Gummirapporter från Stockholm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummirapporter från Stockholm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hej, dax för lite rapporter igen!

Onsdagen 15/4 Vädret skulle vara mulet med sv vind ca 5-8ms övergående i regn. Ett av mina favorit väder för fiske.. Så jag kunde inte hålla mig från fisket så jag smet ut runt lunch till norra skärgården, där jag har haft bra fiske vid liknade förhållanden och årstid när det är ca 7grader i vattnet. Åkte direkt mot en hotspot, och började sakta och metodiskt fiska mig mot hotspoten en djuphåla på 3-4m i en stor grundare vass vik. Kom en gädda på första kastet, sedan händer det inte mycket för jag är väl framme vid spoten. Det kommer upp någon gädda runt 3kg, det är segt och några gäddor bara följer betet till båten... Tänkte om och satte på en vit relax 6a som fiskar lite snabbare och djupare... Pang en fin gädda på 5kg suger tag i jiggen i sjunket.. Och det fortsätter komma fina gäddor runt 3-4kg. Tappar en större fisk efter en kortare drill, skulle tippa att den vägde 6-7kg.

Skulle kunna stanna och plocka flera gäddor där men åkte vidare till ett annat bra ställe. Nu hade det börjat regna och det var segt och inte förrän jag kom in på grundare vatten hände det något... gäddorna ville inte hugga utan bara följde.. Testar att tokveva en mc rubber jr strax under ytan och i ett spinnstopp kom det ett karate hugg, en gädda flyger upp ur vattnet slår en halv volt i luften med mitt bete på tvären i munnen. Och en vacker fin gädda runt 5kg får syna båtkanten. Jag drar slutsatsen att snabbare fiske är melodin för dagen och hänger på en 10cm salmo slider. Och fina gäddor fortsätter att komma.

Sedan så får jag för mig att byta spö och rulle med en ny lina som jag nyss köpt.... första kastet så går linan av i fullt utkast, knyter om och samma sak händer igen... Ingen lina kvar på rullen! Sur som fan, sitter jag i regnet, tar jag fram ett annat spö med en calcutta och kastar... slinter med tummen... och får väldens professional overrun RIDÅ! Då bestämmer mig för att åka hem, innan allt strul var det en bra tur med fina fiskar totalt kom det upp 13st gäddor ingen under 3kg. Reklamera linan hos dogger och det var absolut inga problem, kanonservis som vanligt!

Click image for larger version

Name:	20150415_164344.jpg
Views:	1
Size:	322,8 KB
ID:	1777576
    Hade sällskap av 2 älgar som också fiska efter något!

Torsdagen 16/4 Åkte ut igen själv igen runt lunch. Vädret hade ändrats till Nv 6-11ms och växlande molnighet med sol. 7 grader vattnet. Fiska runt på massa olika platser och det kom lite strö gäddor här och där, man märkte att de inte var på hugget och det var inte jag heller trött och otaggad som man kan vara ibland, då fiskar man inte bra heller. Totalt kom det upp 11st gäddor mellan 2-4kg de tog på lite allt möjligt men relax jigg och storm seeker shad leverera nog mest.

Lördagen 18/4 Kompistävling igen, Fiska på mälaren med Grävlingen, vädret var soligt med Nv vindar och mot eftermiddagen så skulle det mulna på och blåsa upp. 5-6 grader i vattnet. Fisket börjar segt vi testar det mesta, väl när jag sätter på en skrikig liten buster så börjar det komma fisk inga mängder men när det står 5-0 till mig så får Grävlingen låna en liten buster så han också kan få fisk Gäddorna ville verkligen bara fart och skrammel denna dag och inget gummi. Totalt kommer det upp 12 gäddor 6 var på runt 1-3kg. Nästan alla på buster 2or. Gäddorna var slitna, smala och hade trasiga fenor. Så jag misstänker att de hade lekt? Någon som vet?

/Matte
    Senast ändrad av Matte77; 2015-04-19, 21:53.

Kommentera

• Tjena

Onsdagen 22/4 Blev en kortare tur efter jobbet i södra skärgården idag, Soligt och varmt väder. Mellan 7-9 grader i vattnet. När jag kom ut så såg jag att det redan låg en orange båt med två master som fiska Så istället för att trängas så jag åkte vidare ut på fjärden, fiskade runt grynnor och flader. Det fungera bra och 8 fina gäddor kom det upp på mc rubber jr tånglaken och storm seeker shad.

Name:	20150422_171528.jpg
Size:	823,7 KB
ID:	1777597
      Denna vackra fisk gav en rejäl kamp på mitt gamla suverän spö!

/ Matte

Kommentera

• Stiligt Matte 77, vad hade du för längd och vikt på den där 5+are? Grattis till bra fiske!
        Feces piscis!

Kommentera

• Tjääna
          Tvåmetrsklubben "redskapstestar" efter att båten sjösatts och gjorts klar för årets fiske i kungliga skärgården. Kan väl säga att redskapstestet gick bra. Nya spön, rullar, combon testades. Våra "nya" grejor fick en bra genomkörare eftersom fisken på sina ställen tog riktigt bra. Roligast var att Jocke fick inviga och fånga fisk på sitt flugkit (även fast det stundtals var livsfarligt att vistas i båten när flugan ven okontrollerat omkring).

