Fisket i Björkadammen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Björkadammen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beror dels på att en renovering av damm luckorna i Vombsjön som är i gång sedan ett par månader tillbaka och dels värmen och på den låga nederbörden de senaste veckorna vilka har haft en negativ inverkan på vatten ståndet i dammen. Skulle nog behöva regna ihållande i minst en vecka om det skulle ha någon märkbar inverkan på både vatten nivån och fisket. Men först och främst att de äntligen blir klara med luckorna.

Om det fortsätter att vara soligt och regn fattigt under det som är kvar av augusti? Då är det en bra strategi att vänta med fisket tills en liten bit in i september. Det är vad jag siktar på självt. Höst fisket, är ju inte fy skam. Och förhoppningsvis så får vi några bra kläckningar av Nattsländor då också.

Varsågod.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-11, 09:28.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Åker till Björka vid 18:00 tiden i eftermiddag. Får se om de senaste dagarnas skurar och lägre dags temperaturer har påverkat fisken i positiv mening? iaf. är jag för nyfiken för att låta bli.

Återkommer med rapport.

Kommentera

• Jodå, det gick hyfsat i Björka i går. Kom dit vid 18.00 och började fiska seriöst vid 19:00. Hade på en båge straxt under kilot på en Prince nymf #12 som jag tappade efter en kort fight på några sekunder. Sedan var det dött till straxt efter 20:00 då firren började att vaka på litet mer allvar. Bytte till en Fjädermygg puppa # 16 som fick hänga i ytfilmen. Och runt en kvart senare klippte en båge på ca 1.5 kg flugan. Den kom upp på land i alla fall. En klassisk Björka båge med hela och fina fenor och bra proportioner, som bjöd på en fin fight. Det regnade litet då och då men lyckligtvis just ingen vind att snacka om förutom en svag bris. Men vid 21:00 så började det att vräka ned och höll på ett bra tag. Men då var det ju ändå dags att packa ihop och vända näsan hemåt.

Hugg / vak perioden var kort men rätt intensiv. Firren, höll på ca. en halv timme och åt. Sedan var det dött tills det var dags att lägga av.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-15, 09:40.

Kommentera

• Hej Göran

bra att du kan få en fira eller two skönt att se dig igen det var jo länge sedan sist har inte fisket på länge jag häller men jag får nu dammar min linar av en dag vi ses kanske där ja man vet jo aldrig

skit fiske på dig

Kommentera

• Hej Renee!

Ja, det gjorde ju gott att få känna på ett par fiskar efter det längre fiske uppehållet.
            Tycker definitivt att du ska damma av utrustningen. Vi får ta och blöta en fluga eller 2 längre fram. Jag jobbar ju vakt den 24:e denna månad. Så har du tid och lust? Så vore det trevligt om vi kunde fiska ihop då?

Skit fiske på dig med!
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-16, 09:51.

Kommentera

• Jag funderar på att utmana några polare på fisketävling och tänkte dra upp till Björkadammen. De flesta av oss spinnfiskar och jag tänkte att det skulle bli i slutet av september, eller början oktober. Hur brukar fisket vara den perioden? Är det bara flugfiske som gäller?
              Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

• September och i synnerhet oktober är bra "spinn månader". Spinn, är även som effektivast tidigt på våren innan insekterna har kommit igång på allvar och fisken präglas på dem.

Iof. nu beror det på hur kyligt vädret blir och mängden nederbörd den närmsta tiden? Detta kommer ju att påverka fiske lyckan i september även för de av oss som flugfiskar.

Edit.

Som det ser ut nu med väldigt lågt vatten i dammen och hög vatten temperatur är det rätt trögt med alla tillåtna fiske metoder. Man kan få en och annan strö fisk tidigt på morgonen och rätt sent på kvällen = ca. 20:00 och fram till stängnings dags på små mörka nymfer, puppor och torrflugor.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-20, 09:26.

Kommentera

• Tack för svar.

Känns som om det inte gör någonting ifall det dröjer en bit i i oktober då, så att vattennivån förhoppningsvis kan höjas. När det är trögt med flugfisket p.g.a. värmen så brukar det vara stendött med spinn.
                  Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

• Varsågod.

Låter vettigt att vänta tills oktober då vi med ganska stor säkerhet har kallare vatten och mer hugg benägen firre. Kryper bara vatten tempen ned åt 10 - 12 C+ så har ju vatten ståndet inte en så himla stor inverkan egentligen. Men visst skadar det inte om det åkte upp minst 1 meter i dammen iaf.

Jo, nu får man ju slita för att få en båge på fluga ens. På 3 försök de senaste 1.5 veckorna så har jag bara fått en fisk på land och tappat 1 trots att jag har fiskat under den bästa tiden på kvällarna. Så precis som du säger, att försöka med spinn, är nästan död fött just nu.

De riktiga topparna för fisket i dammen är från april och till ca. 1 vecka in i juni. Och sedan höst fisket. Så har det iaf. sett ut de senaste 3 st säsongerna.

När fisket är bra till normalt. Så har man bra fiske från 8:00 till 11:00 ca. Och sedan är det ett uppehåll till runt 14:00. Sedan kan man fiska på till kl 17:00. Och därefter kan man pausa och ladda batterierna tills att kvälls racet startar vid 19:00 ca.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-20, 13:10.

Kommentera

• Bra fiske i går under i stort sett hela öppet tiden. Grönt, var färgen för dagen. Läs mer här:

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      41 074 visningar