Gummirapporter från Stockholm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummirapporter från Stockholm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tjääna
    Det vart en tur idag även fast det såg "mörkt" ut ett tag.
    Fisket gick bra, vädret alldeles utmärkt för abborrfiske. 12+ i vattnet svag sv och sol. Fiskade återigen kanter och vikar ut mot "Horsan". Vikarna bäst, allt stod på runt 6-7m djup. På eftermiddagen så drog det igång med ytjakter, vilket var superkul. En hel del runt 7 hg sög på i "stänken". Högg gjorde det på det mesta i jiggväg. Några gäddor blev det också. Avslutade hemma med abborrfil'e till middag, väldigt gott om du frågar mig.
    På dom igen
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Gummirapporter från Stockholm.

Förra söndagen blev det ett femtiotal borrar på relaxjiggarna, med en fisk strax över kilot som topp. Allt taget i hemmavattnet på vindö. 3,5" brunt/Coca-Cola dominerade.

Idag är det dags igen. Hoppas på givande fiske och ett par på kilot.
      Senast ändrad av Tapedeck; 2014-10-12, 16:13.

Kommentera

• Nyss hemkommen från ett dåligt fiskepass som var tänkt att vara riktat för abborre. Kunde inte hitta fisken idag.
        Sökte under stora områden, kanter, branter osv. Från 3-12 meters djup. Såg väldigt mycket små-eko'n, dock ej abborre verkar det som. Har inte riktigt lärt mig det där med att tyda ekon ännu.
        Vädret var mulet idag, småregnat hela dagen. Strålande väder igår, så kanske är en av orsakerna.
        Men är för rookie för att kunna dra sådana slutsater

Bifogar en bild med ett eko som jag såg ett flertal gånger under dagen. Som sagt har jag inte riktigt koll på vad jag ser ännu, men någon här kanske vet?
        Click image for larger version

Name:	bild-2.JPG
Views:	1
Size:	38,1 KB
ID:	1775614

Kommentera

• Tjääna
          Nu är två dagars abborrjiggning till ända. Har kollat väder och lufttrycksprognoser hela veckan som gått. Såg att fredagen skulle bli bra och lördagen ännu bättre.

Fredagen kom vi ut och började fisket vid 11 tiden, vind från nord ost. Hittade fisken rätt snabbt. Sen fick vi leta och gjorde ett antal ankringar innan vi hittade rätt igen. Fiskade till skymning.

Lördag, lufttrycket som högst (1025) och vind från syd, vad kunde gå fel? Ingenting! Vi kom ut tidigare och drog igång vid 9 tiden. Hittade fisken snabbt och såg att det var en hel del ytjakter, fick mycket smått i början. Såg dock att lite längre bort verkade det vara större fisk som jagade, flyttade oss dit och mycket riktigt. Vi drog fisk hela dagen fram till 16 tiden då vi åkte hemåt.

De mesta i färgväg funkade bra, kanske gick mörka lite bättre, annars var det Relax 2" och 2,5" som gick bäst.

Fredagen var fisket bra
          Lördagen var grym, bästa turen någonsin sen jag blev med båt.

Skall man klaga på något så får det bli att det var rätt mycket småfisk båda dagarna, men visst blev det många fina också.
          Gäddorna högg som vanligt även fast fisket var helt inriktat på abborre.

På dom igen
          Bb

Kommentera

• Tjääna
            Nu ligger båten upptagen på land. Jigg och abborrfisket är över för detta år.
            Idag var alltså sista turen. Vi hittade fisk direkt och drog några snabba. Sen åkte vi ut på fjärden för att söka med lodet på de "säkra" platserna, vi letade och letade och fann ingenting, hmm de står nog tätt mot botten så vi ser dem nog inte på lodet sade jag. Vi testade lite på måfå men icke.

Nä nu åker vi tillbaka där vi började. Direkt blev det några till. konstaterade att fisken stod lite grundare (3-4m) än vanligt (6-7m). Såg att det var mängder med små spiggar i vattnet, såg också att borrarna va fulla med dessa. Började då att fiska/leta grundare och på ställen där det var myyycket spigg.
            Helt plötsligt ser jag fyra-fem borrar intill båten som simmar runt och frossar i spigg. Det var inga stänkvak och galna jakter utan lugnt och sansat. Tyvärr var det väldigt svårt att få dem att ta på våra jiggar, men vi gav oss inte utan nötte på och böt jiggar ofta. På det viset fick vi en och annan att bita i gummit. Det var inte mycket till vind så vi såg en hel del "lugna" jakter både här och där.

Det vi såg var att nästan all fisk jagade spiggen nära stränder i branterna och utanför vassarna men inte på djupare vatten än 4 m. Dagen blev till slut rätt lyckad eftersom vi lyckades "knäcka" koden. Nästan alla fiskar vägde mellan 4-6 hg vilket är den bästa medelvikt vi haft denna höst. En hel del gäddor blev det också i det 5 gradiga vattnet.
            Annars har hösten varit givande med ett antal lyckade turer och mycket abborre.

Har funderat en hel del på att flytta båten nästa säsong. Har kört tre höstar runt Muskö och ännu inte fått någon över kilot.
            Har tänkt mig att fiska på Mälaren kring Stockholm och ha båten liggande på kneget på Lovön. En av anledningarna till att välja Mälaren och att fiska runt stan är att i dessa vatten finns det grov abborre. Ett exempel är ju när vi var med och fiskade 08 borren för några veckor sedan, då kom det upp 3 över kilot 1,7 1,5 1,2. Sen hör man ju att varje år kommer det upp ett antal storborrar i dessa vatten. Så det känns som att det är värt att satsa på.

Nu glömmer vi borren för ett tag och tänker öring och silver i stället.
            På dom igen
            Bb

Kommentera

• Fyra abborre turer på Mälaren senaste tiden, söndag förra veckan Björken, 2 man 4 timmar 70 A största 6,2hg temp 9gr, i tisdags, ensam 25 A på Görväln, största 7,4 hg, i fredags ensam på Görväln, största strax över 1 kg, idag Björken 3 man ungefär 100 A, många över 5hg och en över 1kg, temp 7,9gr. Fisk djupet har varit 10-14m. Abborre fisket blir nu bara bättre och bättre fram till isläggningen. Vi använder uteslutande färgade fotbolls huvuden i 21g vikt, shadar i storlek 3,5" har varit bäst, färg blålila, gröna/gula och svart med lite guld. Nya ledade fotbolls huvuden fungerade mycket bra, ger extra belly flash, vickar sida till sida. Tisdag nästa gång och som BB skriver, på dom igen.

Kommentera

• Tre över kg är inte så många om man tänker på att det var 42 deltagare som fiskade intensivt. Visst finns det stor abborre men det finns det närmast överallt. Har själv fiskat intensivt i de vattnen detta år då jag fått båtplats nedanför bostaden och kan inte stoltsera med något speciellt spännande. Har haft betydligt bättre fiske både antalsmässigt och storleksmässigt i skärgården.

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                Har funderat en hel del på att flytta båten nästa säsong. Har kört tre höstar runt Muskö och ännu inte fått någon över kilot.
                Har tänkt mig att fiska på Mälaren kring Stockholm och ha båten liggande på kneget på Lovön. En av anledningarna till att välja Mälaren och att fiska runt stan är att i dessa vatten finns det grov abborre. Ett exempel är ju när vi var med och fiskade 08 borren för några veckor sedan, då kom det upp 3 över kilot 1,7 1,5 1,2. Sen hör man ju att varje år kommer det upp ett antal storborrar i dessa vatten. Så det känns som att det är värt att satsa på.
                Bb

Kommentera

• Då var årets sista pass efter borre över.. Det var helt sjuka mängder abborre som jagade spigg och strömming vid ytan, små 2" jiggar fungerade väl kanske bäst, men allting verkade fungera, vi tog på popper, fluga, en bit plastpåse, wobbler och framförallt jigg då såklart! Över 300st lyckades vi peta upp.
                  Min fiskevän fiskade en stund med en fluga som upphängare, och det gav utdelning direkt i form av en lekfärgad vild havsöring på 51cm.. Kul! och bra start på nästa fas av fiskeåret!
                  Det var allt, ha det gött!

Kommentera

• Ja Bejan, M'laren har gett bra med kilos på pimpel. Min största för några år sen gav 1590 gram. Eika fich en året efter på 1610 gram som störst. I år när isem kom var det inte ett liv knappt på samma ställe. Inget bra när isen lägger sig sent.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• Tjääna
                      Tre säsonger runt muskö och fortfarande ingen over kilot. Däremot fler än 1000 abborrar med mängder av fisk upp till 8 hg. Visst bra medelvikt och mycket fisk , men det är dags för en förändring för min del.
                      Niklar, tre stycken over kilot med en på 1,7 kg som störst, fördelat på 42 fiskande är visst grymt bra. Kom igen, jag menar 1,7 kg på tävling. Det händer inte om du frågar mig. Men det hände och det säger en hel del om fisket i dessa vatten. Chansen på en 1+ är inte stor, men större än på de vatten jag fiskat på de senaste tre åren. Visst det kommer inte att bli lätt, men väl värt ett försök.
                      Jag hoppas och tror att min erfarenhet och mina kunskaper i abborrfiske kommer att löna sig och ge utdelning i form av 1+ fiskar.
                      På dom igen
                      Bb

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 764 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      429 visningar
                      0 gillar