Hur är det med magra fiskarter? Samma problem eller är det bättre med tanke på gifter och tungmetaller?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fisken i strömmen ätbar?
Collapse
X
-
Vad det gäller just Dioxin-Pcb lagras det i fettet alltså mindre risk med magra fiskar tex Torsk, Gädda, Gös, abborre. Med tungmetaller tex Kvicksilver är det inte samma sak enligt Livsmedelsverket (varierar med vatten) ska man inte äta egenfångad Borre, Gös, Gädda mer än en gång per vecka. Högst halter har fisken i Sthlms centrala delar mindre i ytterskärgården.Framför allt är små barn känsligare än vuxna.Allmänt håller mindre fiskar av arter mindre mängd gift per kilo. Tex enligt tidigare uppgift (FJ) klarade Östersjölax under 4 kilo gränsvärdet för Dioxin..
Förbannat trist att det är så med gifterna för fisk är ju annars mycket nyttig mat!Senast ändrad av Hemi; 2012-11-03, 07:15.
Kommentera
-
Kommentera
-
Giftfri mat är, dessvärre, ett minne blott. Personligen är jag övertygad om att det är mer riskabelt att åta odlad fisk (särskilt pangasius men även lax) än fisk fångad i Stockholms ström. Inte heller är jag särskilt orolig för att den strömming och den vildfångade havsöring jag ibland äter kommer att bli min död.
Vad gäller tungmetaller och annan skit så får man antagligen i sig väl så mycket när man står vid strömmen (eller under promenaden dit eller hem) som man får i sig om man äter av den eventuella fångsten.Senast ändrad av lausvik; 2013-12-05, 19:24.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bergman Visa inläggHur är det med magra fiskarter? Samma problem eller är det bättre med tanke på gifter och tungmetaller?
Jag slår även ett slag för karpodling. Ingen risk för brustna kassar och fisken kan gödas upp med främst spannmål så man slipper utarma haven på sill och makrill. Karpodling kan göras billig och effektiv för karpen är inte kräsen med födan och växer snabbt Som matfisk är den faktiskt god.
Jag vill bara understryka att jag äter odlad karp och äter givetvis inte upp karp jag själv fångar i svenska vatten.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-12-06, 00:41.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggDet är dags att börja äta mört, id och braxen igen!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggDet är dags att börja äta mört, id och braxen igen! Gifter mångfaldigas ju högre upp i näringskedjan man kommer... värst i feta fiskar (som tidigare nämnts).
Jag slår även ett slag för karpodling. Ingen risk för brustna kassar och fisken kan gödas upp med främst spannmål så man slipper utarma haven på sill och makrill. Karpodling kan göras billig och effektiv för karpen är inte kräsen med födan och växer snabbt Som matfisk är den faktiskt god.
Jag vill bara understryka att jag äter odlad karp och äter givetvis inte upp karp jag själv fångar i svenska vatten.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Karpodling förekommer ju i Asien och mig veterligen finns inga direkt negativa sidoeffekter av odlingen som t.ex. vid laxodling?
Problemet är dock att vi bör få i oss en del omega-3 och där är fet fisk väldigt tacksam då den är god att äta och innehåller bra mängd just omega-3. Men visst, linfröolja går men smakar skit.
Lausvik: Det går inte att tänka som du gör heller, tyvärr. Man måste börja ta ansvar på något håll men helst alla håll. Minimera exponeringen! Vi kan inte satsa allt på att minska trafikmängden i storstan utan måste satsa på bred front för att få ett rent och hållbart samhälle som lever i symbios med miljön.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gäddmördarn Visa inläggTjo!
Hade ett samtal med en herre som fiskar mycket i strömmen, och han påstod att man ska hålla sig borta från att äta abborre som fångats i centrala stan nästan helt och hållet. Enligt honom innehåller de så mycket tungmetaller att de kan vara direkt skadliga om man äter mer än någon/ett par gånger per år. Självklart är det ju så att fisken inte kanske är av bästa kvalitet om den bor i en stad, men kan det verkligen vara så illa som han beskriver?
Det som inte dödar...det härdar!
Go for the Big Salmons!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Havsöringsrapporter i Stockholmav BlinkerDet där teorier om vilken färg som funkar bäst är just ”teorier” som har inte mycket att...1 Foto
-
Kanal: Region Stockholm
2023-12-10, 20:45 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 681 visningar
0 gillar