Gummirapporter från Stockholm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummirapporter från Stockholm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
    Tjääna
    Hemma igen efter en tripp till Åland,närmare bestämt hos Bomans stugor på Geta. Abborre stod på dagordningen och abborre blev det.
    [ATTACH=CONFIG]59513[/ATTACH]

Första dagen hann vi bara fiska några timmar, så det blev som lite uppvärmning, 35 upp.

Andra dagen så började vi med ett motionspass på morgonen. Vi kom ut och började fisket runt kl 11. Hårda vindar och regnskurar hela dagen, Abborren va nog lite påverkad av det fallande lufttrycket. Ibland sög det i, i varje kast sen blev det döperioder, som gjorde att man undrade ifall fisken inte fans överhuvudtaget. Väldigt ofta va dom på jiggen men ville inte fastna. När vi slutligen gav upp så hade vi fångat 202 stycken.

Tredje dagen startade vi runt kl 8. Om möjligt ännu mer regn som blev ihållande på eftermiddagen. Vinden va lite mer omväxlande. Annars lika slöa abborrar som dagen innan, vi slet och streta i regnet och kunde med viss stolthet räkna in 232 stycken efter dagens slut.
    [ATTACH=CONFIG]59514[/ATTACH]
    Regn regn

Fjärde dagen. Ösregn och ihållande direkt när vi vaknade.Ställde in morgonfisket och tog en runda med bilen,va tillbaka och började fiska kl 1430. Regnandet fortsatte hela dagen, men inte lika kraftigt, vinden hade lagt sig och det va helt blankt vissa stunder. Första ankringen gav 80 abborrar och det kändes att dom va riktigt på gång. Skulle tro att dom hade anpassat sig till det lägre lufttrycket. Vi hann med 2 ankringar till innan mörkret la sig. 165 abborrar hann vi med, vilket va bästa dagen/resultatet med tanke på den korta tid vi fiskade.

Storleksmässigt så va det ett lyft mot tidigare år. Den här gången fick vi mer fisk runt 4 hg än vi fått tidigare, vi fick även rätt många runt 5hg och på topp 2 st på 7hg. Man kan ju tycka att det är mycket smått, men då måste man ta med i beräkningarna att vi har dragit ungefär 1600 abborrar tidigare och nästan alla har vägt mellan 1,5-3,5 hg.

Relax i blå/vita varianter, transparant/flake, chartreuse/flake med röd eller svart rygg, transparant röd/flake plus lite annat smått å gott funkade kanon. Storleken va 2,5".
    [ATTACH=CONFIG]59515[/ATTACH]
    En dagsranson jiggar.

Nästa år då djävlar.
    Bb

Känns nästan fjantigt att rapportera om dagens förmiddagstur med ordföranden i fiskeklubben i sammanhanget.....bjöd visserligen på rätt rikligt med regn....men där slutar likheterna......

10 borrar upp på 2 gubbs..... .....

...men det är nog som Henke Sandahl sa på gårdagens fisheco-sändning om borre-jiggning......det viktigaste är inte vad du sätter på reven utan att du är på rätt plats vid rätt tidpunkt.....annars spelar det ingen roll ens om du är världsmästare...

/S
    Senast ändrad av Silverbågen; 2013-09-19, 23:42.
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• tjenare. var ute en sväng på dalarö igår och körde lite med mina nya jiggar ''söderjiggen'' på 25 cm. slutade med att vi landade 7st gäddor med en topp på 9,3 kilo och 2 gäddor över 5 kilo. hösten börjar ta sig nu.

Kommentera

• Tjääna
        Så va man hemma efter en tur runt kära gamla Muskö. Hösten rullar på och abborrfisket blir bara hetare och hetare. Antalet fångade abborrar ökar sakta men säkert från gång till gång.
        Idag fick vi 102 stycken, jag och Tony. Fin storlek på fisken med en 720 grammare som störst. Högg gjorde de på det mesta. 6 gäddor blev det också.
        Värt att notera är den höga vattentempen, 16,6 grader idag. Om man jämför med förra året den här tiden så visar inte abborren upp samma beteende. Förra året så va det många stim att se på lodet, nu verkar dom stå tätt mot botten vilket gör dom svåra att upptäcka ,ibland ser man inget alls även fast platsen ger bra med fisk. De flesta har mask och små kryp på sig. Några fåtal stim har jag dock sett på lodet. Jag tror faktiskt att fler stim kommer att synas när vattnet blir lite kallare. Kanske är det så att höst och vinterplatserna kommer att fyllas på med mer abborre ju mer hösten kommer .
        Hur tänker ni och vad anser ni om mitt resonemang.
        På dom igen
        Bb

Kommentera

Tjääna
          Så va man hemma efter en tur runt kära gamla Muskö. Hösten rullar på och abborrfisket blir bara hetare och hetare. Antalet fångade abborrar ökar sakta men säkert från gång till gång.
          Idag fick vi 102 stycken, jag och Tony. Fin storlek på fisken med en 720 grammare som störst. Högg gjorde de på det mesta. 6 gäddor blev det också.
          Värt att notera är den höga vattentempen, 16,6 grader idag. Om man jämför med förra året den här tiden så visar inte abborren upp samma beteende. Förra året så va det många stim att se på lodet, nu verkar dom stå tätt mot botten vilket gör dom svåra att upptäcka ,ibland ser man inget alls även fast platsen ger bra med fisk. De flesta har mask och små kryp på sig. Några fåtal stim har jag dock sett på lodet. Jag tror faktiskt att fler stim kommer att synas när vattnet blir lite kallare. Kanske är det så att höst och vinterplatserna kommer att fyllas på med mer abborre ju mer hösten kommer .
          Hur tänker ni och vad anser ni om mitt resonemang.
          På dom igen
          Bb
          kul med bra fiske i våra vatten! =)
          ska ut imorgon och återkommer med rapport då..var bara tvungen att skriva av lite fiskesug...

