Helge å visseltofta - delary - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Helge å visseltofta - delary

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Helge å visseltofta - delary

Hej,

Bor numera i Visseltofta utanför Osby och har precis fått hit båten som jag lagt nere vid helge å nedanför bron.
    Har en elsnurra med och tänkte börja fiska av ån framöver.
    Man verkar kunna ta sig rätt långt upp med båt om man utgår från visseltofta och tar sig norrut. Neråt verkar det vara rätt stenigt så där vill jag inte riskera båten eller motorn.

Men tänkte kolla om det för det första är någon i området som fiskar i helge å, och vad ni då har att säga om fisket. Huruvida det finns bra med fisk här, samt om det finns några ställen som är bättre än andra.
    Gissar på att det kan stå en del öring i det steniga partiet precis vid södra sidan bron i visseltofta.
    Men hur är det med aborre t.ex?

Batteriet räcker för nån timmes färd uppströms iaf, så man borde kunna ta sig ett par kilometer.
    Hursomhelst är det jäkligt fint att glida ut på ån i kvällssolen och bara ha det gött Var ute en tur med tjejen igår, premiärturen där nya motorn testades lite samt att man fick känna på ån lite. Vi åkte dock bara nån kilometer eller två, men gött var det.

Kör mestadels vanligt haspelfiske med spinnare, skeddrag och wobblers.
    Kan givetvis tänka mig mete också fast helst inte i strömmande vatten, om än långsamtflytande.

Så alla ideer och tips mottages tacksamt
    Finns ganska lite info om fisket längs denna sträckan, google ger mest träffar angående fisket i ån runt kristianstadstrakten och ner mot havet till.

Mvh

*bumb*

Var nere och fiskade en sväng nu ikväll, dock från land. Såg att det var ganska gott om fisk där men dessvärre var de ganska ointresserade av mina drag.
    Provade ett gäng olika spinnare, bla myran wipp i lite olika färger både svart-orange och vit-gul och vit-röd men utan ett endaste hugg.
    Provade även ett par skeddrag, lillöringen i guld och neongult, men nä.
    Körde med reflex i olika storlekar och färger på skedarna, och det var det enda jag fick (ett) hugg på strax innan tjejen blev skitnödig och vi var tvungna att gå hem. =) Men hon är gravid så man får förlåta henne. Hon fiskade inte utan vi släpade med oss en baden-baden som hon tålmodigt satt och läste bok i, i 1.5 timme. Rätt uthålligt för att vara tjej ändå.

Var väl ganska varmt i vattnet efter hettan under dagen, vet inte om det kan ha spelat roll men med tanke på att fiskarna snappade åt sig diverse flygfän på vattenytan borde de varit lite mer intresserade, men men.
    Kanske hade nått bättre framgång med fluga. Har ett gäng flugor men inget flugspö, körde förr med flugflöte och vanligt kastspö.
    Aja, bättre lycka nästa gång I hope.

Detta var vid bron in mot visseltofta från osbyhållet.

Mvh
    Senast ändrad av Mr_Keps; 2011-06-29, 00:26.

Kommentera

Jag känner till stället, bor i Osby o kör igenom Visseltofta ofta och blir fiskesugen varje gång jag kör över bron. Särskilt ängen norr om bron ser jäkligt fin ut. Tycker du ska testa ett bottenmete om du vet någonstans det är någorlunda stenfritt. Var ute med båt i Örsjön igår eftermiddags och metade men fick bara tusenbröder.

Kommentera

Klurade faktiskt lite själv på att testa bottenmete, köpa ngn liten påse räkor kanske och alternera med mask. Tack för tipset.

Ang visseltofta och ån, ja visst är här jäkligt naturskönt Helt oslagbart att glida uppåt i ån med båten med en tyst elsnurra baktill. Man behöver inte ens fiska för att uppskatta det

Kommentera

Hej!
          Brukar fiska i Skeingesjön som Helge å rinner genom lite längre söderut. Har fånga många gäddor på Savage-Gears 4 play swin&jerk i färgen Fluo-Orange & Gold. Även en del gädda och borre på ABUs Zune-spinnare. Den röda speciellt. Har även fått några hugg på Salmo Hornets lite större och djupgående wobbler.

Mvh Sneaky

Kommentera

Jag kan inte rekommendera bottenmete och flötmete efter björkna, faren, braxen och färna i Delary Dammsjö. Förutsatt att ni inte är ute efter småfisk och långt mellan nappen.

Efter 5 dagars mete på 3 olika platser (med mäskning och olika betesval) på två man blev största fisk en sliten braxen på 600 gram.

En av resans höjdpunkter var den arga snoken i min holdall...

Däremot skulle gäddmete kunna vara intressant. Vi fick våra björknor anfallna under invevning mer än en gång.

Tack till CDan (kodnamn: Lilla Fågel Blå) för gott sällskap och många skratt!
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-09-13, 09:31.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Gammal tråd, javisst.

Men detta är ju nästan mina trakter så man blir ju lite nyfiken.

Det är en bro mellan Verum och Osby, den nybyggda bron där.

Varje gång jag kör över den så blir jag så sjukt sugen på att stanna och spendera en dag där. Ser väldigt fint ut.

Helge Å det med va?

Well well. Får väl ta en dag där någon gång när man är sambo och barnfri.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Jag kan inte rekommendera bottenmete och flötmete efter björkna, faren, braxen och färna i Delary Dammsjö. Förutsatt att ni inte är ute efter småfisk och långt mellan nappen.

Efter 5 dagars mete på 3 olika platser (med mäskning och olika betesval) på två man blev största fisk en sliten braxen på 600 gram.

En av resans höjdpunkter var den arga snoken i min holdall...

Däremot skulle gäddmete kunna vara intressant. Vi fick våra björknor anfallna under invevning mer än en gång.

Tack till CDan (kodnamn: Lilla Fågel Blå) för gott sällskap och många skratt!
                Hade ungefär samma erfarenhet från ett bottenmetepass i juli Tyckte det var svårt att komma till vattnet. Var stod ni? Jag var på norra delen av dammsjön men det var väldigt svårt att ta si fram till vattnet.

Kommentera

Red Tag.

Vi var på södra sidan. Norra sidan fick vi tyvärr avstå från (helt omöjligt att meta där utan båt). Det var dessutom gott om älglöss där som tog fel på oss och värddjuren vilket var direkt omysigt...

Vi fiskade från vallen vid badplatsen, från allmänningen på motsatt sida och (eftersom badsäsongen i stort var över) från badbryggan.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-09-18, 17:14.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                  7 svar
                  5 200 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg neo333
                  av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                  247 svar
                  41 067 visningar