Imorgon börjar havsöringssäsongen ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Imorgon börjar havsöringssäsongen !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Imorgon börjar havsöringssäsongen !

Och självklart tänker man vara på plats. Är dock helt ny på detta med havsöringsfiske men har en gigantisk fiskeabstinens så tänkte göra några försök!
    Har ett tolvfots fenwick haspelspö med en betsvikt på 5-35 gram och en shimano haspel i 4000 klassen som bara ligger och skräpar som borde vara lämpliga till ändamålet ? Sen har jag plockat fram lite gamla skeddrag och 5 st. impulsköpta gladsaxsnapsar med lite olika färger samt en vit/grön gladsaxwobbler.
    Så där har vi utrustningen.
    Har tänkt mig att åka till stenshuvud eftersom jag hittar rätt bra där och det är fantastiskt fint där !
    Så frågorna, vilka färger ska jag köra med ? Vilken tid på dygnet ska jag vara på plats? Och hur fiskar jag, snabbt långsamt djupt grunt mycket eller lite vevstopp osv. ?
    Och någon kanske tom. har fiskat mycket vid stenshuvud och har något tips på vart jag ska gå någonstans?
    Något annat jag bör veta och känna till/ta hänsyn till för fiskens skull när jag fiskar Hö för fiskens skull?

Tacksam för svar och ett riktigt gott nytt år med en massa skitfiske på er alla här på fiskesnack =) !
    Senast ändrad av gurio; 2011-12-31, 13:13.

Hej, Bor i Kivik och och har fiskat vid stenshuvud en hel del. Ang utrustningen så kommer det att funka kanon, även om jag själv fiskar uteslutande med multirulle (ganska ensam om det). Färger är väl ganska så individuellt, själv så är jag barnsligt förtjust i olika nyanser av blått, grönt, koppar, silver. Vid parkeringen kan du gå rakt ner till "hölen" den lilla hamnen ut vid vattnet sen mot söder (höger) sen är det bara att tjonga på . Men den största "nappfaktorn" enligt mig är rörelse i vattnet lagom pålandsvind med grums i vattnet. Och tänk på att släppa tillbaks lekfärgad fisk och dom som ej håller måttet (50 cm) . Kanske lite svårt att veta om det är en "blänkare" i början. Men är det tjock och fjällen släpper så är du i hamn...
    vh Mattias

Kommentera

Tack så mycket för svaret ! Ja jag är själv också mer för multirullar men har inget spinnspö som passar till detta !
      Ahh det sista där var bra att du skrev, hade av nån anledning fått för mig att gränsen låg på 45 cm.
      Och då tror jag jag vet precis vart du menar, du går alltså från "lilla parkeringen" och inte från naturrumet ?

Tack igen för bra tips !
      Och fyll gärna på om det är någon mer som tycker det är något jag bör tänka på, är nog rätt många som precis som mig provar på detta varje år och inte har en aning om sådant som lekfärgad fisk osv. Tycker det är viktigt att ha koll på så allt går rätt till !

Kommentera

Ahh var kanske lite otydlig vilken parkering jag menade, alltså kustvägen ut mot stenshuvud vid musteriet jag menade. Ang lekfärgad fisk http://www.laxfiske.org/blankbesa/blankbesa.htm står 45 cm där såg jag men det är 50 som gäller här. Eller denna http://www.havsoringpaosterlen.se/blankare_index.html rör muspekaren över fisken.
        ps, märk ut 50 cm på spöet så är det lättare.... skitfiske
        Senast ändrad av flua; 2011-12-31, 16:01.

Kommentera

Då var det där jag trodde =) ! BRA tips det ska jag nog fan göra nu på en gång !

Kommentera

Någon som fått något eller?

Kommentera

barsebäck

var ute en sväng igår vid verket men ingen fisk i syne.
              Eller på kroken.

Nån annan som varit ute?

Kommentera

Kolla in edge-forumet, där finns en del rapporter. Men nu verkar det bli riktigt skitväder, så för min del får nog öringpremiären vänta någon vecka till.

Kommentera

För mig vart det årets, och mitt livs första, havsöring ! Ca. 45 cm. lång alltså under minimimått hade tyvärr svalt kroken så fult att den inte gick att släppa i, kändes riktigt kasst men nu har man lärt sig att köra hullingslöst iaf. Men, riktigt roligt fiske när det väl hände något ! =)

Kommentera

Var ute på väst i Måndags, 3 st under måttet och 1 tappad!
                    Alla på fluga..
                    Senast ändrad av Giants; 2012-01-04, 19:17.
                    Skitfiske!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                    7 svar
                    5 178 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                    247 svar
                    41 063 visningar