Kommentera

• Igår var det lite trögt, bet gjorde dom på allt och 40-50st blev det, och åtta gäddor.. nån fisk av storlek blev det inte heller.. största borren på runt halvkilot och största gäddan på strax över 2 kg kanske..

Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2013-09-24 kl. 07.54.09.png
Views:	1
Size:	658,0 KB
ID:	1770068

kanske inte låter jättedåligt, men vi var tre man i båten å fiskade från 08 till 19.
            Tyvärr har mitt båtbatteri lagt hatten på hyllan så vi fick köra utan lod.. det blåste 10 m/s från NV så det var svårt att se huggen och känna botten å sådär, inte optimala förutsättningar men vi hade iallafall en härlig dag på sjön!

Kommentera

• Tjääna
              Idag va jag ute med Erik, ännu en rolig och trevlig bekantskap.
              Nu har abborrfisket kommit in i en ny "fas". Det märktes eftersom det va första turen som abborren uppträdde i "riktiga" stim som syntes på lodet. På flera platser så såg man fina anhopningar med bågar på lodet från 0,5 till 2 meter över botten.
              Dom är också rätt rörliga så det gäller att försöka lista ut vilket håll dom går åt. Å andra sidan så kan det vara stim lite här och där, och har man hittat ett stim så brukar det va fler i närheten, dessutom så står det rätt mycket fisk och trycker på botten och dom ser man inte på lodet, men dom nappar gärna.
              Sen så hade vattentempen sjunkit med 3 grader sen i söndags, den låg på mellan 12,5-13,3 grader. Jag tror att det är tempen som satt igång denna nya "fas" i fisket.
              Resultatet av dagens fiske blev godkänt, inte någon rekordfångst men ändå. 81 abborrar upp samt 15 gäddor. Vi gladdes åt den fina medelvikten på abborren med en 710gr på topp. Vi kved över den kyliga friska nordvästen som blåste, kanske dämpade den abborrens hugglust en aning. Vad gäller färger så gick typ motorolja och andra mörka bäst även chartreuse/flake med röd rygg gick bra, sen så va 2" storlek ett strå vassare än 2,5".
              På lördag smäller det igen, då ska jag fiska med Mattias. Skulle tro att flytoverallen får följa med.
              På dom igen
              Bb

Kommentera

• Tack för en trevlig dag Beja!

Kommentera

Tjääna
                  Idag va jag ute med Erik, ännu en rolig och trevlig bekantskap.
                  Nu har abborrfisket kommit in i en ny "fas". Det märktes eftersom det va första turen som abborren uppträdde i "riktiga" stim som syntes på lodet. På flera platser så såg man fina anhopningar med bågar på lodet från 0,5 till 2 meter över botten.
                  Dom är också rätt rörliga så det gäller att försöka lista ut vilket håll dom går åt. Å andra sidan så kan det vara stim lite här och där, och har man hittat ett stim så brukar det va fler i närheten, dessutom så står det rätt mycket fisk och trycker på botten och dom ser man inte på lodet, men dom nappar gärna.
                  Sen så hade vattentempen sjunkit med 3 grader sen i söndags, den låg på mellan 12,5-13,3 grader. Jag tror att det är tempen som satt igång denna nya "fas" i fisket.
                  Resultatet av dagens fiske blev godkänt, inte någon rekordfångst men ändå. 81 abborrar upp samt 15 gäddor. Vi gladdes åt den fina medelvikten på abborren med en 710gr på topp. Vi kved över den kyliga friska nordvästen som blåste, kanske dämpade den abborrens hugglust en aning. Vad gäller färger så gick typ motorolja och andra mörka bäst även chartreuse/flake med röd rygg gick bra, sen så va 2" storlek ett strå vassare än 2,5".
                  På lördag smäller det igen, då ska jag fiska med Mattias. Skulle tro att flytoverallen får följa med.
                  På dom igen
                  Bb
                  tusan också...vad säger du....måste man fylla upp med 2-tummare nu också.....

/S

Kommentera

• Tjääna
                    Å va roligt det är att gnugga gummi, angelägna abborrar och trevligt sällskap. Idag va Mattias med. Jag tror att en ny gummidiggare har fötts.
                    Vi hade ett bra fiske även fast det va trögt emellanåt och mycket nafs bitvis, vi tappade nog mer fisk än vi fick. 2,5" chartreuse/flake med röd rygg krossade allt motstånd, den va helt enkelt grym.
                    Idag såg vi inte så många stim på lodet som sist, utan mestadels små "störningar" på lodet/botten. Men vafan det räcker ju, bara man ser någonting och förstår att det är abborre. Hur som helst det är både roligt, intressant och lärorikt.
                    Dagens tur gav 130 borrar, tyvärr va medelvikten inte lika bra som sist men ett antal fina blev det. 6 gäddor blev det också.
                    Återigen så kan jag bara säga, fan va kul och träffa lite nytt folk. Det är bara att lyfta på hatten. SB, Vert, Mackan, Erik, Nuzebel, Mattias. På dom igen
                    Bb

Kommentera

• Grattis! För oss var det segt idag. Fick ett par timmars fiske på eftermiddagen, var väldigt trögt, hittade knappt ett enda stim på lodet idag jag heller. Fick väl tillslut typ 25 borrar, några fina på 5hg+ gäddorna verkade vara på hugget dock, fick väl upp kanske 6-7st men tappade många. Men det var för jävla skönt att komma ut iallafall! Imorgon och på måndag blir det heldagar. Ska bli kul!
                      13 grader i vattnet är det här nu föressten. Haj!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 751 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar