hela tiden trotts elmotor ankring och dragg.... Efter mycket slit kom det totalt upp 13st gäddor, den största vägde 5kg och nöp på en stor mc rubber. Betena som fungera bäst var
                    G Tail (Grävlingen egentillverkade beten) och mc rubber jr.

Söndagen 8/3 Fiska med Micke en kortare tur, Börja fiska runt kl 10. Strålande sol, sv vind runt 10-12 m/s. När vi kom ut såg vi att det redan var ett par båtar ute, så i stället för att trängas så bestämde vi oss för att leta och testa nya platser. Vi testa en stor havsvik där vinden låg rakt på, med härligt kristallklart vatten. Där drog vi snabbt 9 st välgödda vackra gäddor mellan 3-4kg. Sedan testa vi ett par platser till som gav några strö gäddor. Totalt kom det upp 12 st och betet som var överlägset bäst var en SZ mc mio i färgen tånglaken, den tog 10 av 12 gäddor.

/Matte
                    Senast ändrad av Matte77; 2015-03-08, 22:24.

Kommentera

• Hej,

Söndagen 15/3 Efter vi ställt in en planerad tur på Mälaren pga av den kalla natten och risk för is i vikarna.. I stället så åkte jag runt lunchtid ut till "gris sjön" för att kolla hur isläget var. Äntligen var isen nästan borta, 10 grader och strålande sol, så det var bara att ringa till polaren och slänga i hans gamla plast jolle i sjön.
                      Vi började på en plats där vi har haft otroligt bra fiske under sen hösten, men där var vattnet väldigt kallt och grumligt. Vi nötte på och några små gurkor kom upp här och där men det var överlag mycket trögt. När det började skymma så testa vi en spretig vass med lite djup utanför och i första kastet fick jag ett karate hugg på en mc rubber jr, fisken bara gick och gick, drilla den i ca 1 minut sedan klev den av.... fick aldrig se den men den var STOR!! Några minuter senare var det Dan s tur han fick på en tung fisk som också klev av.... Fortsatte och nötte ett tag till i samma område och Dan satte på en 6 tums vit jigg och lyckades kroka en fin gädda på ca 6 kg. Totalt kom det upp 7st gäddor var av 6st riktiga snipor runt kilot som alla tog på små salmo sliders.

/ Matte
                      Senast ändrad av Matte77; 2015-03-16, 20:41.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 831 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      440 visningar
                      0 gillar