Grattis! Själv tänker jag inte äns rapportera helgens fiske..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gummirapporter från Stockholm.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggIdag spräckte jag gösnollan...klippte en 1,5:a på 2,5 tums Relax i Prästfjärden på Värmdö...samma färg som funkade bäst i Ulvsundasjön..
/SKan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggTips på jiggar nu när tempen sjunker i vattnet? Kört med relaxjiggar i olika storlekar nu under sommaren men läste här att de rör sig lite fel för lägre temperaturer.
Jag kör med Relaxen året runt eftersom den funkar jämt. Kan berätta att förra året körde vi sista abborrturen den 5 dec (-4 och kräksnö). Relaxen levererade grymt bra då oxå. Det man kan tänka på är att sänka inspinningshastigheten och ändra på tekniken. Självklart finns det andra modeller som funkar, men eftersom jag inte använder så mycket annat än Relax så blir det svårt att rekommendera ngt.
Bb
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barabajare Visa inläggTjääna
Jag kör med Relaxen året runt eftersom den funkar jämt. Kan berätta att förra året körde vi sista abborrturen den 5 dec (-4 och kräksnö). Relaxen levererade grymt bra då oxå. Det man kan tänka på är att sänka inspinningshastigheten och ändra på tekniken. Självklart finns det andra modeller som funkar, men eftersom jag inte använder så mycket annat än Relax så blir det svårt att rekommendera ngt.
Bb
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggSilverbågen, alltså i maren vad jag förstår. Är det fortfarande gott om fin borre där. Hade båt där i många år. Var under den perioden det kryllade av fisk.
/S
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggMen det är just det, är invevningen saktare så påstår vissa att relaxen ej simmar tillräckligt bra.
Det va kul att höra. Själv har jag fått höra att den rör sig alldeles för mycket när det gäller kallt vatten och tröga abborrar. Personligen så tycker jag att den har en bra gång/rör sig mycket även när man vevar/jiggar sakta. Sen så påstår en del att trög abborre och kallt vatten = jigg med lite rörelse. Svårt att veta vad som gäller om man lyssnar allt för mycket på andra, speciellt när många har helt olika åsikter/erfarenheter om samma förhållanden. Det bästa man kan göra är väl att testa sig fram och försöka lära sig vad som är bra. Sen är det väl så att om man tror på det man gör och det funkar så blir det väl en "sanning".
På dom igen
Bb
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barabajare Visa inläggTjääna
Det va kul att höra. Själv har jag fått höra att den rör sig alldeles för mycket när det gäller kallt vatten och tröga abborrar. Personligen så tycker jag att den har en bra gång/rör sig mycket även när man vevar/jiggar sakta. Sen så påstår en del att trög abborre och kallt vatten = jigg med lite rörelse. Svårt att veta vad som gäller om man lyssnar allt för mycket på andra, speciellt när många har helt olika åsikter/erfarenheter om samma förhållanden. Det bästa man kan göra är väl att testa sig fram och försöka lära sig vad som är bra. Sen är det väl så att om man tror på det man gör och det funkar så blir det väl en "sanning".
På dom igen
Bb
Ah kanske jag som missförstått. Är icke en "jävel" på abborre eller nån annan sorts fisk utan får väldigt varierad fångst och åker på flera bom pass men senast jag fick bra utdelning var med en Fin-s liknande jig som inte alls rör sig som relaxen, små ryck o sen vevstop and so on tills det högg. Lyckades kanske med 5 abborrar mellan 300-550g och nån enstaka små borrar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggTjääna!
Ah kanske jag som missförstått. Är icke en "jävel" på abborre eller nån annan sorts fisk utan får väldigt varierad fångst och åker på flera bom pass men senast jag fick bra utdelning var med en Fin-s liknande jig som inte alls rör sig som relaxen, små ryck o sen vevstop and so on tills det högg. Lyckades kanske med 5 abborrar mellan 300-550g och nån enstaka små borrar.
Skulle vilja påstå att du har ett betydligt mer öppet sinne än vad jag har. Fortsätt att prova dig fram och testa olika tekniker, modeller och färger. Visst ska man lyssna på andras erfarenheter, men när det gäller beten och färgval så finns det hur många åsikter/sanningar som helst.
På dom igen
m v h
Bb
Kommentera
-
Det jag skrev om abborren vid kall vattentemp och hugg. Går inte att exakt generalisera. Även minus 4 grader och snöväder. Beror ju helt på vilket djup borren står på. Mängd abborre på platsen och bottenvärme. Går relaxen bra vid lätt inspinning. Då fungerar den bra. Finns ju Relax av sämre sort.
Ett bra exempel var en skärgårdsmar. På våren drog vi massor med abborre med Bass Pros egen shad. Förresten inte många grader i vattnet
Grejen var att det kryllade med abborre. Kunde lika väl använt sänkhåv. Däremot på hösten på samma plats med mindre abborre.
Fick vi ingenting. Men bytte vi till dessa Kalin med stjärt som påminner om en mask.. Fick vi ett grepp på fisket. Mest gäller i grunda vatten har jag upptäckt. Ältasjön är det tydligt. Sjön blir snabbt avkyld. Och väldigt trög fiskad. Klart att det kan skilja från vatten till vatten.
En del abborrar är ju svältfödda. Får dom en chans hugger dom ju bevisligen på stora jerk beten.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 793 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Nextline