Tog återigen en seglats ner för att leta efter Muskös Muskies med två vänner igår. Anlände runt 13-snåret och inom 10 kast så hade en 3 kilosmadame klivit på polarens spö för en chartreuse Big Tail Grub. Vi fick upp fisk på alla typer av beten och grönt, blåvit och rött funkade bäst. Vi pillade upp fisk på jerks, tail, och gummi - allt funkade och huggen var stenhårda och firrarna urlekta och arga. Totalt upp 12 fiskar, varav största var min Madame på 84 cm som klev på en Jonnys Tail blåsilver. Vid 17 så bedömde vi att vi var tillräckligt blöta för att få komma hem till våra familjer utan att behöva skämmas. Blött men skoj!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gummirapporter från Stockholm.
Collapse
X
-
Lördagens premiär tur inledde inte året som jag hoppades. Spegelblank sjö 10grader i vattnet. Lite regn periodvis. Polaren lyckades dra upp en liten rackare. Annars var gäddorna borrarna och gösen långt ifrån båten eller jäkligt ointresserade. Säsong 2014 inledes således med bompass
Kommentera
-
På tal om fetborrar...
Dagens bravader på "kungliga råttholmen" resulterade i följande:
Gäddor upp: 19
Abborrar upp: 1
Inga storlekar på gäddorna att tala om, hade en riktig gris som var och synade jiggen precis under båten men avstod efter att ha nypt lite på paddeln bara :/
Fiskade mest med 6" och 4L" relax. Blå/vit samt blå/pearlvit med glitter funkade bäst.
Några tog på en 3" i färgen motoroil också.
Abborren däremot simmade efter min fiskekamrats 6" jigg varpå jag då tacklar om till UL och en 2,5" blå/vit/röd relaxjigg och får påslag på första kastet.
Upp kom mitt PB på abborre.
1,22kg ren glädje! första över ett kilo!
Förhoppningsvis blir det något mer pass under helgen
Kommentera
-
Hej,
Det börjar bli dax för en liten rapport, dock ej från sthlm men skit samma
3/5-10/5 bar det av en av de årliga fiskeresorna till Åland, nytt ställe för mig på Vårdö. Vädret var schizofrent under veckan snö, regn,hagel,strålande sol, iskallt, halv storm, vindstilla mm. Vi kom något tidigt så leken var inte riktigt avklarad ännu, fisket var trögt mot var det brukar vara på Åland... Men ett hundratal gäddor lyckades vi ändå lura upp på 6 gubbar, vi som fiskade med mycket gummi lite djupare nära botten hade betydligt högre medelvikt än de som fiskade ytligt med jerk mm. Topp runt var en gädda över 100cm ca 7-8 kg som tyvärr hoppade över relingen när vi la den på mätbrädan.... Jag har en båt med låga fribord Annars kom jag tvåa i vår gäddtävling med mina tre längsta gäddor på totalt 268cm. Betena som fungera överlägset bäst i gummi var storm wildeye seeker shad 15cm och en mindre gammal ful bulldawg från tidigt 2000 tal. I plast var det buster och salmo som levererade, dock mycket små gäddor. Annars var det en mycket trevlig vecka med mycket god mat, dryck och bastu... Tack gubbar!
/ MatteSenast ändrad av Matte77; 2014-05-15, 20:23.
Kommentera
-
Var ute en sväng idag runt Muskö med frugan medans lillgrabben var på dagis, vi hann fiska 11-14 med liten paus för lunch och han peta upp 8 gäddor med topp på 82 cm, så inget att skriva hem om precis (hon var ju dessutom med i båten för en gångs skull..)
Frun är ju inte lika bevandrad i fisket, men tycker det är jätteskoj, så jag fick skämmas lite när jag gjorde det berömda "demokastet" på hennes spö och självklart häktade på en snipa efter typ 0,25 vevtag (...)
Roligast idag var att frugan ialla fall fick upp en gädda helt på eget bevåg!Feces piscis!
Kommentera
-
Hann smita ut på en liten kvällstur igår. Dum som jag var glömde jag räkna men blev någonstans mellan 7-11 borrar. De va riiiikktigt försiktiga hugg de bjöd på. 1 gädda ville äta lite gummi också. Bäst gick 006 färgen. Var premiär för mitt nyköpta spö faan va skönt det var 7.4 30-75g rst tailchaser haspelspöet. Nu e det bara se fram emot helgen och nästa tur
Kommentera
-
var ute två timmar igår kväll och hade drygt 15 följen, de följde på allt men ville inte kliva på oavsett tempo, storlek på beten, typ av beten så gårdagens fisketur gav mest frustration :-s
Jag har varit dålig på rapportera senaste turerna, men senaste tre helgerna har jag hunnit med typ ett 2timmars pass per helg vilket bara har gett ett gäng mindre gäddor, de har inte varit riktigt i stöten, vilket till del kan förklaras av lite vind och väldigt klart vatten kring ingaröfjärden.
Men det är bara att fortsätta gnugga gummi i jakten på de stora madammerna ;-)
Kommentera
-
Nytt pass på muskö igår. Riktigt långkörarpass från 08:00 till 21:30, klent resultat trots många kast tyvärr.
Gäddor: 17
Braxen: 1
Fiskade mest med 6" och 4L" relax, blå/vitt fungerade bäst, även några skeddrag dyk upp från polarens arsenal men dom fungerade sämre och tog endast 2 av gäddorna.
Storleksmässigt så var det inga större madamer som bjöd in till dans utan det låg runt 1-1,5kg med någon topp på 3,5kg.
Denna lilla juvel fångades dock på bild
Braxen togs fint i ryggen med en 2,5" jigg på UL... blev en upplevelse kan jag säga...
Over and out!
Kommentera
-
Jag skulle bara åka in till Norrtälje och köpa mer soppa till båten men jag det råkade även plocka upp ett nygg "Gummi spö" ett 8'6" svartzoker och en Revo Toro NaCi rulle...
och då är det ju nästa lag på att ta en liten tur med båten trotts att det var klarblå himmel och väldigt lite vind...
På första kastet satt en lite 3,5kg gädda och innom 3h så hade 4st till landats med mitt nya spö Jag kan verkligen rekomendera denna rigg. Klart mycket roligare att fiska gummi med ett 8'6" spö än en vanlig 6' 150g jerk påk
Alla gäddor tog på ett stort Abborrfägad gummi
I dag blir det nog ett längre pass på havet... tbcSenast ändrad av Alex_ander; 2014-05-24, 10:27.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 764 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Nextline