Vi fick på många olika färger och storlekar men bäst gick som ofta blå/vit relax 4" long.
          En sak som märktes tydligt var att gäddorna nappade där vinden låg på. Vi testade några heta platser som låg i lä och där blev det inget.
          Sjösättningen i år blev sen av en mängd orsaker bla havsöringsfiske som har varit helt ok. Sen har det varit ryggoperation (en till väntar)

På dom igen
          Bb
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Tackar och bockar!

Mattias, jag vägde gäddan snabbt i håven den pendlade någonstans mellan 6,8 och 7,2 så vi säger att den vägde 7 den var 96cm lång och tog ganska direkt på en shallow riggad mcrubber jr tånglake som jag veva ganska snabbt för att inte fastna i massa skit. Den simma med ett tag och jag kände lite tyngd men trodde att det var en klassisk 3-4kgs.... sedan tog det tvärstopp trodde att fisken fastnat i skit på botten.. åkte dit med elmotorn för att försöka ta loss den... den stod bara och stånga nere vid botten.. sedan vakna den till liv Kör med ganska lätta grejer för det mesta! Det kom också fina gäddor på 5 och 4 kg. Men denna gädda var så brutalt snygg en riktig modellgädda

/ Matte
            Senast ändrad av Matte77; 2015-04-23, 17:19.

Kommentera

• Tja, dax för lite mer rapporter!

Fredagen 24/4 Åkte ut själv igen, nordliga vindar och sol. Drog raka vägen ut på fjärden förbi alla hotspots för att leta stor gäddan.. Fiska där det var mycket tång grynnor och stenigare kanter med stora djup utanför, det fungera ganska bra ibörjan och 11st feta gäddor runt 3-4,5kg kom det upp på mcrubber jr och storm seeker shad. Senare fram emot eftermiddagen avtog fisket när solen gick i moln och det blåste hårdare så dog fisket... det brukar ju vara tvärtom.

Name:	20150424_142659.jpg
Size:	994,3 KB
ID:	1777621
              Kort, arg och tjock!

Söndag 26/4 Fiska grissjön med Micke, sol och sydliga vindar. En härlig dag och storgäddkänslan fanns där i början, då sjön har fått vila länge och vindarna blåste rätt. Men testa gamla områden som leverera ett par utlekta gäddor, sedan åkte vi vidare och fiska ytligt strax över näckrosor och sjögräs som börja komma upp. Det leverera ett gäng gäddor med roliga ythugg.
              Totalt fick vi 16 st gäddor mellan 1-4,5kg... 7 till mig och 9 till Micke. Bästa bete var en gäddfärgad mc mio med vit tail och mcrubber jr blue perl.

Name:	20150426_161344.jpg
Size:	1 015,4 KB
ID:	1777622
              Lång och utlekt gädda!

/ Matte
              Senast ändrad av Matte77; 2015-04-27, 21:01.

Kommentera

• Jäklarns, mycket härlig läsning matte!
                Har också hunnit med kanske 10 turer i vår, med varierat resultat. Väldigt många gäddor i båten men inga riktigt stora tyvärr, största var nog på 4,5kg. Shallowriggade Mcubbers i motoroil, wingman i samma färg och 6" relax har fiskat bäst!
                Abborrfisket har också varit oerhört bra, inget mängdfiske men en grym medelvikt, förra veckan var jag ute med tjejen och fick då sju smällfeta fiskar på strax under 45cm på en timme =) alla på samma 9cm shadteez med 10g skalle.
                Vissa turer har fisket dock varit riktigt trögt och inget har verkat fungera..

Kommentera

• Otroligt bra rapporterat i denna tråd! Riktigt kul att läsa.
                  Får väl försöka bidra då havsöringsfisket läggs på hyllan för säsongen

Kommentera

• Dax för en liten rapport igen!

Onsdagen 29/4 Åkte ut själv till mellanskärgården runt lunch. Växlande väder mulet, hagel, regn och strålande sol så kan man sammanfatta den dagen. Det var full gäddlek i vassen, så de fick vara ifred Åkte ut på en stor fjärd och fiska liknande ställen som jag fiskat tidigare typ flader, grynnor. Började väldigt trögt men när jag började veva mycket snabbare än vanligt så började det komma fisk.. Tog ett par på mcrubber jr som vanligt, men fick för mig att gäddorna ville ha snabbare gång mer vibrerande beten så jag testa att köra en pike buster papegoja... det fungera bättre och totalt kom det upp 13st gäddor var av flera var utlekta, med topp runt 3,5kg.

Name:	20150429_171944.jpg
Size:	717,3 KB
ID:	1777628
                    Pike buster, (inget gummi dock men den locka upp gäddorna!

/Matte

Kommentera

• Gäddpremiär i går.
                      Nytt spö, ny rulle, ny lina, nya fiskevatten (nyss flyttat), nytt sjökort..
                      Blev iaf en 5-kilos och ett par mindre, samtliga på nya spöt Mc rubber blåsilver med shallowskruv funkade bäst för mig, polarn tog ett par på rödsvart buster.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar