Gummirapporter från Stockholm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummirapporter från Stockholm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Åkte ut till favorit grynnan som brukar leverera bra abborre, barometer visade 1021mBar men fick inte kontakt med en enda abborre, drog vidare till andra bra ställen men gick inge vidare där heller. Undrar fan vart abborren tagit vägen. Efter några timmar gav jag upp och åkte ut för att dra lite gös. även här var det trögt, lodet visade att de flesta stod på 10-18m.

Vart 3 gösar upp och 2 tappade.

Kommentera

• Va ute och jagade abborrar i lördags på några grynnor utanför lidingö sååå segt 4h innan första borren över 800g kom upp...

Först så kunde vi inte förstå varför det inte nappade någon fisk... men det mysteriet löste sig när en stor säl plötsligt dök upp 15m från båten. Jag döpte honnom till Göran

Kommentera

• Fan vad sugen man blir när den här tråden väcks till liv igen :-)

Kommentera

• Fickpost
          Senast ändrad av ResLodrek; 2014-09-02, 21:49.

Kommentera

• Tog ledigt halvdag och tog en sväng i södra skärgården från 14-20 med två kompisar igår 4/9. Vi fiskade kanter och lite djupare runt 3-6 meter och hade en yttemperatur runt 17-15 grader.

Helt fantastiskt trevligt fiske med klarblå himmel, lagom vind och totalt 27 gäddor upp i båten på runt 5,5 timmar där samtliga utom 2 pillades upp med hjälp av gummibeten som var ordentligt nerblyade.

Eftersom solen låg på så funkade gummibeten med glitter klart bäst. McRubber, McRubber Jr i färger som green gold glitter, glitterfegis, strömmingen och Söderjiggen finmörten tiger och liknande fick alla bekänna färg. Roligt var att snittvikt och längd nu börjar öka från sommarens "sniprally" och de allra flesta låg mellan 2-4 kg och var i fin kondition. Tror nog att 3-4 beten fick sätta livet till totalt, men vad gör det när det är dubbel och trippelhugg och sura gröna fiskar som är i stöten?
            Feces piscis!

Kommentera

• Tjääna
              Här kommer en gummirapport från Åland av en Stockholmare.
              Så var årets resa till ända (1 vecka). Denna gång var grabben med sambo och mitt barnbarn Viggo medbjudna. Vi hyrde stora kåken och två båtar, så utrymme på sjön och i stugan var det gott om.
              Vädret ska vi inte tala om, men va fan. 17-20 varje dag, sol nästan hela tiden. Svaga till friska vindar.Vattentemp 16,5-18,0.

Click image for larger version

Name:	007 (1280x960).jpg
Views:	1
Size:	316,0 KB
ID:	1775449
              Finväder inte ens Kerstin fryser.

Fisket var som vanligt helt sjukt bra (mängdmässigt). Abborren var på humör så gott som hela tiden vi fiskade efter dem. Eftersom vi var fler och alla inte lika fiskeintresserade så blev det en hel del andra aktiviteter, men ett eller två kortare pass per dag blev det.
              Abborren går runt på fjärden i stora stim. Fjärden är inte speciellt stor och som djupast ca 8 m. Fisken går/står på platt botten mellan 6-8 m djup. Jag har alltid med mig mitt ekolod, men egentligen behövs det inte eftersom det finns så otroligt mycket abborre.

Name:	036 (1280x960).jpg
Size:	197,0 KB
ID:	1775450

Abborren tog på alla jiggar vi serverade det ända man behövde göra var att byta färg när huggen började mattas. Mest använde vi 2,5" Relax. Som vanligt massakrerade abborrarna mängder med jiggar.

Name:	055 (1280x960).jpg
Size:	311,5 KB
ID:	1775453
              Två dagars fiske.

Name:	022 (1280x960).jpg
Size:	252,0 KB
ID:	1775451
              Det blev en och annan på trolling också. Vi trollade lite då och då när rygg och leder protesterade för mycket.

Storleken på abborren har blivit bättre sen vi började fiska på dessa vatten. Nu för tiden är det som i Stockholmsskärgård dvs de flesta väger mellan2-4 hg med fiskar på ca 7-8 hg som störst.

Name:	032 (1280x960).jpg
Size:	253,9 KB
ID:	1775452
              Kerstins största, hon har blivit grym på jiggfisket.

Gäddor fick vi också, de får man på köpet. Skulle tro att det blev en 50 stycken ungefär.

Tyvärr så är inte allt positivt. Det finns en del som kommer dit och fiskar upp hundratals abborrar som de tar för konsumtion. har försökt tala med värden om detta, men responsen är inte så bra. Klart man skall äta fisk man fångar, vi rökte och fileade en del, men någon måtta får det vara på kalaset. Tänker att om alla slog ihjäl allt ätbart så skulle nog fisket försämras rätt snabbt.

Trots korta pass och trots att det är lite tidigt för det bästa abborrfisket så fick jag och Kerstin 1270 abborrar, varav 25 blev uppätna.
              Gissa vad jag skall åka nästa år i början på oktober.
              Imorgon blir det fiske runt Muskö
              På dom igen
              Bb
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Tjääna
                Idag blev det en tur
                Fisket va så där, vi fiskade kanter och vikar ut mot "Horsan". Hittade mest fisk på runt 5-6m djup i några vikar. Bäst gick en 2" dubbelstjärtad chartreuse med flake tacklad på en enkelkrok och ett 15gr päronbly en bit upp på linan, typ ett paternostertackel. De största tog dock på 2,5" shadar typ relax blå/vit och motorolja/flake.
                50 st abborrar blev dagens resultat, hälften vägde inte mer än 1hg. De största vägde mellan 7-8 hg. Ett par gäddor blev det också.

Name:	DSCN0695 (1280x960).jpg
Size:	163,4 KB
ID:	1775465
                Sug på den du!

Kan väl erkänna att jag hade hemlängtan eftersom jag efter några timmar fick ett sms som sa att min nya Shimano Stella 1000 Fe hade kommit till posten. Så nästa tur blir lite mer komfortabel (he he). Nu har man skaffat sig ett nytt problem eller utgift om man så vill. Jag måste ju köpa ett matchande spö. Hade tänkt mig ett 7,6" Dragon "Fishmaker" upp till 18 gr, men handtaget är ju så förbannat kort tycker jag. Har ett Dragon "Pro Selection" 7,6 upp till 25 gr med längre handtag som jag gillar. Tycker dock att det är lite väl mycket (upp till 25gr) om man skall ha en 1000 rulle . Skulle vilja ha ett dito som är klassat till 18 gr men hittar inget någonstans. Någon som vet var man kan få tag i ett.
                Vad skulle ni matcha med för jiggspö om det skall vara ett längre handtag än på fishmakerspöet. 7-8 fot och max klassning ca 18gr.
                Obs det skall vara kork hela vägen.

På dom igen
                Bb
                Senast ändrad av Barabajare; 2014-09-19, 20:48.

Kommentera

• Ja jäklar är abborren på gång på vissa platser. Och då menar jag bara enstaka platser. Förr kunde man dra borre i princip överallt i skärgården. Nu dras dom bara till vissa platser, Där man fick fullt på hösten förr är nu stendött. När man väl hittat en het plats kryllar det av abborre. Där vitfisken samlats i varma skyddande vikar. Där vattnet fortfarande håller bra temperatur. Har fått ordentligt med fin borre. Inga över kilot, men mycket mellan 3-7 hekto. Det är ju väldigt tacksamt när sommar fisket oftast är stendött. Hoppas på längre fiske period. Men nordvinden som kom kan ställa till det. Fast vädret ska ju bli varmare. Så chansen till några helger kvarstår med härligt borre fiske.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• Jag håller med om att dragon spöet är för kort baktill. ska lämna in mitt på en förlängning nu under vintern

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                    Tjääna
                    Idag blev det en tur
                    Fisket va så där, vi fiskade kanter och vikar ut mot "Horsan". Hittade mest fisk på runt 5-6m djup i några vikar. Bäst gick en 2" dubbelstjärtad chartreuse med flake tacklad på en enkelkrok och ett 15gr päronbly en bit upp på linan, typ ett paternostertackel. De största tog dock på 2,5" shadar typ relax blå/vit och motorolja/flake.
                    50 st abborrar blev dagens resultat, hälften vägde inte mer än 1hg. De största vägde mellan 7-8 hg. Ett par gäddor blev det också.
                    [ATTACH=CONFIG]72453[/ATTACH]
                    Sug på den du!

Kan väl erkänna att jag hade hemlängtan eftersom jag efter några timmar fick ett sms som sa att min nya Shimano Stella 1000 Fe hade kommit till posten. Så nästa tur blir lite mer komfortabel (he he). Nu har man skaffat sig ett nytt problem eller utgift om man så vill. Jag måste ju köpa ett matchande spö. Hade tänkt mig ett 7,6" Dragon "Fishmaker" upp till 18 gr, men handtaget är ju så förbannat kort tycker jag. Har ett Dragon "Pro Selection" 7,6 upp till 25 gr med längre handtag som jag gillar. Tycker dock att det är lite väl mycket (upp till 25gr) om man skall ha en 1000 rulle . Skulle vilja ha ett dito som är klassat till 18 gr men hittar inget någonstans. Någon som vet var man kan få tag i ett.
                    Vad skulle ni matcha med för jiggspö om det skall vara ett längre handtag än på fishmakerspöet. 7-8 fot och max klassning ca 18gr.
                    Obs det skall vara kork hela vägen.

På dom igen
                    Bb

Kommentera

• Silverbågen o BB King Gettin Jiggy With It......

Idag var tvåmetersklubben ute och gjorde en Will Smith-hit......

Fisket var ok.....(som en halvtaskig eftermiddagstur på Åland som BB King uttryckte det)

Själv kom jag hem med en liten kasse matborrar och kommer garanterat bli hjälte på Galtholmen imorgon när gubbsen bjuds på stekt abborrefilet på knäcke o en kall pilsner efter bastun.....

Idag funkade det mesta.....utom BBs omvända paternoster med Chartreuse twintail....vi snackar 2-4 tums Relax i ....Blå/Vit, motorolja, transparent m glitter, svart/lila, röd transparent, Röd/Chartreuse.....you name it....t.o.m Super Rybka Fagtail!!!.

.....nån annan än jag som tror på teorin om att vikten av att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt är viktigare än vad som sitter på kroken???

Slemgurkor kom det upp ett gäng också (blå/vit 4 tums Relax Kopyto är en grym gäddmagnet).....även om BB ett tag trodde att han skulle lyckas med konststycket att bli utan....men icke då....någon liten rackare blev det till slut....

//S
                      Senast ändrad av Silverbågen; 2014-09-26, 21:33.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      386 157 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      470 visningar
                      0 gillar