Gummirapporter från Stockholm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummirapporter från Stockholm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Borrarna i södra skärgården var på hugget i söndags efter åskskurarna.
    Blev en hel del skapliga på relax 2,5 grönglitter med svart rygg,
    inga monster direkt men kul ändå. Väldigt aktiva, plaskade för fullt nån timme.
    Nästa tur åker flugspöt med

Kommentera

• Tjääna
      Tänkte väl bara avlägga en rapport, inte för en tur utan för sommaren som varit hittills. Har fiskat en del med levande under maj och juni vilket har gått ganska bra och även varit en sväng te Norge och prövat lyckan, därför inga "gummirapporter".

Naturligtvis har det blivit en del gummi också. Kan väl säga att fisket varit si och så. Har gummifiskat 4 gånger under juni månad med skralt resultat, visst har vi fått en del, men inte alls lika bra som förra året. Under juli månad har jag varit ute 2 gummiturer med skrala resultat, samma där visst har det kommit upp en och annan.

En sak som jag märkt är att gäddorna inte står på samma platser som de brukar stå på den här årstiden. Platser som normalt brukar ge bra levererar i princip ingenting.

Man börjar ju att fundera på vad som händer och sker.
      Kanske var det kallare än vanligt i juni, det blåste mycket nord. Testade att fiska på "nya" platser som låg i vind men icke.
      Slutet på juli har ju varit kanonvarm (+22+24 i vattnet) vilket gjort att vi testat lite djupare. Inte mycket till vindar heller.
      Har fiskat eftermiddagar men tyvärr inte det sista 2 timmarna innan solen gått ner och det därför jag inte haft tid. Säkert har man missat mycket fisk just därför.

Sen tänker man ju att fisken visst står där de brukar men helt enkelt inte velat vara med på leken. Tankarna mal, vem vet vem vet.

Nu väntar jag ut värmeböljan och satsar på eftermiddags och kvällsfisket så får vi se.
      Kan väl tillägga att förutom gummi så har vi testat allt som kan tänkas

På dom igen
      Bb
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Idag runt 17.00-18.30 jiggade jag och en polare vid en grynna.

Fick 3 gösar, 13 abborrar och 2 gäddor.
        Höll till i Mälaren nära Kungsängen/Stäket. Bästa jiggen var en noname jigg från aliexpress, kopia av relax med sliver/vit mage och blå/svart med glitter på ryggen i 2,5" storlek.

Kommentera

• Ursprungligen postat av cazorp Visa inlägg
          Någon som är vass på att fiska gädda pelagiskt och är sugen på att sticka ut och leta gädda vid tillfälle?

Jag står gärna för båt, soppa, ekolod, elmotor, eminent sällskap under förutsättning att du står för koll på vart man ska söka de dära gröna sakerna på djupet och hur man får dem att kliva på kroken?
          Jag kan hjälpa dig Alltid kul att träffa och fiska med nytt folk! Har en pelagisk gädda på 8,14kg + en 8+ till och några 7:or och 6:or så lite kan jag, alla tagna på Söderjiggen och Azkikr, relax 9tum vid 10-12 meters fiskedjup.

Skicka PM så hörs vi av.

Ska förövrigt lägga en rapport, uselt fiske hela juli månad, dock släppte det lite idag med en finare gädda modell 5+ iaf dock ej gummi utan på viblure vid abborr fisket haha

Testade allt i gummiväg men inget som leverera något jättestort direkt..
          Senast ändrad av JiggSimon; 2014-07-29, 22:58.

Kommentera

• Dagens tur med båten runt Ljusterö bjöd på 3 borrar o en gädda...24,5 grader i vattnet där fisken togs...3 tums Relax i Blå/Vit och Vit/Transparant laminat gav fångsterna...

Knappast rätt plats o rätt tid men en nice tur iaf

/S

Kommentera

• Ett tag sen jag skrev nåt men har tagit det lite lugnare med fisket när det blev semester och varmare väder. Sommarfisket är inte helt min grej även om det är trevligt att stå i shorts och fiska.

Har varit några turer ute och det har varit riktigt segt. Där jag fiskar är det rätt så djupa vatten och brukar inte bli lika varmt som andra delar. Men även hos oss har det varit över 25 grader i ytvattnet och ännu svårare för mig att motivera fisket.

Istället har jag bytt helt och valt de områden som blir ännu djupare. Mycket för att jag hittat betesfisk mm längre ut i fjärdarna och på platser man normalt inte hade valt. Som en förklaring så är vissa områden att man kan stå mindre än en kastlängd från vassen och ha 10 meters djup under båten.

När det är helt nya områden att testa så gillar jag helst att driva omkring med vinden ihop med drivankare eller ihop med elmotorn. Jag väljer fortfarande helst områden där vinden ligger på och där det går från ännu djupare till grundare. Som exempel tex från 20 meter till ca 6 meter.

Har enbart nästan enbart kört med gummibeten i olika storlekar och med rejäl blyskalle. I och med att jag oftast driver mot betet så vill jag få ner det snabbt och kunna veva i lite högre hastighet. Tex med en 20 gr jiggskalle och sen på med 10-20 gr extra som päronbly som sätts fast i beteslåset.

Ibland kan det kännas hopplöst när man står ute i ingenstans och kastar men när huggen kommer så är det mer adrenalin i det. Känns ibland overkligt att fisken finns där. Det krävs nästan en plotter och ekolod för att fiska på det sätt så man har lite mer kolla på vad som finns under och även var och hur man har drivit med båten.

Senaste passet har jag också testfiskat ett nytt bete från Eastfield Lures som är en shad på 7". Nåt jag varit intresserad av för att få ett mindre bete som kompletterar övrigt. Ett bete som också är riktigt kul på en haspelutrustning.

Största fisken blev en vacker pelagisk ljus gädda på 9.4kg och 110cm. Med rejält huvud och bra bredd så var den tom i magen och då saknades den sista vikten.

Senast ändrad av Vert; 2014-08-03, 09:58.

Kommentera

• Var ute idag igen runt Häringe, Landfjärden , och lite där omkring. Så jävla segt. Såg abborren jaga, kastade på jakten. Inte ett hugg. Gjorde så flera gånger med olika beten. Ytan, botten inget hände. Jo förresten en pytte borre högg. Gädda det går nästan alltid att få. Polaren fiskar bara med mask och klipper bra med matfisk. Sadla om för mask eller löja. Nej tack. Fast skönt att vara ute på böljan den blå. I morgon blir det Dreviken. Kanske bättre resultat.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• Senaste tidens varma väder har gett trögt fiske, några ströborrar och småsnipor har varit allt som man fått upp.....inte kul, inte kul....

Men, men kanske något som de senaste dygnens rejäla urladdningar i form av åskväder o skyfall kunde ändra på....spekulerade Beja o jag på när vi igår eftermiddag stack iväg för em/kvällstur...

Med prio ett på borre stack vi ut med båten....siktade snart en hel del ytlig aktivitet och förflyttade oss raskt till området......och se!!......eller ÄNTLIGEN!!!, som Fylking skulle sagt, verkade det som tappen gått ur tunnan...detta trots att vattentempen fortfarande låg på 24 grader plus ...

Abborrar som jagade i stort sett hela tiden....huggen smattrade konstant när borrarna kastade sig över våra jiggar.......glada som små barn på julafton stod två tvåmetersmän med smil upp till öronen och drog borre på borre...

Jag inledde fisket med en 3" Relax Super Rybka i vit/transparant med svart glitter och eftersom den levererade direkt så tog det tid innan det blev aktuellt med byte av bete..

Beja testade lite fler jiggvarianter men ringade snabbt in att det som tycktes funka bäst för dagen var en 2,5 " Relax Kopyto laminat som påminde om Super Rybkan i färgen

Stämde också väl överens med de 5-6 cm strömmingar som borrarna kalasade på denna kväll..

Efter 76 landade borrar o två bonussnipor var det två nöjda herrar som vid halvtio-tiden gled hemåt i sensommarkvällen....

/S

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    Senaste tidens varma väder har gett trögt fiske, några ströborrar och småsnipor har varit allt som man fått upp.....inte kul, inte kul....

Men, men kanske något som de senaste dygnens rejäla urladdningar i form av åskväder o skyfall kunde ändra på....spekulerade Beja o jag på när vi igår eftermiddag stack iväg för em/kvällstur...

Med prio ett på borre stack vi ut med båten....siktade snart en hel del ytlig aktivitet och förflyttade oss raskt till området......och se!!......eller ÄNTLIGEN!!!, som Fylking skulle sagt, verkade det som tappen gått ur tunnan...detta trots att vattentempen fortfarande låg på 24 grader plus ...

Abborrar som jagade i stort sett hela tiden....huggen smattrade konstant när borrarna kastade sig över våra jiggar.......glada som små barn på julafton stod två tvåmetersmän med smil upp till öronen och drog borre på borre...

Jag inledde fisket med en 3" Relax Super Rybka i vit/transparant med svart glitter och eftersom den levererade direkt så tog det tid innan det blev aktuellt med byte av bete..

Beja testade lite fler jiggvarianter men ringade snabbt in att det som tycktes funka bäst för dagen var en 2,5 " Relax Kopyto laminat som påminde om Super Rybkan i färgen

Stämde också väl överens med de 5-6 cm strömmingar som borrarna kalasade på denna kväll..

Efter 76 landade borrar o två bonussnipor var det två nöjda herrar som vid halvtio-tiden gled hemåt i sensommarkvällen....

/S
                    Härlig läsning. Har själv inte hunnit fiska gummi alls i sommar tyvärr men jag siktar på en tur på lördag! Kom precis hem från en 10 dagars vandring/flugfiske i Jämtlandsfjällen. Det var härligt det och man börjar undra om man verkligen bor i rätt del av landet..
                    Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1407481944596.jpg
Views:	1
Size:	77,2 KB
ID:	1775047

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                      Senaste tidens varma väder har gett trögt fiske, några ströborrar och småsnipor har varit allt som man fått upp.....inte kul, inte kul....

/S
                      Tjääna
                      Som Jocke-Ponken skriver så var det en rolig tur vi var ute på, eller rättare sagt en mindre tråkig tur. Ville väl bara tillägga att vi faktiskt testade lite olika småwobbler typ Rapala ripplin och och ngn "polarvarg" plus lite andra. Dessa gav några borrar och hugg de också,vilket va roligt.
                      Sen var vi ute på Horsfjärden och fann borrarna på ett stort grundflak. Med andra ord, tänk stort.
                      Ibland är det gött och leva eller mindre tråkigt i alla fall.
                      På dom igen
                      Bb

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      426 visningar
                      0 gillar