Gummirapporter från Stockholm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummirapporter från Stockholm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
    Tjääna
    Gott om säl va det ont om idag och ont om abborre va det dåligt med.
    Vi kom igång vid 0730 tiden.Våra förväntningar va väl inte på topp men ack så fel vi hade. Det va jakter överallt abborrarna va riktigt på g. Vi kastade rakt in i koken, det riktigt sjöng i grejorna och livet kändes mindre dåligt än vanligt. . Högg gjorde det på det mesta, men mörka jiggar va bäst.
    Vi testade även på lite gädda eftersom vi ville testa en "Pike Fly", dvs en bit kaninskinn i olika färger. Man fick blöta ner dom först så det blev lite vikt på dom. Sen va det bara att kasta och spinna/jigga hem dom precis under ytan. Kan väl säga att huggen va så jävla roliga, det stänkte och virvla kring skinnbiten.
    Denna dag inte ett liv sa Melker. Denna dag va fylld med liv säger jag. 153 abborrar och 9 snabba gäddor blev det.
    I morgon är det PÅ DOM IGEN!
    Bb
    Man kan ju undra om det var sälen eller kusinen från landet som ställde till det sist.....(förstår nu varför du inte har tid att svara i telefon...)

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Tjääna
      Idag var det blåsigt från sydväst och sol, vattentempen 7,1.
      Abborrarna ville leka idag också, dock inte lika intensivt som igår. Vi kom igång rätt sent så vi missade hela morgonrushen, vilket var synd eftersom det inte var några synliga ytjakter under dagen .
      Annars så stod dom på mellan 3-7 meters djup, både i branterna ut mot djupet och ute på djupet som är max 7,5 meter på den fjärd där vi fiskar.
      När vi började fisket så gick ljusa färger bäst, typ transparant/flake och dito med vit rygg. Senare på dagen så gick dom igång på lite mörkare grejor typ motorolja både med och utan flake.
      Har märkt att om man ligger länge på samma plats så lönar det sig att byta färg när nappen börjar glesna. Har även konstaterat att abborren jagar och äter mycket spigg i storlek mindre. Därför har vi kört en hel del 2" jiggar med bra resultat.
      79 abborrar varav många fina (4-6hg) blev det, samt 2 gäddor.
      På dom igen
      Bb

Kommentera

• Inget att jämföra med barabajare men delar med mig ändå

Fiskade från land på Djurgården, tänkte kolla om HÖ:arna var igång men det nappade lite annat. Har aldrig haft så bra fiske från land, 2st gäddor mellan 1,5-3kg och 2st abborrar på 615g och 595g upp. Sedan följde det efter en fin gädda som vände vid land och en massa jävla hugg.
        Kändes svårt att kroka idag, de små nafsade mest men ändå kul att de var lite aktiva.

Relax silversvart och orangesvart 7cm och 10cm funkade bäst (vet inte exakta måtten)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
          Inget att jämföra med barabajare men delar med mig ändå

Fiskade från land på Djurgården, tänkte kolla om HÖ:arna var igång men det nappade lite annat. Har aldrig haft så bra fiske från land, 2st gäddor mellan 1,5-3kg och 2st abborrar på 615g och 595g upp. Sedan följde det efter en fin gädda som vände vid land och en massa jävla hugg.
          Kändes svårt att kroka idag, de små nafsade mest men ändå kul att de var lite aktiva.

Relax silversvart och orangesvart 7cm och 10cm funkade bäst (vet inte exakta måtten)
          Tjääna
          Kom igen pojkar allt är av intresse.
          Meningen med den här tråden är att den som vill skall rapportera sina "gummifisken". Antalet fiskar skall inte ligga till grund för om man skall rapportera eller inte, utan det är att man varit ute och "gnuggat gummi" som är det väsentliga. Visst är det roligt om man får fisk att rapportera, men inte ett måste.
          Alla rapporter behövs för att hålla tråden levande.
          Ska bli spännande och se när den "sista" rapporten denna säsong skrivs. Jag menar nu börjar det bli dags att fiska havsöring och då lägger jag gummit på hyllan. Fast några turer till blir det nog.
          När går ni i ide med eran gummilåda
          På dom igen
          Bb
          Senast ändrad av Barabajare; 2013-11-09, 16:51.

Kommentera

• Live rapporterar lite från båten här då, 0 abborrar upp idag. 1gädda under kilot... Vi har väl testat allt egentligen, och idag får vi inte till det riktigt.. Nu styr jag mot bastun istället! Imorgon är en ny dag!

