Gummirapporter från Stockholm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummirapporter från Stockholm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tjääna
    Gummi gummi gummi, äntligen så blev det en tur. Jag och Tony kom ut ett par timmar te kvälla. 12 gäddor upp, inga stora men däremot så fångade jag den minsta gädda jag någonsin fått, typ 150gr. Ett gäng hugg och tappade vart det också. Bäst gick lite skrikiga färger som orange och fluogrön/flake. Tro på fan så fick jag en liten borre också, nu kan det bara bli bättre.
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Fasen, jag vill också ut och dänga gummi, har införskaffat dragons bandit PRO som jag vill testa, sen har jag ju DOAjigg också i 3" allihopa.
      Live long and skitfiske på er!

Kommentera

Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
        Tjääna
        Gummi gummi gummi, äntligen så blev det en tur. Jag och Tony kom ut ett par timmar te kvälla. 12 gäddor upp, inga stora men däremot så fångade jag den minsta gädda jag någonsin fått, typ 150gr. Ett gäng hugg och tappade vart det också. Bäst gick lite skrikiga färger som orange och fluogrön/flake. Tro på fan så fick jag en liten borre också, nu kan det bara bli bättre.
        Bb
        Gött å höra att du kom ut till slut....se nu till och bänd lite i helgen också...hälsa Montana

/S

Kommentera

Kör ni alla på botten eller hur fiskarn ni jiggarna? Tar gärna imot lite tips

Kommentera

Ursprungligen postat av kopyto Visa inlägg
            Kör ni alla på botten eller hur fiskarn ni jiggarna? Tar gärna imot lite tips
            Tjääna
            Så här års är det ju en hel del växtlighet om man tänker 4 meter och grundare, så för min del blir det att försöka hålla sig så nära botten som möjligt. Självklart så låter jag den studsa i botten om det funkar. Om fisken är riktigt på gång så kan dom stiga och ta högt upp i vattnet. Sen så fiskar jag gärna där vinden ligger på, det blir extra bra om det blåser typ 8-12m. Man blir förvånad hur grunt dom kan stå när man fiskar dom på såna blåsiga kanter

När fisken står grunt och på platser med mycket växtlighet (vilket dom ofta gör när det blåser) så vevar jag med olika hastigheter för att få variation på jiggen. Om man rycker i spöt för ofta så upplever jag att man får mer bottennapp eftersom jiggen dyker efter varje ryck, man får liksom ngn sekunds okontroll så att säga.

En annan bra grej är att när man fiskar med större jiggar så kan man använda jigghuvuden med stora krokar som inte väger så mycket. Man kan köra en 6 tummsjigg på en 10/0 som väger endast 10gr eller en 4 tummare på en 5/0 som väger 5gr, variationerna är många. Hursomhelst så är det ett mycket bra knep för att kunna fiska grunt och bland växtlighet utan att fastna allt för mycket och även kunna spinna hem grejorna i lagom takt. Sen så upplever jag att även fast man är inne i naten och röjer med jiggen så är det förvånansvärt ofta som jiggen är ren när man fiskat ut kastet.
            Hoppas det nåt matnyttigt
            m v h
            Bb

Kommentera

Det var väldigt bra och utförlig information! Det ska du ha ett stort tack för!! Vad kör du med för storlek på stingerkroken? Eller händer det att du kör 6tummare utan stinger ? /k

Kommentera

Ursprungligen postat av kopyto Visa inlägg
                Det var väldigt bra och utförlig information! Det ska du ha ett stort tack för!! Vad kör du med för storlek på stingerkroken? Eller händer det att du kör 6tummare utan stinger ? /k
                Tjääna
                Kul att du frågade. Jag kör en 4:a som stinger. Jag sätter fast kroken på en bit vajer sen så fäster jag ena öglan på vajern i beteslåset. På den andra öglan där kroken sitter så låter jag c:a 1,5 cm vajer vara kvar. Den stumpen trycker jag in i ryggen på jiggen så att kroken "ligger" på ryggen och dinglar. Brukar ta lite superlim där vajern är kapad för att den inte ska fransa upp sig när man trycker in den i ryggen på jiggen. Problemet är bara att stingern fastnar och river med sig massa grönsaker och även lossnar från ryggen, men om gäddorna är ordentligt i tagen så tar jag bort stingern. Annars så tycker jag att den lösningen funkar bra om det inte är för mycket växtlighet.
                Hoppas du förstår hur jag menar
                m v h
                Bb

Kommentera

Tjääna
                  Idag kom man ut på en tur.
                  Vi testade nya platser och fiskade ut mot Horsfjärden . Vi fick ihop 10 abborrar och 10 gäddor. Väldigt kul med borren eftersom vi inte haft någon direkt framgång hittills. Dom va väl inte speciellt stora utan ordinära 3hg. Vi testade en intressant grynna som gav en gädda på ca 6 kg, tyvärr så gick linan av precis när jag skulle ta upp och kroka loss. Lyckligtvis så satt jiggen i överkäken lite på sidan, tror att den kommer klara sig fint. Vi testade allt möjligt i färg och modellväg och fick på lite av varje.
                  Hur går det för er?
                  På dom igen
                  Bb

Kommentera

Var ute i söndags i stekande sol men hygglig vind. Resultat 13 gäddor dock inte alla på gummi, men däremot den största landades på gummi - cirka 5 kg precis vid vasskanten.

Kommentera

Var ut till albysjön igår i hopp om att kroka lite borre, men NEJ, en liten snipa och en efterföljare, som är lite oklart vad det var.
                      Live long and skitfiske på er!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar