Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gummirapporter från Stockholm.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av barabajare Visa inläggTjääna
Idag va det tufft att vara gummiidkare. Tröögt va namnet. Kanske var det vindändringen till nord och det lite kyligare vädret som var orsaken till att vi fick slita hund. Hade ingen direkt lyckad ankring utan det vart några här och några där. Många små blev det också även många nafs, samt måånga kast utan minsta känning. Såg inte så mycket på lodet heller, vilket gjorde att man fick fiska i "blindo". Några bulor såg vi dock. Vi fick på lite allt möjligt, ingen färg som utmärkte sig, möjligen att mörka färger gick lite bättre. 68 abborrar och 6 gäddor vart det tillslut.
Försöker imorgon igen.
Måste berätta att jag gjorde värsta fyndet på Tradera härom dagen. Ropade in 2 nya Kutlingen och 1 ny Sandgrävling till det facila priset av 11 kr + 26 kr i frakt.
På dom igen
Bb
/S
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggGrattis till fyndet.....anar ett litet ryck i öringtarmen.....imorgon skall jag se om jag kan lura den första gummiöringen utanför Skarpö.....möjligen klipper jag en vid södra Grinda på väg ut....
/S
Vem vet, du kanske får en på parkeringen också.
Bb
Kommentera
-
Tjena,
Idag vart det fiske med Micke runt Muskö. Det blev en solig och helt underbar dag där Tracken var helt underbar att fiska i från, satte upp stolarna på kast däcket och körde med i piloten i hela dagen... Jänkarna har fattat det där med bekvämt fiske!! Fisket var trögt i mellan åt, 2,5 tums relax fungerade bäst och färgerna gul/röd och en blå glittrig var helt överlägsna. 84st borrar kom det upp med en topp på 860gr och 9 st gäddor.
/ Matte
Kommentera
-
Tjääna
En liten sväng blev det idag, började fiska runt 12,30. Många båtar va ute och fiskade i det "fina" vädret, vi stod i tröjan och njöt i solgasset och den svaga vinden.
Fisket gick väl sådär. Lite som igår, mycket smått och inget att se direkt på lodet. Däremot så såg vi när abborrarna jagade runt på fjärden många riktiga klunsar. Kan bara konstatera att det måste finnas enorma mängder med abborrar där på fjärden, även fast man inte ser så mycket på lodet. Man får i princip fisk vart man än ankrar även om än inte så många. Jag tror att det är bara den där optimala dagen/dagarna som fattas.
Men som jag sagt förut så har inte den bästa perioden kommit ännu och jag tror det beror på att det fortfarande är för varmt i vattnet 11,2 idag. Jag menar att abborrarna kommer att ändra sitt beteende när vattnet blir lite kallare, de kommer att bilda mer och större stim som man ser på lodet. Nu är det fortfarande så att många (inte alla) abborrar har fullt med maskar,löss och kryp på sig. Det innebär att de står tätt mot botten och gör vad dom nu gör. Nu är det här ett resonemang/teori som jag har och tror på. Hur tänker ni, är jag helt ute och cycklar.
Eftersom vi inte såg så många abborrstim på lodet så slängde vi ut markörerna där vi hittade stim med betesfisk och fiskade sedan runt dom, den taktiken fungerade rätt så bra. Ingen färg utmärkte sig idag heller utan de högg på det mesta.
55 abborrar och 5 gäddor blev det innan vi packade ihop och åkte hem.
Matte77 var också där och fiskade, dom började tidigare än oss och jag tror att dom fick i alla fall några abborrar som va lite större. Hoppas på en rapport från dom.
På dom igen
Bb
Kommentera
-
Bejan, kallare vatten gör det inte lättare. Ju längre ner tempen går ju svårare blir det. För snabba beten som Relaxen (stjärtens rörelse) blir mer onaturligt i kallt vatten. Typ samma för snabba rörelser på vobblers i för kallt vatten. Fått bäst med dessa jiggar (grubs) som har tunna stjärtar. Som vid försiktig inspinning rör sig ändå. För snabbt fiske vid temp nedåt 4-8 grader och då ännu sämre med snabb rörelse på stjärten.
Ger sämre fiske. Fick faktiskt uppleva skillnad själv. Randy en kompis hade skaffat två typer av jiggar. Kalin och catterpillar grub.
Han drog fisk på fisk i skärgården. Medans jag med mina Mister Twister knappt fick nåt.
Hans tunnare stjärtar Kalin) rörde sig vid lätt inspinning. Medans min Twister hade lite tjockare stjärt. Och fick veva lite snabbare för att få den att röra sig.
Så små marginaler är det. Var likadant vid gös fiske på våren vid en känt gös ställe. Ingen som låg vid grynnan hade haft ett liv.
Vi kom dit och började fiska med Catterpillar. Vi drog gös på gös. Till slut frågade dom som låg runt grynnan var det vi fiskade med.
Alla ville köpa eller på nåt sätt komma över dessa jiggar. Vi var vänliga och bjöd några på några. Fast då hade vi så gott som rensat grynnan he he. Sensmoralen är rätt bete för rätt tid.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggBejan, kallare vatten gör det inte lättare. Ju längre ner tempen går ju svårare blir det. För snabba beten som Relaxen (stjärtens rörelse) blir mer onaturligt i kallt vatten. Typ samma för snabba rörelser på vobblers i för kallt vatten. Fått bäst med dessa jiggar (grubs) som har tunna stjärtar. Som vid försiktig inspinning rör sig ändå. För snabbt fiske vid temp nedåt 4-8 grader och då ännu sämre med snabb rörelse på stjärten.
Ger sämre fiske. Fick faktiskt uppleva skillnad själv. Randy en kompis hade skaffat två typer av jiggar. Kalin och catterpillar grub.
Han drog fisk på fisk i skärgården. Medans jag med mina Mister Twister knappt fick nåt.
Hans tunnare stjärtar Kalin) rörde sig vid lätt inspinning. Medans min Twister hade lite tjockare stjärt. Och fick veva lite snabbare för att få den att röra sig.
Så små marginaler är det. Var likadant vid gös fiske på våren vid en känt gös ställe. Ingen som låg vid grynnan hade haft ett liv.
Vi kom dit och började fiska med Catterpillar. Vi drog gös på gös. Till slut frågade dom som låg runt grynnan var det vi fiskade med.
Alla ville köpa eller på nåt sätt komma över dessa jiggar. Vi var vänliga och bjöd några på några. Fast då hade vi så gott som rensat grynnan he he. Sensmoralen är rätt bete för rätt tid.
Jag förstår ditt resonemang och håller delvis med dig. Men va jag var ute efter var att abborren ändrar sitt beteende när vattnet blir lite kallare. Dom bildar större stim och klumpar ihop sig mera och det gör att man lättare kan upptäcka dom på lodet. Vad tror du om det.
Bb
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barabajare Visa inläggTjääna Gurra
Jag förstår ditt resonemang och håller delvis med dig. Men va jag var ute efter var att abborren ändrar sitt beteende när vattnet blir lite kallare. Dom bildar större stim och klumpar ihop sig mera och det gör att man lättare kan upptäcka dom på lodet. Vad tror du om det.
Bb
Gösen kör ungefär samma race som gäddan. Fast håller sig längre tid på djupet. Men att den i stället stiger upp högre i vattenmassorna.
I bland på vintern kan man se gösen jag under isen när solen värmt upp ytvattnet.
Abborrens trivsel ligger ju på 18-20 grader. Och där ligger ju dom flesta vitfiskar också. Så man förstår att dom alla arterna samlas i ungefär samma område.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
386 130 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()