Kommentera

• Tjena, nu var det ett tag sedan jag skrev rapport,

26/10-3/11 Var jag på Åland och fiska, det jäkligt härligt att vara där på hösten helt tomt på båtar och människor. Fisket var lite halv dant ca 50 gäddor topp på 5,5 kg resten runt 2-3 kilos. Lite abborre fiska vi med ca 100st kom det upp men de var bara smått. Bäst för gädda i gummiväg (jerka mest) var en 6 tums relax jigg vit, blå grön med en 7 grams skalle. För abborre var transparant/flake med röd rygg helt överlägset bäst.

8/11 Ännu en trevlig abborrtur med Beja, jag fiska dåligt som fan men vi lyckades skrapa ihop 79 borrar i skaplig storlek, Beja säkert tog säkert 70% av all fisk. Jag var inte riktigt med och missa hugg hela dagen.

9/11 Fiske med Micke runt Muskö, Vi börja med abborre och tog ca 50st i bra storlek topp 860g 2,5 tums relax jiggar i mörkblått med flake fungera bäst. Sedan sadla vi om till att jerka gädda. 8 st kom det upp med topp på ca 2kg alla tog på buster jerk i skrikiga färger. Vi träffa också några trevliga fiskesnackare ute på sjön, tack för tipsen Erik!

/ Matte
              Senast ändrad av Matte77; 2013-11-09, 17:41.

Kommentera

• Tjena Matte, kul att träffas! Tänkte nog att det var du, en stor lång fågel hade viskat i mitt öra att du hade en tracker..

Igår var jag också ute en sväng, fiskade som vanligt runt muskö och horsfjärden.
                Runt 8 grader i vattnet var det, svag vind, sol och moln blandat med skurar och packat med borrar på lodet faktiskt.
                Abborrarna nappade bra på 2 och 2,5" blåvit relax, dom jagade massor vid ytan och därför gick det lika bra att köra ett lättare huvud på jiggen och veva in den i grunt som att köra ett 15gr på botten.

vi såg också ENORMA betestim, flera stycken.. för mig såg det ut som strömmingstim, men jag har dålig koll på deras höst-rutiner. kanske någon här som vet mer..?

Kommentera

• Idag blev det en liten eftermiddagstur i vattnen runt Vaxholm....inledde resultatlöst med att jigga efter gädda.....sedan blev det abborre i en och en halv timme....lite trögt innan första och dagens största på ca 7 hekto klev på en 3-tums Relax i "vinnar-färgen" som gav gös på platsen senast.....bytte sedan till ett spö med en blå/vit 3-tummare med 7g skalle och plockade i rask takt ett 15-tal borrar innan skymningen kom.....

Idag var det under 5 grader i vattnet och efter fisket reflekterade jag lite över dagens fokus.....konstaterade att för ett år sedan hade jag definitivt lagt den här eftermiddagen på silverjakt .....men det är bara att konstatera att det här gummifisket efter borre är förbaskat kul och beroendeframkallande ....

...nu fick jag mig dock en liten påminnelse att det kanske är dags att skifta fokus trots allt när jag kom tillbaka till hamnen....mötte förutom Mattes kompis som jag morsade på....även två flugfiskare som varit ute med båt och klippt en öring på 3,4 kg......

/S

Kommentera

• Tjääna
                    Idag har jag varit ute med Tobbe och gnuggat gummi. 5,8 grader i vattnet och en hel del blåst. Det började bra, vi drog ett gäng borrar i snabb takt. Testade lite olika ställen och fick lite fler. Abborrarna högg på det mesta. Testade lite "nya" färger som gick okej. Tyvärr dog det ut ju mer dagen gick. På eftermiddagen sadlade vi om till gädda med okej resultat. De flesta gäddorna fick vi på en annan fjärd där det dessutom var två grader varmare i vattnet.
                    Om man ska sammanfatta/betygsätta dagens tur så blir det 8 av 10, inte för fångstresultatet utan för en trevlig samvaro/fisketur med Tobbe.
                    På dom igen
                    Bb

Kommentera

• Idag var jag ute med en kompis från fiskeklubben och återigen blev det abborrjiggning efter resultatlöst HÖ-fiske.

Ute på fjärdarna låg vattentempen på 5,8 grader och i maren där vi jiggade hade nu tempen krupit ner till 3,8 grader.....

Borren var dock huggvillig och det blev ett 25-tal upp.

Blå/vit, vit/gul laminat med flake och motorolja var färgerna som leverade bäst.

Extra kul när fiske på bulor på lodet gav utdelning i slutet mot passet då vi driftade av området vi fiskat på innan hemfärd.

/S

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      386 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      470 visningar
                      0 gillar